Holowanie przyczepy - przepisy

18 Sty 2014, 18:20

ZESTAWIENIE UPRAWNIEŃ I UWARUNKOWAŃ DOTYCZĄCYCH CIĄGNIĘCIA PRZYCZEPY, SAMOCHODEM OSOBOWYM O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ DO 3.500 kg.


Aby powiększyć tabelkę, kliknij w jej górnym lewym rogu "+"

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Kolumna tabeli "OPTYMALNE PRZYKŁADY" liczone są pod kątem osiągnięcia największej DMC przyczepy. Ułatwia to ocenę, ale w praktyce osiągnięcie takiego parametru będzie raczej trudne...

Oczywiście obowiązują dalsze, inne ograniczenia. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy nie może przekroczyć maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta, której wartość wpisana jest do dowodu rejestracyjnego. Także zamontowane na samochodzie urządzenia sprzęgające musi mieć określoną homologacją wartość obciążenia. W całym ciągu kolejnych zależności i ograniczeń obowiązuje tzw. "zasada wąskiego gardła" - czyli obowiązuje nas największe ograniczenie holowanej masy. Część ograniczeń, w niektórych przypadkach, w praktyce może nie wystąpić - ale są określone w przepisach, więc podałem je w tabeli.

Ponieważ przy sporządzaniu tabeli trzeba korzystać z wielu przepisów rozrzuconych po kilku Ustawach i Rozporządzeniach, być może tabelkę trzeba będzie uzupełnić o dodatkowe elementy. Liczę tu na konstruktywną pomoc kolegów...
Główne akty prawne uwzględnione w trakcie sporządzanie tabelki to:
- Ustawa o Kierujących Pojazdami
- Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym
- Rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie zasad egzaminu na prawo jazdy kat. B
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

W odniesieniu do starych przepisów przed nowelizacją, główna zmiana polega na możliwości ciągnięcia przy kat. B prawa jazdy przyczepy ciężkiej przy DMC zestawu powyżej 3.500kg, ale nie większej niż 4.250kg. Nie jest w takim przypadku wymagane prawo jazdy kat. B+E, ale trzeba zdać egzamin praktyczny. Takie prawo jazdy ma symbol B96.
Także dotychczasowe przepisy o kierujących pojazdami pozwalały na holowanie zestawu z przyczepa lekką o łącznej DMC 3.500 kg. To, że można było taki zestaw holować przy łącznym DMC 4.250 kg wynikało z przepisów zawartych w Konwencji Wiedeńskiej, do której Polska przystąpiła. Była tu ewidentna sprzeczność i... ciągłe dyskusje z Policją na drodze co można. Obecny przepis Ustawy jednoznacznie podwyższa DMC takiego zestawu do 4.250 kg.
Zniknął wymóg, że przy kat.B prawa jazdy, DMC przyczepy nie może być większe niż masa własna pojazdu ciągnącego.
===============

Generalny wniosek jest taki, że przepisy są już tak skomplikowane, że może studia doktoranckie jeszcze nie są potrzebne, ale ściąga i kalkulator na pewno. Więc nie dziwię się, że policjanci na drodze gubią się w tym i sami nie wiedzą jak i co kontrolować i sprawdzać.
Dodatkowo - aby było jeszcze trudniej - inne jeszcze są ograniczenia dla samochodów ciężarowych i terenowych.


Są jeszcze inne wymagania, np par.3, p.7 wymagań technicznych mówi: "Zespół pojazdów składający się z samochodu osobowego i przyczepy, obciążonych do
wartości maksymalnych mas, powinien ruszyć z miejsca co najmniej 5 razy w czasie 5 minut pod wzniesienie o nachyleniu 12 %." Hm... Ciekawe, jak ten co ten przepis wymyślił, wyobraża sobie jego wyegzekwowanie? To jakaś masakra jest...
wojciechj
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 01 06 1964
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: Ford Transit
Silnik: 2,0 tdci
Paliwo: Diesel
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna

09 Maj 2016, 12:21

Wątek jest dość stary, fotka w imageshacku się nie otwiera, bo jest płatny..
Wojciechu - zrób nową tabelę..
wojciechj napisał(a):Zniknął wymóg, że przy kat.B prawa jazdy, DMC przyczepy nie może być większe niż masa własna pojazdu ciągnącego.

Przepis wygląda teraz tak...
Art. 62.

1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;


Czyli RMCpojzadu >= RMCprzyczepy
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

10 Maj 2016, 17:53

Przeniosłem tabelę do TinyPic, - na razie jest bezpłatny...
Aby powiększyć tabelkę, klikamy prawym klawiszem na tabelkę i wybieramy opcję "Pokaż obrazek".

