Jak dbać o klimatyzację w samochodzie?

22 Sty 2015, 12:36

Zadbana klimatyzacja odwdzięczy nam się dobrym chłodzeniem wnętrza samochodu i nie będzie przyczyną chorób dróg oddechowych. Co należy zrobić, aby uniknąć niespodzianek w upalne dni wyjaśniamy poniżej.

Jak dbać o klimatyzację w samochodzie?

Przegląd klimatyzacji

Klimatyzacja nie jest bezobsługowa i wymaga regularnych przeglądów które pozwalają ocenić jej stan techniczny. Raz w roku powinno się uzupełnić czynnik chłodzący R134a. Nawet w całkowicie szczelnym układzie ubywa rocznie nawet 10-15 proc. gazu odpowiedzialnego za chłodzenie. Im gazu jest mniej tym gorzej działa nam układ klimatyzacji lub w ogóle przestaje chłodzić ze względu na zbyt niskie ciśnienie w układzie chłodzenia.

Koniec z alergią i kichaniem

Jest to bardzo częsty objaw zagrzybionego układu klimatyzacji. W kanałach regularnie skrapla się woda, a powstałe w ten sposób mokre i gorące środowisko jest znakomitym miejscem mnożenia się bakterii, grzybów i innych drobno ustrojów. Jak sobie z tym radzić? Przy profesjonalnej pielęgnacji klimatyzacji dochodzi nam także odgrzybianie przewodów i parownika. Podczas takiego zabiegu do układu chłodzącego przez kratki wylotów powietrza i rurkę odprowadzającą skroploną parę z parownika wpuszcza się specjalny preparat dezynfekujący. Trzeba pamiętać że taki preparat podajemy przy wyłączonym nawiewie żeby nie uszkodzić wentylatora.

Filtr kabinowy

Każde auto mające klimatyzację powinno być wyposażone w taki filtr, a odpowiada on za oczyszczanie wpadającego do auta powietrza. Jest on z reguły umieszczony za schowkiem nad stopami pasażera lub w podszybiu od strony pasażera zaglądając pod maskę samochodu. Mamy dwa rodzaje filtrów papierowe i węglowe ten drugi dodatkowo pochłania nieprzyjemne zapachy. Filtr najlepiej wymieniać podczas okresowego przeglądu klimatyzacji.

POLECAMY W jakim celu montuje się klimatyzację i jak ona działa?

Środki do odkażania klimatyzacji

W okresie między przeglądami możemy dodatkowo zdezynfekować nasz układ klimatyzacji. Do tego calu mamy całą masę dostępnych produktów w sklepach motoryzacyjnych. Są to np. pianki w sprayu które wprowadzamy do nawiewów lub rozpylacze które uruchamiamy i stawiamy za siedzeniem włączając ukaład klimatyzacji na ok 15min. Na każdym oferowanym preparacie do odkażania układu klimatyzacji powinna być instrukcja obsługi.

Niesprawna klimatyzacja

Jeżeli masz problem z klimatyzacją w samochodzie to zapraszamy dyskusji w dziale "Klimatyzacja, wentylacja i ogrzewanie" Postaramy się pomóc w znalezieniu przyczyny i doradzić jak rozwiązać problem.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

17 Maj 2017, 09:04

Ja się muszę wybrać chyba z fordem żony do serwisu, niedawno kupiliśmy używane autko, niby właściciel zapewniał że klima wyczyszczona i sprawna ale żona narzeka na nią i ciągle chodzi zakaszlana, to może być jakiś grzyb czy coś?
bpa
Początkujący
 
Posty: 77
Auto: volvo v40

17 Maj 2017, 12:39

bpa napisał(a):niedawno kupiliśmy używane autko, niby właściciel zapewniał że klima wyczyszczona i sprawna ale żona narzeka na nią i ciągle chodzi zakaszlana
Wymień filtr kabinowy i podjedź na ozonowanie to chyba najlepsza metoda na pozbycie się wszelkiego rodzaju grzybów, silnych alergenów i toksycznych dla ludzi mikroustrojów z układu klimatyzacji.
Lepiej to zrobić czym prędzej dbając o swoje zdrowie (zdrowie żony :mrgreen: ), dodatkowo możesz zrobić serwis dobicie czynnika z wymianą oleju. Robi to automatycznie urządzenie do serwisu klimatyzacji.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

17 Maj 2017, 15:13

Polecam węglowy filtr kabinowy ;)
zielonek
Aktywny
 
Posty: 490
Auto: P 206

17 Maj 2017, 22:34

zielonek napisał(a):Polecam węglowy filtr kabinowy
Ja też polecam filtr kabinowy na pewno dłużej będziemy się cieszyli świeżym powietrzem we wnętrzu naszego samochodu. Nie zmienia to jednak faktu że ten filtr trzeba wymieniać przynajmniej raz w roku.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

19 Maj 2017, 15:15

Polecacie jakiś preparat do kanałów nawiewu do zaaplikowania, tak żeby dobrze wyczyściło?
zielonek
Aktywny
 
Posty: 490
Auto: P 206
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi A6 Hybrid
    Hybrydowe Audi A6 to nowe oblicze limuzyny klasy business. Jego lekką karoserię osadzono na sportowym podwoziu. Wnętrze jest eleganckie i ergonomiczne, a kierowca i pasażerowie mają do dyspozycji wiele systemów wspomagających ...

