Pobocze zajmuje trzecią pozycję wśród miejsc, gdzie najczęściej dochodzi do wypadków drogowych(1). Choć przepisy jasno określają, kto i w jakiej sytuacji może poruszać się po poboczu oraz kiedy można zatrzymać tam auto, wielu kierowców nie przestrzega tych zasad. Pamiętaj pobocze to nie jezdnia!
Do czego nie służy pobocze?
W minionym roku na poboczu miało miejsce 967 wypadków, w których zginęło 150 osób(1). Z czego to wynika? Jedną z niebezpiecznych praktyk wielu kierowców, zwłaszcza na jednopasmowych drogach, jest traktowanie pobocza jako dodatkowego pasa ruchu. Często zdarza się, że kierujący wolniej poruszającym się pojazdem samochodowym zjeżdża na pobocze, aby umożliwić wyprzedzanie szybciej jadącemu pojazdowi. Tymczasem jeśli na poboczu nagle pojawią się piesi czy rowerzyści albo zatrzymał się tam inny uczestnik ruchu, taka uprzejmość może doprowadzić do groźnego w skutkach wypadku. Do innych niebezpiecznych zachowań należy wjeżdżanie na pobocze w celu wyprzedzania z prawej strony. Zdarza się także, że kierowcy wyprzedzają innych "na trzeciego", zmuszając auta jadące z naprzeciwka do zjazdu na pobocze. Jeśli nie zdążą one "uciec" w bok, może dojść do zderzenia czołowego.
Kto może poruszać się po poboczu?
Z przepisów wynika, że ta część drogi przeznaczona jest do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów oraz do postoju pojazdów, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem rowerowym, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem mają obowiązek poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
Patrz na linie
Auto nie może poruszać się po poboczu, ale w razie potrzeby może się na nim zatrzymać, jeżeli jest ono oddzielone od jezdni linią przerywaną. Ciągła linia krawędziowa oznacza zaś, że pojazd samochodowy w ogóle nie może jej przekroczyć.
Nawet jeśli znaki poziome dopuszczają zatrzymanie na poboczu, nie należy traktować go jak parkingu. Najlepiej, jeśli służy nam ono jako miejsce postoju tylko w awaryjnych sytuacjach, takich jak awaria samochodu czy zatrzymanie przez policję. Trzeba pamiętać również o tym, że kiedy wyjeżdżamy z pobocza na jezdnię, włączamy się do ruchu i mamy obowiązek ustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu drogowego.
źródło: (1) policja.pl; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja napisał(a): Ciągła linia krawędziowa oznacza zaś, że pojazd samochodowy w ogóle nie może jej przekroczyć.
Możemy ją przekroczy jedynie w sytuacji problemów z samochodem kiedy odmawia nam posłuszeństwa i musimy się zatrzymać bo dalsza jazda nie wchodzi w grę lub zagraża bezpieczeństwu naszemu i innych uczestników ruchu. Wtedy należy odpowiednio zadbać o takie miejsce włączyć światła awaryjne ustawić trójkąt i wezwać odpowiednią pomoc. Ponieważ samochód nie powinien stać w takim miejscu należy go przewieźć na lawecie na najbliższy parking lub od razu do warsztatu.
Redakcja napisał(a):Zdarza się także, że kierowcy wyprzedzają innych "na trzeciego", zmuszając auta jadące z naprzeciwka do zjazdu na pobocze. Jeśli nie zdążą one "uciec" w bok, może dojść do zderzenia czołowego.
Instalacje gazowe III generacji Najmniej popularny typ instalacji LPG, będący niejako pośrednim pomiędzy II a IV generacją. Trudno obecnie spotkać nowe takie zestawy, gdyż rynek zdominowały systemy sekwencyjne. W instalacji gazowej III generacji wyeliminowano ...
Mercedes-Benz Actros 1851 4×2 LS Bluetec 6 generacji Na noworoczny test do naszej redakcji trafił ciągnik siodłowy Mercedes-Benz Actros 1851 4×2 LS Bluetec 6 najnowszej generacji w wersji z 510-konnym silnikiem i kabiną GigaSpace. Ciągnik połączyliśmy z chłodnią do przewozu ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.