Jak bezpiecznie holować samochód osobowy?

18 Paź 2013, 16:53

Niezależnie od tego ile jeździmy samochodem dużo czy też mało nie możemy założyć, że nie przytrafi nam się awaria, która unieruchomi nasz pojazd. Dlatego warto wiedzieć co zrobić, gdy do takiej sytuacji dojdzie?

Jak bezpiecznie holować samochód osobowy?

Po pierwszeprewencja
Jak bezpiecznie holować samochód osobowy?Jako świadomi użytkownicy samochodu powinniśmy poddawać go regularnym kontrolom. Pozwolą one na odpowiednio wczesne usunięcie potencjalnego zagrożenia i ograniczą perspektywę unieruchomienia na drodze.

Po drugieassistance
Jeśli często podróżujemy, sami bądź z rodziną i zależy nam na bezpieczeństwie i komforcie skorzystajmy z usługi assistance. Dzięki niej w przypadku unieruchomienia samochodu, będziemy mogli skorzystać z samochodu zastępczego lub pomocy w miejscu zdarzenia. Jeżeli nie uda się naprawić go na miejscu to nasz pojazd zostanie odholowany i naprawiony (oczywiście w zależności od abonamentu usługi jaki mamy wykupiony).

Po trzecieprzygotowanie samochodu do holowania
Jeśli zdecydujemy się holować samochód pamiętajmy, że wymaga ono odpowiedniego przygotowania zarówno pojazdów, jak i kierowców.

"Przede wszystkim musimy ocenić, czy nasz pojazd nadaje się do holowania. Powinniśmy sprawdzić, czy działają hamulce, układ kierowniczy oraz światła. Jeśli tak, samochód może być holowany i to jest moment, by przygotować odpowiednią linę o długości między 4 a 6 metrów. Lina powinna być oznaczona żółtą lub czerwoną chorągiewką tak, by była widoczna dla innych uczestników ruchu" mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto SKODA.

Jak bezpiecznie holować samochód osobowy?

Pojazd holujący z pojazdem holowanym muszą być połączone w sposób uniemożliwiający ich rozłączenie. Powinniśmy do tego celu wykorzystać fabryczne haki holownicze. Nie jest dozwolone zahaczanie lin o wahacze, zderzaki itp. Podobnie nie powinniśmy wykorzystywać haków holowniczych z innych samochodów - silne naprężenie liny może spowodować ich wyrwanie albo zniszczenie gwintu.

Holowany samochód powinien być odpowiednio oznaczony, musi mieć umieszczony z tyłu po lewej stronie trójkąt odblaskowy, a w przypadku złej widoczności powinien mieć włączone światła pozycyjne. Pojazd holujący powinien mieć zaś włączone światła mijania.

Przed wyruszeniem kierowcy powinni ustalić system znaków, którymi będą się komunikować. Szczególnie ważne jest określenie sygnału alarmowego, może to być np. mrugnięcie światłami albo gest ręką. Ponieważ jazda samochodem holowanym jest trudniejsza, powinien nim kierować kierowca bardziej doświadczony.

Po czwarte - holowanie
Jak bezpiecznie holować samochód osobowy?Jazda na holu wymaga skupienia, uważnej obserwacji drogi i jej otoczenia oraz współpracy kierujących. Już samo ruszanie pojazdem holującym może być trudne. Ruszać należy powoli, aż do napięcia liny, dopiero wtedy możemy mocniej nacisnąć pedał gazu. Linka pomiędzy samochodami powinna być cały czas napięta. Luźna lina może zaplątać się i spowodować niebezpieczne sytuacje. Podczas holowania powinniśmy pamiętać o przepisach. Pojazd holujący w terenie zabudowanym nie powinien przekraczać prędkości 30 km/h, a poza terenem zabudowanym 60 km/h.

Po piątetaktyka i technika jazdy
Jeśli to możliwe, wybierzmy trasę mało uczęszczaną. Pozwoli to nam na przejazd bez konieczności częstego zatrzymywania się i ruszania, z ominięciem ruchliwych skrzyżowań. Pamiętajmy, że mniejsza prędkość pojazdów daje nam większe możliwości bezpiecznego reagowania w sytuacjach awaryjnych.

Utrzymywanie stałej prędkości zapewni spokojną, przewidywalną jazdę, bez nagłych szarpnięć i hamowań, których konsekwencje mogą być niebezpieczne.

Unikajmy zatrzymań przy przejściach dla pieszych. Mogą oni nie zauważyć liny, a w przypadku ruszania szybko napinająca się lina może wyrządzić krzywdę.

POLECAMY Dlaczego część kierowców nie używa kierunkowskazów?

W przypadku awarii samochodu najlepszym rozwiązaniem jest wezwanie lawety, która bezpiecznie przetransportuje nasz pojazd. Holowanie pojazdu wymaga od kierujących doświadczenia i umiejętności. Dla własnego komfortu i bezpieczeństwa lepiej zlecić to fachowcom, którzy robią to na co dzień. Jeśli jednak zdecydujemy się zająć tym sami, działajmy z wyobraźnią.

