Hybrydy na trasy? - jak sprawdza się hybryda w trasie, spalanie?

04 Lis 2021, 10:50

fynooh napisał(a):Przy większej prędkości silnik spalinowy wyłącza się tylko wtedy, kiedy bateria jest naładowana do pełna albo prawie do pełna, czyli nie za każdym lekkim odjęciem gazu
Skoro tak to może to faktycznie fajnie pracować. Dzięki za wyjaśnienie :ok:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10092
Zdjęcia: 35

20 Kwi 2022, 15:18

Mam kolejną trasę :) Tym razem jest to w skrócie Warszawa -> Nowy Dwór Gdański.

Toyota Auris TS Hybrid z oponami 225/45R17 z włączoną klimatyzacją na 21,5 stopnia. Temperatura zewnętrzna 8 stopni. Jazda praktycznie cały czas przy sporym wietrze i dużo pod wiatr. 4 osoby na pokładzie i pełny bagażnik.

Mamy tam takie dane:
- 306,2 km (dystans),
- 3h 10min. (czas jazdy),
- 100km/h (średnia prędkość z komputera w samochodzie, a realna 96,53 km/h),
- 6,77 l/100km (średnie spalanie). Tu według wyświetlacza w samochodzie było 6,4 l/100km ale on zawsze zaniża :) Przy tankowaniu na stacji paliwa ilość jego dokładnie pokrywa mi się z danymi z aplikacji Hybrid Assistant.

Zrzut z aplikacji.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Od razu dodam drugą trasę trochę krótszą z takim samym obciążeniem samochodu na mniejszym odcinku tej samej drogi (jazda w drugą stronę). Jedyną zmianą jest brak wiatru, wyższa o 4 stopnie temperatura i większy ruch na drodze przez co średnia prędkość spadła do 84,25km/h, a różnica w spalaniu znaczna :wink:

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

20 Kwi 2022, 15:24

Fajnie że wkleiłeś te wyniki bo mity o hybrydzie jakoby w trasie potrzebowała cysterny były "trochę" na wyrost :D
Zauważyłeś że z Waw w str. Gdańska jest większe spalanie? :ok:
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10947
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

20 Kwi 2022, 16:05

szybki napisał(a):Zauważyłeś że z Waw w str. Gdańska jest większe spalanie?
Jest ale tu akurat jechałem trochę szybciej i sporo wiatr przeszkadzał :) no a w tym samochodzie mocno obciążonym przyspieszanie przy prędkościach 110-120 już jest sporo słabsze niż jak się jedzie samemu :) Tylko tu nie jechałem na wyścigi a starałem się normalnie utrzymywać zadaną prędkość.

Znalazłem jeszcze dwa zrzuty z Hybrid Assistant trasy z lutego Warszwa -> Gdańsk i powrót. Co ciekawe w drodze powrotnej mamy mniejsze spalanie. Prędkości niższe bo pogoda była gorsza (zima). Opony też inne zimowe w rozmiarze 205/55R16. Obciążenie samochodu podobne do tego z poprzedniego mojego postu.

Warszwa -> Gdańsk

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Gdańsk -> Warszwa

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Spalanie na dystansie 13000km można zobaczyć tu toyota-auris-ts-1-8-hybrid-prestige-executive-skyview-navi-vt126531-15.htm więc mamy realne wartości jak ktoś potrzebuje.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

04 Maj 2022, 11:20

Mam kolejne spalanie tym razem z ekspresówki S7 od Jędrzejowa w stronę Warszawy. Tempomat zapięty praktycznie całą drogę na licznikowe 120km/h co daje realne około 110km/h według GPSu. Trasa ma sporo podjazdów i zjazdów szczególnie w pierwszym etapie Jędrzejów -> Kielce. Samochód standardowo z czterema osobami na pokładzie plus niewielki bagaż. Opony letnie 225/45R17. Pogoda słoneczna bez wiatru.

Pokonany dystans to 177.2 km w czasie 1 godz. 39 min. co daje realną średnią prędkość 107.39 km/h.

Średnie spalanie według Hybrid Assistant wyszło 5,93 l/100km (licznikowe 5,6 l/100km). Dla potwierdzenia załączam zrzut z tej aplikacji zrobiony zaraz po wyłączeniu tempomatu.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Tu jeszcze kolejna trasa pełna czyli 200km ekspresówka plus pozostałe kilometry ~85km drogami lokalnymi. Samochód obciążony tak samo i pogoda podobna. Średnie realne spalanie 5,32 l/100km, a według komputera pokładowego i informacji na liczniku było to 5.0 l/100km.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

04 Maj 2022, 12:25

W sumie normalny wynik jak na małą benzynę... Sprawdzałeś ile byś miał przy 130-140 km/h? Nigdy nie jechałem ekspresówką 110 km/h :D
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Hyundai Veloster oraz Veloster Turbo
    Podczas targów motoryzacyjnych NAIAS 2018 w Detroit Hyundai zaprezentował nowy model Veloster i Veloster Turbo. Awangardowy projekt samochodu jest efektem współpracy projektantów z Korei oraz Stanów ...

04 Maj 2022, 12:37

galakty napisał(a):W sumie normalny wynik jak na małą benzynę... Sprawdzałeś ile byś miał przy 130-140 km/h? Nigdy nie jechałem ekspresówką 110 km/h

Tia bardzo normalny :D 4osoby, heczbekowate 1,3t, silnik 1,8

Dla porównania spalanie w takich samych warunkach Yaris 1,3 6,5lpb, Megane 1,5dci 5,6 on, Clio 1,5dci 5l...
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10947
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

04 Maj 2022, 12:43

Nie miałem okazji żeby jechać autostradą ale jak tylko się taka nadarzy to sprawdzę. Generalnie jechałem licznikowo przepisowo :mrgreen: i tak porównując realne spalanie to Yaris w benzynie 1.3 więcej mi spalił przy takiej samej prędkości (węższe koła, lżejszy i sam jechałem). Niewiele ale zawsze to trochę więcej. Uważam, że nie jest źle i całkiem sensownie to wychodzi. Oczywiście diesel by tu pewnie był trochę ekonomiczniejszy w przypadku tylko ekspresówki.
galakty napisał(a):Nigdy nie jechałem ekspresówką 110 km/h
Chciałem sprawdzić na jak najdłuższym dystansie spalanie przy jeździe ze stałą prędkością i udało się całkiem nieźle :)
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

03 Lip 2022, 11:58

Kolejny wynik z trasy 535km w tym 200km droga szybkiego ruchu i pozostałe to drogi podmiejskie do 90km/h oraz sporo miejscowości zabudowanych. Dodatkowo ruch wahadłowy na którym straciłem jakieś 45 min. (samochód cały czas włączony). Na zewnątrz temperatura 32*C, klimatyzacja ustawiona na 21,5*C, 4 osoby i zapakowane 3/4 bagażnika. Opony letnie 225/45R17. Czas podróży 7 godzin i 5 minut. Samochód jak wyżej Auris TS Hybrid.

Realne spalanie na tym dystansie po zatankowaniu to 4,85l/100km. Pokładowy komputer pokazywał 4,5l/100km (zdjęcie zrobiłem kilka km wcześniej przed tankowaniem).
Hybrydy na trasy? - jak sprawdza się hybryda w trasie, spalanie?
Tu jest zdjęcie z jazdy ekspresówką, starałem się utrzymywać licznikowe 120-125km/h ale ciężko było bo sporo samochodów i średnia prędkość wyszła 105km/h na dystansie trochę ponad 200km. Spalanie jak widać 4,9l/100km więc realnie coś około 5,2l/100km.
Hybrydy na trasy? - jak sprawdza się hybryda w trasie, spalanie?
Dodam jeszcze jeden wynik z jazdy drogami krajowymi do 90 km/h z wyłączeniem autostrad i ekspresówek (tu maksymalnie 15 km zrobione na nich na całym dystansie), sporo terenu zabudowanego z prędkościami do 50km/h. Przejechałem tak 300km i udało mi się idealnie zrobić screen :wink: Spalanie wyszło realne 4,74l/100km z aplikacji Hybrid Assistant, z niej też jest poniższy zrzut.
Hybrydy na trasy? - jak sprawdza się hybryda w trasie, spalanie?
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

03 Lip 2022, 12:33

Biorąc pod uwagę obciążenie auta to wynik bardzo dobry.

A jak z osiągami? 4 osoby i bagaże to już srogie obciążenie dla takiego silnika.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

03 Lip 2022, 12:41

galakty napisał(a):Biorąc pod uwagę obciążenie auta to wynik bardzo dobry.


No co Ty :?: Dopiero w innym temacie chcieliście montować cysternę za hybrydą w trasie :mrgreen:
No jak to Artek przeżył bo podobno jest ciężko :ok:
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10947
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

03 Lip 2022, 13:05

galakty napisał(a):A jak z osiągami? 4 osoby i bagaże to już srogie obciążenie dla takiego silnika.
Jak masz baterię powyżej 50% to jest moim zdaniem naprawdę całkiem nieźle. Najlepsze odczucia przy przyspieszaniu są przy mniejszych prędkościach np. po hamowaniu jak bateria doładuje się powyżej 60% (wartości która utrzymuje na trasie) wtedy czujesz że moment jest trochę wyższy. Ja osobiście nie miałem wrażenia, że jakoś męczy się mocno, bardziej moim zdaniem męczył się podobnie obciążony Avensis T25 z silnikiem 1.8 w benzynie którym jakiś czas temu miałem okazję jeździć (dodam że ten samochód porównuję tylko z kierowca na pokładzie do mocno obciążonego Aurisa).

Nawet przy wyprzedzaniu mnie lekko zaskoczyła. Z 80 do 120km/h fajnie sobie poradziła. Dajesz na początku dosyć mocno w gaz ale obroty silnika i tak idą to jakiś 4-5tyś. nie wyżej bo dochodzi wspomaganie silnikiem elektrycznym. Jeżdżę w trybie normal bo samochód całkiem inaczej reaguje niż w EKO i jestem w stanie nawet mniej spalić odpowiednio operując gazem. Oczywiście fajniejsze odczucia są jak samochodem jedzie tylko kierowca :)

Na trasie przy większych prędkościach jest już trochę inaczej ale i tak uważam że przy tak obciążonym samochodzie daje sobie całkiem nieźle radę.

Nie wspominam tu o ruszaniu ze świateł bo tu nawet tak obciążona rusza bardzo sprawnie i do tych 50 km/h nie czuć jakiegoś męczenia.

Najgorzej jest jak wyładujemy baterię do 40% wtedy przez chwilę można odczuć pracę generatora, szczególnie w przypadku jak musimy żwawo przyspieszyć. To są jednak bardzo sporadyczne przypadki i rzadko się zdarzają.

Jechałem chwilę autostradą w granicach 150km/h licznikowych i na poziomym odcinku chwilowe spalanie nie przekraczało 7 litrów i bardzo często schodziło nawet poniżej 6 litrów. Myślę, że jest tu szansa na osiągnięcie wyniku w granicach 6,5 litra na dłuższym dystansie. Co ciekawe bateria hybrydowa nie reagowała na zwiększoną prędkość i utrzymywała cały czas stałą temperaturę 35*C. Mam ustawione w HA jej chłodzenie jak przekroczy 36*C.

Samochód przy mocnym obciążeniu dobrze się prowadzi ale czuć delikatnie że jest bardziej podsterowny niż jak jeżdżę sam. Dodatkowo przy hamowaniu mamy większą masę i zauważyłem że wolniej wytraca prędkość hamując z odzyskiem energii czego efektem jest odzyskana jej większa ilość :)
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

03 Lip 2022, 13:42

szybki napisał(a):No co Ty Dopiero w innym temacie chcieliście montować cysternę za hybrydą w trasie


Artek jeździ 140 km/h non stop? Nie, średnia była 105 km/h.
Wystarczy złe słowo powiedzieć o Toyocie i szybki wpada :roll:
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

03 Lip 2022, 15:11

galakty napisał(a):Wystarczy złe słowo powiedzieć o Toyocie i szybki wpada


A ja myślałem że najwięcej Ci co nigdy nią nie jechali szczególnie hybrydą :ok:

Ogólnie na tojotę mam wywalone na tą chwilę gdyby nie hybrydy w eu ta marka mogłaby nie istnieć.
galakty napisał(a):Artek jeździ 140 km/h non stop? Nie, średnia była 105 km/h.


Widzę że teraz znowu trochę teorii z pogranicza matematyki i fizyki :mrgreen:

Teraz dowiemy się o zeRojedynkowych autostradach :D


Aurisem h miałem okazję jechać dłuższy czas (150km-200km)vmax wyszło coś koło 11,5-12l. Około 150kmh spokojnie wyrobi się w 7,5l jadąc spokojnie nawet trzymając 140kmh uważam że jest opcja zejść poniżej 7l.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10947
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

10 Lip 2022, 18:31

Tym razem udało mi się zarejestrować jazdę na tempomacie na ekspresówce praktycznie na całym dystansie 300km. Na trasie miałem dwa zjazdy gdzie musiałem nieznacznie zwolnić. Myślę, że na takiej odległości wskazania są jak najbardziej wiarygodne :)

Samochód obciążony czterema osobami plus prawie cały bagażnik. Temperatura na zewnątrz 21-22*C i dosyć mocny wiatr boczny, klimatyzacja ustawiona na 21*C. Opony letnie 225/45R17. Czas podróży 2 godziny i 40 minut. Dystans 300km, droga ekspresowa. Samochód jak wyżej Auris TS Hybrid.

Tempomat ustawiony na 123km licznikowe co dawało dokładnie 115km/h według GPS. Średnia prędkość na całym dystansie wychodzi na 112,4km/h.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Średnie spalanie 5,89l/100km (z Hybrid Assistant) to wartość realna bo zawsze pokrywa mi się przy tankowaniu. Komputer w samochodzie pokazywał jak zawsze zaniżoną wartość 5,5l/100km (nie udało mi się zrobić zdjęcia).
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016