Jak podjeżdżać na wzniesienia i bezpiecznie z nich zjeżdżać?

18 Paź 2016, 13:42

Poruszanie się po ulicach miast przypomina często wyprawę w trudno dostępny teren. Wysokie krawężniki, koleiny, dziury na drodze mogą być wyzwaniem nawet dla doświadczonych offroadowców. Zauważyli to producenci samochodów tworząc auta uterenowione, które doskonale dają sobie radę w miejskim, jak i pozamiejskim środowisku.

Na zwiększenie możliwości offroadowych pozwala zmieniona geometria terenowa samochodu. Niezorientowanym takie parametry jak prześwit, kąt natarcia czy kąt zejścia nic nie mówią, a to one w dużej mierze decydują, jak nasz pojazd będzie radził sobie w trudnym terenie.
Jak podjeżdżać na wzniesienia i bezpiecznie z nich zjeżdżać?
Prześwit – określa odległość od najniżej położonego punktu samochodu do podłoża. Wielkość prześwitu decyduje o tym czy uda nam się przejechać nad nierównościami, znajdującymi się na drodze przeszkodami, czy koleinami.

Kąt natarcia – parametr ten wskazuje, na jakie wzniesienie lub górę możemy wjechać bez zahaczenia zderzakiem o podłoże. Jeśli kąt nachylenia przeszkody będzie większy niż kąt natarcia pojazdu, nie uda nam się na nią wjechać albo uszkodzimy samochód.

Kąt zejścia – określa maksymalne nachylenie przeszkody, które pozwala na swobodne z niej zjechanie bez ryzyka zahaczenia elementami znajdującymi się za tylną osią pojazdu. Przy kącie natarcia ważny był przód pojazdu, przy kącie zejścia - tył.

Jak więc wjeżdżać i zjeżdżać z mocno nachylonych zboczy?
Jak podjeżdżać na wzniesienia i bezpiecznie z nich zjeżdżać?
"Jeśli wjeżdżamy na nieznane nam wzniesienie, warto najpierw pokonać je pieszo. Pozwoli to upewnić się, że nic nas na drodze nie zaskoczy, a przede wszystkim będziemy wiedzieli czy damy radę pod to wzniesienie podjechać. Będziemy również wiedzieli czy na drodze nie ma żadnych ukrytych przeszkód, a za szczytem góry nie kryje się nieprzejezdna niespodzianka" mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Pod wzniesienie zawsze podjeżdżajmy w linii prostej, równolegle do stoku. Jeśli zaczniemy wjeżdżać pod skosem może to skończyć się dla nas dachowaniem. Podjeżdżajmy dynamicznie, ale przed szczytem zwolnijmy, by samochód nie wyskoczył w górę. Kontrolujmy podjazd tak, by w drodze na szczyt nie zatrzymywać się.

Inaczej będziemy mieli problem z ruszeniem i nabraniem odpowiedniej prędkości do pokonana wzniesienia, a wycofanie się z góry może być jeszcze trudniejsze.
Jak podjeżdżać na wzniesienia i bezpiecznie z nich zjeżdżać?
Przy zjeżdżaniu z góry również musimy być ostrożni. Trzymajmy się linii prostej, jedźmy równolegle do stoku. Nie używajmy hamulców. Dobierzmy bieg tak, by samochód hamował silnikiem. Hamulcem kontrolujmy jedynie prędkość, ponieważ silnik może nie utrzymać samochodu na zjeździe i uderzymy z dużą siłą w podstawę wzniesienia.

źródło: Szkoła Auto SKODA
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3804
Zdjęcia: 13106
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

24 Paź 2016, 13:39

Zgadza się, zarówno jeżeli chodzi o podjazd ja ki zjazd z górki to musimy zachować pełną uwagę, skupienie i ostrożność bez której ani rusz. Inna sprawa, że musimy mieć też sprawny układ hamulcowy w tym ręczny oraz umiejętnie operować pedałem gazu.
Bielart
Nowicjusz
 
Posty: 12
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Citroen
Silnik: 1.6
Paliwo: Benzyna

07 Lis 2017, 12:17

Trzeba jeszcze pamiętać o tym że zjeżdżając ze stromego wzniesienia powinniśmy zapiąć możliwie najniższy bieg pozwoli to na hamowanie skrzynią biegów podczas zjazdu i nie nadwyrężymy układu hamulcowego (oczywiście bieg zapinamy w zależności od tego jak stromy mamy zjazd bo może okazać się że będziemy jechać trochę szybciej np. na biegu drugim) Tu trzeba odpowiednio ocenić całą sytuację. W automacie sprawa ma się trochę inaczej większość automatów ma przycisk do kontrolowanego zjazdu lub odpowiedni bieg tu tez warto znać dobrze swój samochód zanim staniemy przed taką przeszkodą.

Teraz mamy jesień i jeszcze sporo liści na drogach więc trzeba pamiętać że na stromych podjazdach i zjazdach nasze auto na liściach może ślizgać się tak jak na śniegu lub nawet gorzej.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota GT 86 (od 2012) – dziedziczka Hachi-Roku
    Z legendy modelu AE86 garściami czerpie współczesna, produkowana od 2012 roku Toyota GT86. Podobnie jak słynna Hachi-Roku, ma tylny napęd, świetnie się prowadzi i jest szybka, pomimo że pod maską zamontowano umiarkowanie ...