źródło: Skoda, skoda-auto.pl
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3804
Zdjęcia: 13106
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

19 Paź 2013, 11:13

Redakcja napisał(a):odpowiednią linę o długości między 4 a 6 metrów. Lina powinna być oznaczona żółtą lub czerwoną chorągiewką tak, by była widoczna dla innych uczestników ruchu"

Lepszym rozwiązaniem jest SZTYWNY HOL - 50-60 pln i komfort holowania pełny !!!
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

20 Paź 2013, 14:09

silvo44 napisał(a):Lepszym rozwiązaniem jest SZTYWNY HOL


Popieram! Do tej pory myślałem że jest to rozwiązanie wykorzystywane tylko do holowania samochodów ciężarowych, ale okazuje się że do osobówek również dostępne. Na pewno jest większa wygoda podczas ruszania i hamowania. Z tego co sprawdziłem to długość sztywnego holu jest mniejsza od linki i wynosi około 180cm.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

21 Paź 2013, 09:07

super :mrgreen:
tylko wozić to ze sobą ciężko :mrgreen:
jak mam już wybierać sztywny hol to zdecydowanie wole "motylek"
następna sprawa bardzo ważna, jeśli mamy samochód ze wspomaganiem hamulców (a obecnie prawie wszystkie pojazdy je mają) nie wolno go holować na lince jeśli mamy niesprawny silnik
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

21 Paź 2013, 09:56

pocieszny napisał(a):tylko wozić to ze sobą ciężko :mrgreen:


Fakt jak by był nie składany, ale te co widziałem składały się przynajmniej na trzy części :) więc już jest lepiej jeżeli chodzi o zmieszczenie go bagażniku swojego auta :)

pocieszny napisał(a):następna sprawa bardzo ważna, jeśli mamy samochód ze wspomaganiem hamulców (a obecnie prawie wszystkie pojazdy je mają) nie wolno go holować na lince jeśli mamy niesprawny silnik

To ważne, ale nie zauważyłem żeby ktoś na to zwracał uwagę :no: Myślę że wynika to z niewiedzy.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

21 Paź 2013, 11:55

jeśli jest składany to już nie jest sztywny, tylko półsztywny, przepisy są jak zwykłej linki, bo istnieje ryzyko złożenia (niewielkie ale istnieje),
a co do niewiedzy, jeśli ktoś zdawała prawo jazdy nie może się zasłaniać nie wiedzą jest to ujęte w kodeksie i na kursie na 100% było omawiane :ok:
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Moto Session 2019 - Odjazdowy weekend z motoryzacją
    Ryk silników, pisk opon, błysk karoserii, nowości prezentowane przez dealerów, zapierające dech w piersi pokazy, goście specjalni oraz najpiękniejsze moto emocje - już 13 i 14 kwietnia w Targach Lublin! Moto ...

21 Paź 2013, 16:54

pocieszny napisał(a):istnieje ryzyko złożenia

Prosze Cię... Nie dorabiaj ideologii do spraw oczywistych..
Tak wygląda sztywny hol, składany..
SZTYWNY HOL">SZTYWNY HOL
Co się ma poskładać skoro wchodzi rurka w rurkę ??
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

21 Paź 2013, 16:59

normalnie, zabezpieczenie czasem potrafi wypaść, zdarzały się takie wypadki, żadne dorabianie ideologii
potrafi się wygiąć na dohamowywaniu (można sobie takie pogięte nawet na alledrogo kupić)
niestety nie jest to sztywne i ulega przekoszeniu i czasem pogięciu lub nawet wyrwaniu (pomimo że większośc posiada homologacje)
i jeśłi jest to takie super rozwiązanie to dlaczego dalej do cięższych aut osobowych i busów jest zwykłą taśma?? choć więcej miejsca zajmuje, jest droższa i sprawia więcej problemów przy holowaniu?
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

21 Paź 2013, 17:23

pocieszny napisał(a):dlaczego dalej do cięższych aut osobowych i busów jest zwykłą taśma??

Oczywiste jest, że producent nie zafunduje Ci "wypasu".. Zamiast koła zapasowego dostajesz spray, a zamiast bezpiecznego holu kupujesz linkę za 20 pln.. Twój wybór.. :x
A do zniszczenia takiego holu nie dojdzie jesli zachowa się zasady holowania, zwłaszcza odpowiednią prędkość.. :yes:
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

01 Lis 2013, 23:33

"musi mieć umieszczony z tyłu po lewej stronie trójkąt odblaskowy, a w przypadku złej widoczności powinien mieć włączone światła pozycyjne." - nie zgadzam się.
Trójkąt, owszem, możliwie blisko lewej, ewentualnie na środku, często zahaczany o tylną wycieraczkę, ważne, żeby BYŁ WYSTAWIONY, a NIE WŁĄCZONE AWARYJNE!!!. Jak wtedy sygnalizować skręt, zmianę pasa ruchu itp?!
ZAWSZE należy włączać "pozycje", gdy jest się HOLOWANYM/Ą(2), NIE holującym(1)[mijania, jak zwykle].