19 Maj 2017, 16:09

zielonek napisał(a):Polecacie jakiś preparat do kanałów nawiewu do zaaplikowania, tak żeby dobrze wyczyściło?
Do kanałów nawiewu nie polecam bezpośrednio rozpylania środka nie jest to dobre rozwiązanie. Najlepiej kupić preparat (ja używam Wurth) do dezynfekcji klimatyzacji z sondą którą wprowadzamy w odpływ wody od parownika. Wymienić filtr kabinowy i ewentualnie użyć preparatu np. quickfresh tej samej firmy. Jeżeli czujesz że wentylacja jest dosyć mocno zagrzybiona to najlepiej zrobić ozonowanie.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

19 Maj 2017, 21:45

zielonek napisał(a):Polecacie jakiś preparat do kanałów nawiewu do zaaplikowania, tak żeby dobrze wyczyściło?

Kacper napisał(a):Do kanałów nawiewu nie polecam bezpośrednio rozpylania środka nie jest to dobre rozwiązanie.

Dokładnie tak - bardzo często dostają się one do kanałów nawiewowych za daleko i jak wyłączysz samochód, wentylator już nie pracuje, to preparat który został gdzieś w zakamarkach zamienia się w wodę i spływa do dmuchawy. Tak samo się dzieje, jak dmuchawa jest ustawiona na najniższą prędkość. Na wielu takich specyfikach piszą, że należy też zaaplikować nie tylko do nawiewów, ale również w miejsce gdzie jest filtr kabinowy. Totalna bzdura. Preparat wówczas przelatuje przez dmuchawę, co nie jest dla niej dobre.
Lepiej zrobić jak pisze Kacper, albo kupić tzw bombę. Najwygodniejsze rozwiązanie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

20 Maj 2017, 13:30

Kacper napisał(a):Najlepiej kupić preparat (ja używam Wurth) do dezynfekcji klimatyzacji z sondą którą wprowadzamy w odpływ wody od parownika

[link do oferty na Allegro wygasł] czy o coś takiego Ci chodziło???
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16578
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

22 Maj 2017, 22:19

Tak, to ten środek. Ja jestem zadowolony z niego. Dwa razy w roku go używam i nigdy nie miałem problemów z pleśnią lub przykrymi zapachami z klimy.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

22 Maj 2017, 22:31

Starcza na jedną aplikacje czy może na 2 razy?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16578
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

22 Maj 2017, 22:47

Kao napisał(a):Starcza na jedną aplikacje czy może na 2 razy?
Jest go sporo i mi wystarcza na dwa razy spokojnie. Kwestia wyczucia, ja np. przy jednym podejściu przeważnie dwa razy aplikuję w kilkuminutowych odstępach.

Za pierwszym razem wkładam do końca i przez chwilę w tej pozycji lekko wysuwają i wsuwając trzymam spust :) po około 10 min. znowu wkładam i tym razem psikam powoli wyciągając sondę aż wypadnie z rurki.

Używałem kiedyś innych, ale efekt nie utrzymywał się tak długo. Inna sprawa że u mnie kilma zawsze ustawiona jest na auto. Bardzo często ludzie ją wyłączają, a wtedy najwięcej bakterii się tam rodzi bo woda nie odpływa, a później włączają i dziwią się że śmierdzi itd.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

23 Maj 2017, 15:18

Kacper napisał(a):Tak, to ten środek. Ja jestem zadowolony z niego.


Ale wprowadzasz go przez kratki wentylacyjne tak?
zielonek
Aktywny
 
Posty: 490
Auto: P 206

23 Maj 2017, 15:33

zielonek napisał(a):Ale wprowadzasz go przez kratki wentylacyjne tak?
Nie, przez otwór/przewód odpływowy od parownika z klimy. Masz wyżej napisane. Do kratek wentylacyjnych nic nie psikasz ani nie wprowadzasz.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

24 Maj 2017, 14:17

OK, dzieki za info
zielonek
Aktywny
 
Posty: 490
Auto: P 206