Jak podjechać w zimie na zaśnieżoną i oblodzoną górę?

22 Lut 2019, 21:05

Jazda po jezdni pokrytej śniegiem czy lodem jest wyzwaniem, a szczególnie trudne staje się wtedy wjechanie na wzniesienie. Co zrobić, by ruszyć z miejsca i bez problemu pokonać górkę? Kilka rad przygotowali trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Ferie zimowe to zazwyczaj przełom stycznia i lutego jest to bardzo popularny termin wyjazdów w góry na narty. Kierowcy muszą być przygotowani na różne warunki pogodowe – także na to, że nie zawsze przyjdzie im jeździć po suchej, czarnej nawierzchni.
Jak podjechać w zimie na zaśnieżoną i oblodzoną górę? Jak pokonać wzniesienie pokryte śniegiem i lodem?

1. Rozpędu należy nabrać jeszcze przed wzniesieniem – później może się to okazać bardzo trudne.

2. Najlepiej, jeśli nie dopuścimy do ślizgania się kół. W tym celu trzeba dobrać odpowiedni bieg i umiejętnie manipulować pedałem gazu. W przypadku buksowania kół powinniśmy zmniejszyć nacisk na gaz, ale jednocześnie starajmy się utrzymać pojazd w ruchu, by uniknąć konieczności ponownego ruszania z miejsca.

3. Koła powinny być skierowane na wprost. Zapewnia im to lepszą przyczepność.

4. A co jeśli nie możemy ruszyć z miejsca? Warto wtedy podłożyć pod napędzane koła gumowe dywaniki lub spróbować podsypać pod koła nieco piasku – zimą można wozić ze sobą niewielką jego ilość na wszelki wypadek.

5. Bądźmy przygotowani na różne możliwości i jeszcze przed wyjazdem w podróż, podczas której możemy napotkać nieprzejezdne i zasypane śniegiem drogi, zaopatrzmy się w łańcuchy przeciwśniegowe. Trzeba je jednak założyć odpowiednio wcześnie, bo gdy utkniemy w zaspie na górce, samo założenie łańcuchów już wiele nie pomoże.

Kierowca musi dużo wcześniej przewidzieć to co może go spotkać podczas podjazdu pod wzniesienie i odpowiednio zareagować w odpowiednim momencie. Pamiętajmy o zdrowym rozsądku i ograniczonym zaufaniu. W zimie nawierzchnia którą widzimy przed samochodem może być pokryta lodem który ciężko dostrzec z pozycji kierowcy.

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3817
Zdjęcia: 13124
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

23 Lut 2019, 00:39

Redakcja napisał(a):Warto wtedy podłożyć pod napędzane koła gumowe dywaniki

To nic nie daje. Dywanik się od razu wyślizguje.
aGradory
 

29 Lis 2023, 09:14

Ja widziałem patent z przypięciem za pomocą pasa lub trytyki deski do alufelgi. Deskę kładziemy pod oponą i przypinamy do ramienia alufelgi za pomocą paska transportowego bądź trytytki.
dreamer
Początkujący
 
Posty: 191
Zdjęcia: 48
Prawo jazdy: 22 01 2013
Przebieg/rok: 6tys. km
Auto: Volkswagen Jetta
Silnik: 1.9
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

29 Lis 2023, 12:53

Redakcja napisał(a):1. Rozpędu należy nabrać jeszcze przed wzniesieniem – później może się to okazać bardzo trudne.

Hmmm...Ciekawe stwierdzenie....Jadę 50 km/h bo tyle mi pozwalają przepisy. I jak teraz mam się rozpędzić? Albo wjazd pod górkę zaczyna się po łuku. Też mam na tym śliskim łuku się rozpędzać? Ktoś się chyba tu za bardzo rozpędził :D
Redakcja napisał(a): Koła powinny być skierowane na wprost. Zapewnia im to lepszą przyczepność.

No a jak jechać jak na drodze pojawi się zakręt? A do tego dość ostry. I do tego pod górkę?
Redakcja napisał(a):A co jeśli nie możemy ruszyć z miejsca? Warto wtedy podłożyć pod napędzane koła gumowe dywaniki

Guma na lód lub śnieg....No ciekawa propozycja...
I to tak na serio piszą ci trenerzy szkoły bezpiecznej jazdy? A oni jeżdżą samochodami? Tzn czy siedzą za kierownicą i tak robią, jak mówią?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

29 Lis 2023, 14:17

Albercik, rozpędzanie i koła skierowane na wprost, to bardzo dobre rady.
A, że nie zawsze można te rady zastosować, no cóż, życie to nie je-bajka :lol:
Ja bym jeszcze dodał, by wybierać świeży nie ujeżdżony śnieg, oczywiście o ile jest taka możliwość.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3794
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

29 Lis 2023, 15:31

yeti65 napisał(a):Albercik, rozpędzanie i koła skierowane na wprost, to bardzo dobre rady.
A, że nie zawsze można te rady zastosować, no cóż, życie to nie je-bajka :lol:

Tu się z tobą zgadzam w zupełności :ok: Tylko po co takie chore rady są powlekane po necie?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Raport: Fakty i Mity rynku samochodów używanych
    Rynek samochodów używanych w Polsce od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W 2024 roku zanotował znaczące ożywienie, osiągając najwyższy poziom aktywności od 2021 i wzrost o 31% w porównaniu do 2023. Wybór ...
    Bezpłatny raport z CEPiK - historia pojazdu
    Co to jest usługa "Historia Pojazdu" i kto może z niej skorzystać? "Historia Pojazdu" to usługa realizowana przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych dla wszystkich, którzy planują zakup używanego samochodu, motocyklu ...