Jak ekonomicznie przyspieszać?

22 Paź 2018, 14:45

Witam. Samochód 1.9 tdi 170km 6-bieg.

Wyobrażcie sobie moją sytuację:

Jadę autostradą 105km/h-110km/h na 6 biegu. Obroty około 1900. Nagle zdecydowałem, że chce przyspieszyć do np. 120km/h-125km/h. Przy tym przyspieszaniu jedyne na czym mi zależy to ekonomia, żeby jak najmniej spaliło paliwa.

Jak przyspieszyć?

a). na 6-tym biegu. Trwało by to przyspieszenie trochę dłużej niż na 5-tym. Obroty niskie (powiedzmy 1900-2100), ale muszę dość mocno butowac pedal gazu.

b). zredukować na 5-ty bieg. Trochę szybsze przyspieszanie, mniej musze butów pedal gazu, ale znacznie większe obroty (powiedzmy 2500-2700).

Zaznaczam, że nie zależy mi na jakimś mega dynamicznym przyspieszeniu, a zależy mi tylko na ekomii zużycia paliwa.

Tak więc co lepiej? 6 bieg: mocniejsze butowanie gazu, dłuższe przyspieszanie, ale niskie obroty VS. 5 bieg: mniej gazu, krótsze przyspieszanie, ale wyższe obroty.

Pozdro dla osob co faktycznie są pomocni nowym kierowcom. ;)
Ranolmz
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 19 11 2017
Auto: Nie mam
  • 22 Paź 2018, 15:12

    Ranolmz napisał(a): Przy tym przyspieszaniu jedyne na czym mi zależy to ekonomia, żeby jak najmniej spaliło paliwa.

    Ranolmz napisał(a):Tak więc co lepiej? 6 bieg: mocniejsze butowanie gazu, dłuższe przyspieszanie, ale niskie obroty VS. 5 bieg: mniej gazu, krótsze przyspieszanie, ale wyższe obroty.

    Poczekać z przyspieszaniem, aż będzie z górki :mrgreen: :lol:
    Startujesz w jeździe o kropelce :?: Przecież te różnice(dodatkowo w dieslu) są prawie niezauważalne. Gdyby pytanie dotyczyło niższych obrotów(1000rpm), to pewnie że lepiej przyspieszać na niższym biegu, ale przy 2000rpm na 6 biegu, czy przy 2500 na 5, nie ma to wielkiego znaczenia. Najważniejsze to czuć silnik, czy nie pracuje pod zbyt wielkim obciążeniem, ale tyczy to bardziej wolnossącej benzyny, niż turbo diesla.
    Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
    yeti65
    Stały forumowicz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 3791
    Zdjęcia: 15
    Miejscowość: Pieniężno
    Prawo jazdy: 29 11 1984
    Przebieg/rok: 30tys. km
    Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
    Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna

    22 Paź 2018, 16:24

    Najbardziej ekonomiczne jest przyspieszanie na pełnym "obciążeniu", czyli wtedy, kiedy silnik rozwija maksymalny moment. Najbardziej ekonomiczna jazda ze stalą prędkością jest podczas niskich obrotów.

    Sprawdź sobie wykres przebiegu momentu silnika, potem jakie masz obroty i przyspieszaj w zakresie gdzie silnik ma większość momentu. Pedał 3/4 w podłogę. I tyle. Ludzie to mają problemy...
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 8843
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Ceed I
    Silnik: 1.6 CRDi 115/130
    Paliwo: Diesel
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2007

    23 Paź 2018, 10:33

    Przy takiej prędkości, obrotach pewnie masz już dostępne 3/4 momentu obrotowego na tym biegu wystarczy lekko dodać gazu i nie kombinować z biegami.

    Jeżeli byś chciał kogoś wyprzedzić i zrobić to szybko to dla skrzyni, dwumasy i sprzęgła będzie lżej jak zredukujesz na piątkę czyli bieg niżej będziesz miał pewnie około 2,3tyś. obr. wtedy ciągniesz do około 3,8 tys. obr i wystarczy zmieniasz bieg bo przy tylu w tym silniku spada też już moment i nie warto go przeciągać.

    Najważniejsze tak jak wyżej ktoś wspomniał to znać swój silnik i przebieg momentu zresztą dobry kierowca jest w stanie to wyczuć podczas jazdy samochodem.
    Cichy77
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5225
    Zdjęcia: 62
    Auto: Mam, często zmieniam!
    • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

      Czy agresja na drodze może być zaraźliwa?
      Nieprzyjemne gesty, nadmierne używanie klaksonu, zajeżdżanie innym drogi czy naciskanie na innych kierowców przez jazdę zbyt blisko – to wszystko nie tylko stwarza zagrożenie i brak szacunku, ale może również ...