"W przypadku awarii samochodu najlepszym rozwiązaniem jest wezwanie lawety, która bezpiecznie przetransportuje nasz pojazd. Holowanie pojazdu wymaga od kierujących doświadczenia i umiejętności. Dla własnego komfortu i bezpieczeństwa lepiej zlecić to fachowcom, którzy robią to na co dzień." - jeżeli ma się gwarancję, że przez całe życie będzie się mieć assistance i lawetę "pod telefonem", to proszę bardzo :roll: . Ale lepiej powoli wszystko sobie naszykować, przemyśleć kolejność działania i holować samemu(O ILE TO MOŻLIWE - auta z "automatami" i różnymi innymi sprzętami nie mają czasem ochoty na holowanie), robiąc wszystko na spokojnie, i NABIERAJĄC TYM SAMYM DOŚWIADCZENIA. To przecież nie jest nie wyobrażalnie trudno czy nie wykonalne, mnóstwo ludzi tak czasem musi robić i jest ok. :ok:
TDI.SUBARU
Początkujący
 
Posty: 95
Zdjęcia: 1

02 Lis 2013, 11:45

TDI.SUBARU napisał(a):powinien mieć włączone światła pozycyjne." - nie zgadzam się.

Czemu ?? Czemu się nie zgadzasz ??
Wszak potem piszesz ..
TDI.SUBARU napisał(a):ZAWSZE należy włączać "pozycje"
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

02 Lis 2013, 16:44

TDI.SUBARU - nie żebym si.ę czepiał, ale jak kogoś cytujesz, używaj "quote" - będzie wyraźniej.
Co do tematu, to nie rozumiem, o co ci chodzi :
TDI.SUBARU napisał(a):"musi mieć umieszczony z tyłu po lewej stronie trójkąt odblaskowy, a w przypadku złej widoczności powinien mieć włączone światła pozycyjne." - nie zgadzam się.
Trójkąt, owszem, możliwie blisko lewej, ewentualnie na środku, często zahaczany o tylną wycieraczkę, ważne, żeby BYŁ WYSTAWIONY, a NIE WŁĄCZONE AWARYJNE!!!. Jak wtedy sygnalizować skręt, zmianę pasa ruchu itp?!

A gdzie ktoś pisał o światłach awaryjnych podczas holowania :?:
TDI.SUBARU napisał(a):ZAWSZE należy włączać "pozycje", gdy jest się HOLOWANYM/Ą(2), NIE holującym(1)[mijania, jak zwykle].

Przecież Redakcja to samo napisał...
silvo44 napisał(a):
TDI.SUBARU napisał(a):"powinien mieć włączone światła pozycyjne." - nie zgadzam się.
Czemu ?? Czemu się nie zgadzasz ??

Nie zgadza się, ponieważ wyrywa słowa z kontekstu całego zdania:
TDI.SUBARU napisał(a):"musi mieć umieszczony z tyłu po lewej stronie trójkąt odblaskowy, a w przypadku złej widoczności powinien mieć włączone światła pozycyjne."

A z kolei
Redakcja napisał(a):Holowany samochód powinien być odpowiednio oznaczony, musi mieć umieszczony z tyłu po lewej stronie trójkąt odblaskowy, a w przypadku złej widoczności powinien mieć włączone światła pozycyjne. Pojazd holujący powinien mieć zaś włączone światła mijania.

Tak to jest, jak nie czyta się całości, albo czyta się bez zrozumienia :o
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

02 Lis 2013, 20:21

Trzeba mieć włączone pozycje za każdym razem, gdy jest się holowanym, NIE TYLKO WTEDY, gdy jest SŁABA widoczność(noc, mgła, deszcz, śnieg itp.).
Teraz jaśniej? :oops:

Generalnie wg mnie:
1. Sprawne układy: hamulcowy, kierowniczy, elektryczny - hamulce, kierownica, światła(pozycyjne, kierunkowskazy)
2. Trójkąt ostrzegawczy z tyłu auta, po lewej stronie(ewentualnie na środku, np. zahaczony o tylną wycieraczkę)
3. Linka holownicza lub sztywny hol - kwestia indywidualnego podejścia, byle wszystko z "głową".
4. Odpowiednia prędkość :arrow: zabudowany to 30km/h, :arrow: po za zabudowanym 60km/h.
5. Nie używaj awaryjnych podczas holowania, czyli będąc już w ruchu.
Uruchomiony silnik, bo działa wspomaganie kierownicy, hamulców, alternator doładowuje akumulator... Być może, wg mnie nie koniecznie. A gdy nie można go uruchomić, to pozostaje tylko laweta? Po to właśnie jest ograniczona prędkość podczas holowania, żeby w razie czego zmniejszyć ryzyko potrącenia, najechania etc.
TDI.SUBARU
Początkujący
 
Posty: 95
Zdjęcia: 1

03 Lis 2013, 15:02

TDI.SUBARU - ja się tam nie chcę czepiać, ale to wszystko jest nap[isane w pierwszym poście napisanym przez autora...Nie wiem, dlaczego piszesz to samo...Dodatkowo niepotrzebnie plątając.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000