Jak nowe paliwo E10 działa na olej silnikowy?

09 Sty 2024, 12:13

Czy dodatek nowego paliwa E10 może wpłynąć na kondycję oleju silnikowego? Jakie kroki należy podjąć, aby zapewnić właściwe smarowanie silnika w obliczu wprowadzenia benzyny z większą ilością biokomponentów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w wyjaśnieniach kierownika Działu Technicznego TotalEnergies Marketing Polska dotyczących wpływu nowej mieszanki paliwowej na olej silnikowy.

Ostatnio kierowcy napotykają na różnorodne informacje, wprowadzającą niepewność w ich codzienną podróż. Planowane wprowadzenie stref czystego transportu, perspektywa dodatkowych opłat związanych z użytkowaniem starszych pojazdów, znaczący wzrost cen nowych samochodów oraz dynamiczny rozwój elektryfikacji transportu generują istotny napięcie społeczne. W tym kontekście zastąpienie starej benzyny 95 E5 nową, zawierającą 95 E10 od stycznia, staje się kolejnym czynnikiem, który budzi niepokój, jak widać po reakcjach w mediach społecznościowych.

Czy warto częściej wymieniać olej?

Oprócz pytań dotyczących bezpośredniego wpływu nowego paliwa na systemy zasilania, pojawiają się także zapytania dotyczące wpływu tego paliwa na olej silnikowy. Firma TotalEnergies, specjalizująca się w dziedzinie olejów, postanowiła udzielić odpowiedzi na te kwestie i rozwiać ewentualne wątpliwości. Dla wielu kierowców jest to istotny temat, choć pojawia się on znacznie rzadziej w mediach niż zagadnienia związane bezpośrednio z systemami zasilania.
Jak nowe paliwo E10 działa na olej silnikowy? "Z pewnością nie należy ulegać panice. Osoby, które obawiają się złego wpływu większej domieszki biokomponentów na olej silnikowy mogą oczywiście podjąć pewne kroki zaradcze, ale ważne by były one racjonalne. W kontekście reakcji E10 i oleju silnikowego sprawa dotyczy albo mocno zużytych silników, hybryd oraz tych aut, które są eksploatowane prawie wyłącznie w mieście. W każdym z przypadków wystarczy skrócenie interwałów między wymianami oleju." Andrzej Husiatyński, kierownik Działu Technicznego TotalEnergies Marketing Polska.

Rozpocznijmy od tego, że przejście z E5 na E10 nie oznacza konieczności dwukrotnego zwiększenia ilości biokomponentów, czyli bioetanolu, w benzynie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zmiana ta polega na przejściu z poziomu "do 5%" na poziom "do 10%", co sugeruje, że udział bioetanolu w praktyce może być niższy niż powszechnie zakładano.

Skoncentrujmy się jednak na kwestii olejowej. W każdym silniku spalinowym pewna ilość paliwa dostaje się do oleju. Ta ilość zależy od szczegółów konstrukcyjnych silnika i stopnia jego zużycia. W ekstremalnych przypadkach, przy złym stanie technicznym silnika i częstych rozruchach w zimie, olej może być rozcieńczany paliwem nawet o 10%. W takich sytuacjach zawsze zaleca się częstsze niż zwykle wymiany oleju. Jednak powodem tego zjawiska jest nie tyle dodatek biokomponentów, co sama obecność paliwa, gdyż szacowany udział etanolu w całkowitej objętości oleju nie powinien przekraczać 1% przy takich warunkach.

Chociaż bioetanol jest higroskopijny i może wpływać na degradację dodatków wapniowo-fosforowych czy cynkowych, aby takie procesy miały miejsce, wilgotność musi przekroczyć 0,1%. Zwiększenie zawartości etanolu w paliwie z 5% do 10% odgrywa tu mniejszą rolę niż na przykład częste rozruchy silnika w zimie i jazda zimnym pojazdem, co jest często spotykane w przypadku samochodów hybrydowych eksploatowanych w mieście lub pojazdów często uruchamianych i używanych na krótkich trasach.

"Z punktu widzenia degradacji właściwości smarnych oleju, paliwo 95 E10 nie niesie ze sobą wielkiego zagrożenia i nie trzeba z tego powodu drastycznie skracać interwałów między wymianami oleju. Wyjątkiem są pojazdy hybrydowe użytkowane w mieście, czy też samochody często uruchamiane i eksploatowane na krótkich odcinkach. W przypadku tych samochodów TotalEnergies od dawna zaleca skrócenie odstępów między wymianami oleju, a stosowanie paliwa E10 może być dodatkowym argumentem uzasadniającym takie postępowanie." Andrzej Husiatyński, kierownik Działu Technicznego TotalEnergies Marketing Polska.

źródło: TotalEnergies | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3804
Zdjęcia: 13106
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

09 Sty 2024, 15:16

Myślę, że wymiana przy około 10 tyś. km i będzie dobrze zresztą tak najlepiej robić jak się jeździ z głównie nie dogrzanym silnikiem lub sporo po miejscu. Robiąc trascy warto się tego trzymać ale nieznacznie można przekroczyć do jakiś 14-15 tyś. km i nie więcej.

Swojego czasu w instrukcji chyba od Dodga samochodu produkowanego głównie na stany była informacja nawet o zalecanych wymianach rzędu 5 tyś. mil a to nam daje 8 tyś km :)
Andy33
Początkujący
 
Posty: 51

10 Sty 2024, 12:14

Tylko ze w Ameryce jeżdżą głównie na e85 :wink:
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16555
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne