Hybrydy na trasy? - jak sprawdza się hybryda w trasie, spalanie?

10 Lip 2022, 17:43

Na autostradzie utrzymując gpsowe 135-140kmh byłoby około 1-1,5 litr więcej.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10996
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

10 Lip 2022, 18:03

szybki napisał(a):Na autostradzie utrzymując gpsowe 135-140kmh byłoby około 1-1,5 litr więcej.
Pewnie tak około 7 litrów (może kiedyś uda mi się sprawdzić chociaż na krótszym odcinku). Trzeba by było zapiąć tempomat przy licznikowych 150km/h żeby było prawie 140km/h na GPS. Problem w tym, że nie da się tego dobrze sprawdzić (musiałby być mały ruch). Ostatnio jechałem taki kawałek i co chwila musiałem zwalniać oraz ponownie przyspieszać (przez inne samochody jadące wolniej), a wtedy spalanie będzie wyższe no i utrzymanie średniej prędkości chociaż 135km/h to nie łatwe zadanie nie przekraczając tej założonej wcześniej :wink:
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

10 Lip 2022, 18:19

Udało mi się zrobić ciekawy test spalania w górach na trasie Kudowa-Zdrój - Wrocław (do ostatniego ronda przed wjazdem na ekspresówkę która jest obwodnicą Wrocławia).

Samochód dokładnie tak samo obciążony jak w poprzednim poście z ekspresówki, temperatura zewnętrzna i klimatyzacja takie same.

Trochę informacji o całej trasie która przebiega przez sporo małych miejscowości z ograniczeniem do nawet 40km/h i jak dobrze pamiętam trzema aktywnymi fotoradarami na całym tym odcinku. Najwyższa dopuszczalna prędkość miejscami to 90km/h ale w większości jest to 70km/h i mniej. Jest trochę podjazdów i zjazdów które potrafią być na odcinku kilku km. Na jednym z takich zjazdów udało mi się naładować baterię hybrydową na maksa czyli do 80%.

Pokonany dystans: 105,4km.
Czas przejazdu: 1 godzina 39 minut

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Realne spalanie jakie udało mi się osiągnąć to 4,26l/100km. Komputer w samochodzie pokazywał 3,9l/100km.

Z moich obserwacji baterii układu hybrydowego wynika, że jak by układ hybrydowy pozwalał w Aurisie na jazdę do 90km/h w trybie elektrycznym (tak jak w nowszej Corolli z silnikiem 1.8 ) to można by było pokusić się o minimalnie większe oszczędności.

Warto tu dodać, że dosyć strome podjazdy pod górę są odczuwalne szczególnie przy mocno obciążonym samochodzie. Wtedy najlepiej jest jechać stałą prędkością.

Przy dłuższych zjazdach polecam korzystanie z przełożenia "B" bo u mnie całkiem fajnie się ono sprawdzało.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

22 Lut 2023, 19:28

Prius3 400km. Trasa ekspresowa jazda 120-130km gipsowe. 15km dojazdu spalanie około 6,5l średnia prędkość z dojazdami (15km) 101kmh.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10996
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

23 Lut 2023, 17:16

szybki napisał(a):gipsowe
Czyli GPS'owe? Jak tak to dobry wynik :ok:

Ja u siebie zauważyłem, że na węższych zimówkach 205/55R16 w trasie trochę więcej pali niż w lecie na 225/45R17 przy suchej trasie i podobnych warunki jazdy.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

23 Lut 2023, 19:13

ArteK napisał(a):Czyli GPS'owe? Jak tak to dobry wynik


Miało być km/h :D

Co do opon to zgadza się może być różnie (masa opony) na to nakłada się masa felgi i warunki jazdy czyli jednostajnie (autostrada) albo przyśpieszanie .

W ten weekend możliwe ze walnę koło 800km. to znowu sprawdzę.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10996
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego?
    Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Powody tego stanu rzeczy są różne, ale z pewnością najważniejsze są dwa – znaczące zmiany ...
    Green Future - ekologiczna przyszłość SKODY
    SKODA jeszcze bardziej angażuje się w działalność związaną z ochroną środowiska, wytwarzając ekologiczne samochody i wprowadzając efektywne wykorzystanie zasobów. Przyjęte przez SKODĘ działania "Green Future" mają ...

24 Lut 2023, 10:02

szybki napisał(a):Miało być km/h
:mrgreen:
szybki napisał(a):W ten weekend możliwe ze walnę koło 800km. to znowu sprawdzę.
To dobra trasa na konkretny wynik :ok:

Tak patrząc na spalanie to u mnie zawsze komputer pokładowy zaniża w granicach 0,3l/100km, a prędkość sporo zawyża. Tak czy inaczej moim zdaniem spalanie naprawdę niezłe jak na silnik benzynowy, a każdy zjazd z trasy i dojazd do niej to dodatkowe oszczędności bo wtedy spalanie spada.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

26 Lut 2023, 12:43

Następna trasa, ekspresowa, ciężkie warunki pogodowe, tempomat licznikowe 120kmh (112kmh GPS) spalanie po tankowaniu 6,0l.
Wg kompa 5,7-5,8l.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10996
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

26 Lut 2023, 13:45

Ja mam też jedną trasę z lutego i widzę, że jej nie wrzuciłem. Jazda była w ciężkich warunkach w pierwszym tygodniu lutego po intensywnych opadach śniegu. Niektóre odcinki ekspresówki miały tylko na prawym pasie wyjeżdżone ślady (lewy pas w śniegu) i było dosyć ślisko, cześć trasy ładnie odśnieżona. Jazda rożnie bo tam gdzie było ślisko to i miejscami nawet 60-70km/h, a tam gdzie można było pojechać szybciej to jazda raczej nie więcej niż 130km/h licznikowe więc około 120km/ GPSowe. Cztery dorosłe osoby na pokładzie.

Średnie spalanie wyszło 6,33l/100km realne z aplikacja HA, na komputerze w samochodzie było równe 6.0l/100km. Dodaję zrzut z HA. Co ciekawe średnia prędkość na koniec wyszła równe 100km/h.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Zrzut z HA zrobiony po około 5km od zjechania z trasy jak by ktoś się pytał dlaczego taka temperatura silnika :wink:
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

26 Lut 2023, 15:55

Podsumowując. Sądzę że temat trasy hybrydą jest mocno wyolbrzymiony przez ludzi którzy nigdy nią nie jechali albo na zasadzie jednorazowego dorwania się i udowodnienia że "wyje" i dużo pali.

Do prędkości około 140kmh spokojnemu kierownikowi daje normalną jazdę.

P.s.

"Dojechałem" 250km trochę większą prędkością. Tempomat ustawiony na 133kmh. (GPSowe 125kmh) wskazanie kompa 6,1-6,2l realnie koło 6,5l.
Sądzę że autostrada 140kmh dałaby około 7-7,5l.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10996
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

27 Lut 2023, 09:05

szybki napisał(a):Tempomat ustawiony na 133kmh. (GPSowe 125kmh) wskazanie kompa 6,1-6,2l realnie koło 6,5l.
No i to moim zdaniem bardzo dobry wynik :wink:

Uważam, że do w miarę spokojnej równej jazdy to dobre auto. Szczególnie jak komuś zależy na spalaniu.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

27 Lut 2023, 13:42

A ja myślę, że te wszystkie testy spalania nie są do końca zgodne z prawdą. Wszędzie piszemy o średnim spalaniu, które ma się nijak do tankowania na stacji ( sprawdzałem sam, osobiście i to kilka razy ). Żeby było wiarygodnie, to trzeba by było pojeździć taką hybrydą po mieście 100km ( oczywiście nie w jeden dzień, bo bez sensu by to było ( bo kto po mieście w jeden dzień przejedzie 100 km :) ) oraz 100 km autostradą i ewentualnie 100 km jakąś ekspresówką. I do tego można zrobić jazdę mieszaną, czyli po mieście i jakimiś dwupasmówkami czy autostradą. I w momencie, jak na liczniku pokaże się 100km, to zjechać na bok i zatankować do pełna z kanistra albo zatankować się na stacji jak jakaś jest w pobliżu. Wówczas będzie to w jakimś stopniu wiarygodne. No i oczywiście wiadome jest, że spalanie uzależnione jest od pojemności i mocy samego silnika spalinowego. Tak więc dla każdego silnika trzeba by zrobić taki test, żeby napisać ile pali hybryda taka czy taka.
A i tak te spalania będą się różnić ( nawet przy tym samym silniku ), bo raz jadąc autostradą przez 100km spalimy np 3 litry, a innym razem spalimy 3,5 litra. To samo w mieście - raz spalimy 5, a raz 4,5. wszystko zależy od tego ile razy będziemy zwalniać i się rozpędzać, ile razy będziemy się zatrzymywać i ruszać ( np. w mieście spod świateł ).
Faktem niezaprzeczalnym jest oczywiście, że hybryda spali mniej paliwa niż silnik benzynowy czy Diesla i jest o wiele lepsza niż elektryk. Jednakże rozmawiać o spalaniu średnim to chyba nie ma sensu. Bo jakby np. Artek zrobił tą samą trasę drugi czy trzeci raz, to to spalanie średnie też będzie inne.
Takie jest moje zdanie. co wy na to koledzy? W czym mam rację, a gdzie się mogę mylić? :)
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

27 Lut 2023, 14:41

A ja się w 100% nie zgodzę bo nie podajemy jakiegoś wycinka jazdy tylko opisujemy trasa/miasto. Do tego ja akurat robię średnio 100km dziennie po mieście i dodaje warunki i jakie miasto.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10996
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

27 Lut 2023, 14:47

MotoAlbercik napisał(a):A ja myślę, że te wszystkie testy spalania nie są do końca zgodne z prawdą. Wszędzie piszemy o średnim spalaniu, które ma się nijak do tankowania na stacji ( sprawdzałem sam, osobiście i to kilka razy )
Ja podaję spalanie z HA które dokładnie mi się pokrywa z tym co tankuję na stacji (po ponad 20tyś. km takiej jazdy można to stwierdzić :yes: ). Tą trasę co wrzuciłem robiłem w obie strony. Tankowałem przed wyjazdem i po powrocie na tej samej stacji i dokładnie wyszło to co pokazywała aplikacja :wink: (no prawie ale o tym niżej) więc wyniki są w tym przypadku jak najbardziej zgodne. Licznik oczywiście zaniża trochę ale tak to już wygląda w Toyocie. Największa różnica jaką zauważyłem przy tankowaniu względem tego co pokazuje licznik wynosiła 0,4 litra patrząc na średnie spalanie (zaniżanie licznika).

I teraz opisywany przykład powyżej trasa w obie strony spalanie bardzo podobne bo i warunki były podobne jak i sama jazda, a wszystko zrobione tego samego dnia. Przy tankowaniu miałem 607km czyli trasa 2x292km + 23km jazdy na miejscu drogami lokalnymi. Wynik przy dystrybutorze 37,48 litra (zawsze tankuję do drugiego odbicia pistoletu). Wychodzi średnie spalanie 6,17 l/100km :ok:

MotoAlbercik napisał(a):No i oczywiście wiadome jest, że spalanie uzależnione jest od pojemności i mocy samego silnika spalinowego. Tak więc dla każdego silnika trzeba by zrobić taki test, żeby napisać ile pali hybryda taka czy taka.
Wszystko się zgadza, tu mamy akurat wyniki spalania z Aurisa w kombi i z Priusa od [email widoczny po zalogowaniu] Każdy przypadek jest opisany w jakich warunkach i na jakich oponach bo oczywiście wszystko ma znaczenie. Myślę że jest to dobrze opisane i każdy na podstawie tego jest w stanie sobie wyciągnąć wnioski.

MotoAlbercik napisał(a):Jednakże rozmawiać o spalaniu średnim to chyba nie ma sensu. Bo jakby np. Artek zrobił tą samą trasę drugi czy trzeci raz, to to spalanie średnie też będzie inne.
Jak jeździsz podobnie i w podobnych warunkach to aż tak dużej różnicy nie będzie. Sam to obserwowałem na podobnych trasach, a że mam zrzuty z HA to jestem sobie porównać. I np. trasa Warszawa - Gdańsk i powrót latem i zimą w podobnym czasie przejazdu wychodzi różnica spalania nie większa niż 0,5 litra. Więcej w warunkach zimowych.

Tak więc podsumowując myślę, że w całym tym temacie wszystkie wyniki spalania są jak najbardziej realne :ok:
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

28 Lut 2023, 15:43

ArteK napisał(a):Ja podaję spalanie z HA które dokładnie mi się pokrywa z tym co tankuję na stacji

No to powiem szczerze, że tu jestem zdziwiony. Pozytywnie oczywiście, bo to dowodzi temu, że obecne auta bardziej odrealizowują spalanie średnie niż starsze. U mnie w obu Pugach różnica między spalaniem średnim a tankowaniem to około 2 litry. Widać też różnicę w spalaniu średnim a chwilowym, ale tutaj to normalna rzecz. I u mnie, podczas tankowania na stacji, to bardziej pasuje to spalanie chwilowe niż średnie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000