ZESTAWIENIE UPRAWNIEŃ I UWARUNKOWAŃ DOTYCZĄCYCH CIĄGNIĘCIA PRZYCZEPY, SAMOCHODEM OSOBOWYM O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ DO 3.500 kg.

Kolumna tabeli "OPTYMALNE PRZYKŁADY" liczone są pod kątem osiągnięcia największej DMC przyczepy. Ułatwia to ocenę, ale w praktyce osiągnięcie takiego parametru będzie raczej trudne...

Oczywiście obowiązują dalsze, inne ograniczenia. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy nie może przekroczyć maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego
pojazdu przez producenta, której wartość wpisana jest do dowodu rejestracyjnego. Także zamontowane na samochodzie urządzenia sprzęgające musi mieć określoną homologacją wartość obciążenia. W całym ciągu kolejnych zależności i ograniczeń obowiązuje tzw. "zasada wąskiego gardła" - czyli obowiązuje nas największe ograniczenie holowanej masy.

Ponieważ przy sporządzaniu tabeli trzeba korzystać z wielu przepisów rozrzuconych po kilku Ustawach i Rozporządzeniach, być może tabelkę trzeba będzie uzupełnić o dodatkowe elementy. Liczę tu na konstruktywną pomoc kolegów...
Główne akty prawne uwzględnione w trakcie sporządzanie tabelki to:
- Ustawa o Kierujących Pojazdami
- Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym
- Rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie zasad egzaminu na prawo jazdy kat. B
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

W odniesieniu do starych przepisów przed nowelizacją, główna zmiana polega na możliwości ciągnięcia przy kat. B prawa jazdy przyczepy ciężkiej przy DMC zestawu powyżej 3.500kg, ale nie większej niż 4.250kg. Nie jest w takim przypadku wymagane prawo jazdy kat. B+E, ale trzeba zdać egzamin praktyczny (wpisany do prawa jazdy jako kategoria B96).
Także dotychczasowe przepisy o kierujących pojazdami pozwalały na holowanie zestawu z przyczepa lekką o łącznej DMC 3.500 kg. To, że można było taki zestaw holować przy łącznym DMC 4.250 kg wynikało z przepisów zawartych w Konwencji Wiedeńskiej, do której Polska przystąpiła. Była tu ewidentna sprzeczność i... ciągłe dyskusje z Policją na drodze co można. Obecny przepis Ustawy jednoznacznie podwyższa DMC takiego zestawu do 4.250 kg.
Zniknął wymóg, że przy kat.B prawa jazdy, DMC przyczepy nie może być większe niż masa własna pojazdu ciągnącego.
===============
Generalny wniosek jest taki, że przepisy są już tak skomplikowane, że może studia doktoranckie jeszcze nie są potrzebne, ale ściąga i kalkulator na pewno. Więc nie dziwię się, że policjanci na drodze gubią się w tym i sami nie wiedzą jak i co kontrolować i sprawdzać.
Dodatkowo - aby było jeszcze trudniej - inne jeszcze są ograniczenia dla samochodów ciężarowych i terenowych.


Są jeszcze inne wymagania, np par.3, p.7 wymagań technicznych mówi: "Zespół pojazdów składający się z samochodu osobowego i przyczepy, obciążonych do
wartości maksymalnych mas, powinien ruszyć z miejsca co najmniej 5 razy w czasie 5 minut pod wzniesienie o nachyleniu 12 %." Hm... Ciekawe, jak ten co ten przepis wymyślił, wyobraża sobie jego wyegzekwowanie? To jakaś masakra jest...
wojciechj
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 01 06 1964
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: Ford Transit
Silnik: 2,0 tdci
Paliwo: Diesel
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna

22 Maj 2017, 07:22

Witam,

Można zwariować z tymi przepisami faktycznie :). Chciałbym się upewnić, jeżeli mam Kat. B+E a w dowodzie samochodu:

DMC 1790 kg
MW 1315 kg
Q1 1500kg

to DMC przyczepy nie może przekroczyć 1352kg? z przelicznika 1.33 (mimo że w dowodzie mam 1500kg).

Jeżeli samochód jest załadowany do 1790 kg (komplet pasażerów) to wtedy DMC przyczepy może być 1750kg? (np: masa własna 300kg+ładunek1450kg)
mareknoda
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 01 04 2004
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Audi

22 Maj 2017, 09:35

mareknoda napisał(a):DMC przyczepy nie może przekroczyć 1352kg?

DMC przyczepy może byc większe. RMC przyczepy nie moze być wieksze od RMC pojazdu. Zauważ, że 1790 to załadowane auto po brzegi - wtedy dopiero możesz zapiąć przyczepę 1790.. Ale, ze to by ci przekroczyło 3,5 tony to musisz pozostac przy przyczepie 1710.. 1.33 to nie dotyczy osobowek lecz terenówek z 4x4.. Pogrzeb trochę w przepisach bo nie mam czasu..
Pozdro, powodzenia.
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

22 Maj 2017, 18:45

silvo44 napisał(a): 1.33 to nie dotyczy osobowek lecz terenówek z 4x4..
Niestety nie. Jeżeli twoje auto ma DMC 1.790 kg, to możesz holować przyczepę z hamulcem najazdowym o maksymalnym DMC 1.345 kg. Jeżeli w dowodzie masz Q1 1.500 kg, to znaczy, że w ogóle przyczepę o takim DMC możesz holować, ale nie z hamulcem najazdowym (bezwładnościowym), ale z aktywnym, sterowanym z samochodu. Popularne stają się na zachodzie przyczepy (najczęściej kampingowe) z hamulcem elektrycznym, wyposażone we własny akumulator, ładowanym gniazdem 13-to pinowym. W Polsce przepisy nie nadążają za światowym rozwojem technicznym i stąd nieporozumienia. Przyczepa z akumulatorem i hamulcem elektrycznym hamuje po rozłączeniu zestawu - tak jak aktywne zestawy pneumatyczne (tego wymagają przepisy).
Hamulec najazdowy w naszych przepisach jest wyjątkiem dopuszczonym do eksploatacji w niektórych przypadkach konstrukcyjnych przyczep ciężkich. Kierowcy osobówek traktują je jako standard, a to jest... szczególny przypadek. Generalnie przepisy mówią o hamulcach aktywnych.

Tabelę konsultowałem z Biurem Prewencji Ruchu Drogowego KG Policji, bo pisałem artykuł do pisma o holowaniu przyczep do przewożenia koni. Sami twierdzili, że przepisy są tak skomplikowane, że się gubią. A co dopiero policjant na drodze...
wojciechj
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 01 06 1964
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: Ford Transit
Silnik: 2,0 tdci
Paliwo: Diesel
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czy serwisowanie w ASO się opłaca?
    Wielu kierowców staje przed dylematem, czy warto płacić więcej za usługi w Autoryzowanej Stacji Obsługi, czy może lepiej zaoszczędzić, wybierając tańszy warsztat niezależny. Analiza wspomnianych ofert przynosi zaskakujące ...
    Mitsubishi Outlander PHEV w europejskiej specyfikacji
    Zaledwie sześć miesięcy po europejskim debiucie rynkowym nowego Outlandera w wersji z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym, firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zaprezentuje podczas zbliżającego się Salonu Samochodowego ...

22 Maj 2017, 20:24

Źródło..
Jestem zainteresowany by to rozstrzygnąć.
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

22 Maj 2017, 22:54

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, Rozdział 4 Hamulce, Paragraf 14, p. 7.

Brzmi on tak:

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek
stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.
=======================================

Jak pisałem wyżej, hamulec najazdowy jest dopuszczony wyjątkowo w pewnych warunkach. To co wszyscy cytują, że jest inaczej Pochodzi z Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, Art. 62, p. 1.1 i dotyczy mas rzeczywistych.
Nieszczęściem jest, że przepisy odnośnie holowania przyczep i ich mas, są rozstrzelone w tak wielu i tak różnych miejscach i wydawane są przez tak różnych ustawodawców.
wojciechj
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 01 06 1964
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: Ford Transit
Silnik: 2,0 tdci
Paliwo: Diesel
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna

23 Maj 2017, 11:59

wojciechj napisał(a):Nieszczęściem jest, że przepisy odnośnie holowania przyczep i ich mas, są rozstrzelone w tak wielu i tak różnych miejscach i wydawane są przez tak różnych ustawodawców.

Dokładnie, stąd zamieszanie. Jak zmuszac takiego zwyklego zjadacza chleba do nauczenia sie tekstu rozporządzenia, skoro nie za bardzo kapuje nawet PoRD.
wojciechj napisał(a):Brzmi on tak:

.. że zakazu nie ma, są tylko dodatkowe warunki dla przyczepy.. Dopiero po zatrzymaniu przez kumatego policjanta/krokodylka i zważeniu pojazdów można podjąc jakieś kroki wobec kierującego.
Ja bym sie tłumaczył, ze rozporządzenie jest dla producenta i to on powinien na rynek wypuscic sprzęt zgodny z przepisami. Chodzi wszak o 869 kg.. :roll:
Pozdro..
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

23 Maj 2017, 20:16

Możesz się tłumaczyć jak chcesz, ale niestety kwestię współczynnika 1,33 znają wszyscy policjanci i krokodyle. Niestety.
Ja miałem inne problemy, wożąc konie w przyczepie dwukonnej.
Jest takie stare polskie powiedzenie: koń jaki jest - każdy widzi. Ale w praktyce drobny suchy koń czystej krwi arabskiej waży 450 kg, a zimnokrwisty ogier perszerona może ważyć 1.200 kg. Więc wożąc różne konie nigdy nie wiedziałem jaką masę mam na haku, bo... nie mam wagi do dwuosiowej przyczepy. I krokodyle raz chciały mi ważyć przyczepę z końmi, ale ma ona tak mały rozstaw osi, że ich waga polowa się nie nadawała. Była, jak to się mówi - ni w d-pę, ni w oko. Za duża by zmieścić jedną oś, za mała, by weszły dwie.
To samo miałem na przeglądach technicznych - nikt nigdy nie mógł sprawdzić hamulców w tej przyczepie.
Do białej gorączki doprowadzał krokodyle i policję fakt, że niemiecki Bockmann - ceniona i znana konstrukcja o fabrycznym DMC 2.000 kg - jest w moim przypadku zarejestrowana jako SAM o DMC 1.800 kg. Bo takie obciążenie haka ma mój Transit. A ja im wmawiałem, że wiozę lekkie koniki sportowe. Jak chcieli zaglądać, to mówiłem, że te konie kopią i gryzą. Zawsze to zdawało egzamin. I tak upłynęło 18 lat jeżdżenia z końmi...
wojciechj
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 01 06 1964
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: Ford Transit
Silnik: 2,0 tdci
Paliwo: Diesel
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna

24 Maj 2017, 06:24

Na pewno DMC a nie RMC przyczepy?

DMC holownika 1790 kg
DMC przyczepy z przelicznika 1345 kg

ale jak mam pustą przyczepę czy cześciowo załadowaną to przecież mogę mieć nawet 2 osiową o DMC 1800 kg z RMC 1000 kg prawda?.
mareknoda
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 01 04 2004
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Audi

24 Maj 2017, 18:30

mareknoda napisał(a):ale jak mam pustą przyczepę czy cześciowo załadowaną to przecież mogę mieć nawet 2 osiową o DMC 1800 kg z RMC 1000 kg prawda?.
Niestety nie. Zawsze obowiązuje przepis literalnie rozumiany. Jeżeli jest przy współczynniku mowa o DMC - to ma być rozpatrywany DMC.
Jeżeli jest mowa w innym przepisie o RMC - to rozpatrujemy RMC.
Nie możesz holować nawet pustej przyczepy o DMC większym od 1.345 kg.
wojciechj
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 01 06 1964
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: Ford Transit
Silnik: 2,0 tdci
Paliwo: Diesel
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna

25 Maj 2017, 04:50

To jest jakaś głupota, albo to błąd, albo ktoś nie pomyślał. Na logikę wiadomo że przyczepa nie powinna być cięższa od samochodu, ale z tą pustą przyczepą to przegięcie.
mareknoda
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 01 04 2004
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Audi

25 Maj 2017, 19:27

mareknoda napisał(a):To jest jakaś głupota, albo to błąd, albo ktoś nie pomyślał.
Tak rozumując - to np. ktoś z kategorią B prawa jazdy mógłby prowadzić 17-to osobowego minibusa DMC 3,5 t, pod warunkiem, że tylko dziewięć miejsc jest zajętych.
Itd., itd., - takich przykładów można podać więcej.
Nie wszystko co nas ogranicza ma sens - jak będziesz miał jak ja prawie 70 lat, to łatwiej się z tym pogodzisz... :)
wojciechj
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 01 06 1964
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: Ford Transit
Silnik: 2,0 tdci
Paliwo: Diesel
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna

26 Maj 2017, 08:40

Z tym się nie da pogodzić, na zachodzie jest w miarę normalnie, jak my się będziemy godzić na to, to nigdy nie będzie normalnie, ja w tej sprawię wyślę maila do Sejmu, niech to "wyprostują" z głową.
mareknoda
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 01 04 2004
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Audi