REKLAMA
Nowoczesne samochody są wyposażane w reflektory wykonane z tworzywa sztucznego. Takie rozwiązanie niewątpliwie ma swoje zalety względem stosowanych wcześniej kloszy szklanych, takie jak mniejsza masa oraz możliwość ukształtowania ich w zdecydowanie bardziej finezyjne bryły, by lepiej wpasować je w stylistykę samochodu. Niestety, tworzywo sztuczne ma też jedną wadę – jest mniej odporne na zarysowania i po pewnym czasie utlenia się, tworząc bardzo nieestetyczną, zmatowiałą warstwę na powierzchni reflektora. Co gorsze, takie zmatowienie jest poważną przeszkodą dla promieni świetlnych, redukując skuteczność reflektorów i bezpośrednio wpływając na bezpieczeństwo kierującego pojazdem oraz jego pasażerów. Na szczęście, przy odrobinie zdolności manualnych oraz zastosowaniu zestawu odpowiednich narzędzi, renowacji reflektorów można dokonać we własnym garażu w ciągu nieco ponad godziny.
Co jest potrzebne?
Aby pozbyć się zmatowień, potrzebujemy pewnych akcesoriów i środków chemicznych.
Do materiałów niezbędnych należą:
- pasta polerska (ewentualnie specjalny środek do polerowania reflektorów)
- wodny papier ścierny o różnych gradacjach, od 500 do 2500
- podkładka do papieru ściernego (można je kupić w sklepach z materiałami lakierniczymi i budowlanymi, lub zastąpić klockiem gumowym lub drewnianym)
- wiertarka wraz z mocowaną do niej podkładką pod filc polerski
- kilka krążków filcu polerskiego (powinien wystarczyć jeden, ale lepiej mieć kilka na zapas)
- wiaderko z wodą
- ściereczka z mikrofibry
- płyn do mycia szyb
- taśma do oklejenia powierzchni lakieru wokół reflektora (o ile nie chcemy wymontować lamp)
Po przygotowaniu tych materiałów można przejść do właściwych prac renowacyjnych.
Krok I – dokładne czyszczenie reflektorów i przygotowanie ich do polerowania
Prace musimy zacząć od dokładnego umycia powierzchni reflektorów, ponieważ tylko wtedy możemy dokładnie ocenić ich stan. Jeżeli na ich powierzchni są drobne rysy i inne niewielkie uszkodzenia, nie będzie konieczności dodatkowego wyrównywania ich grubszym papierem ściernym. Następnie trzeba okleić lakier wokół reflektora taśmą, by nie uszkodzić lakieru podczas projektowania – najlepiej zrobić to dwuwarstwowo, by mieć pewność, że nie przetrzemy taśmy. Problemu tego można uniknąć także wymontowując reflektory z karoserii, jednak po ich ponownym zamontowaniu konieczne jest ich ustawienie u mechanika. Jednak naszym zdaniem warto zdecydować się na takie rozwiązanie (szczególnie, gdy wykonujemy renowację pierwszy raz). Ustawienie reflektorów kosztuje kilka złotych, co pod względem kosztów jest wręcz nieporównywalne do usuwania ewentualnych uszkodzeń lakieru.
Krok II – ścieranie zmatowiałej warstwy papierem ściernym
Kolejnym etapem jest usuniecie zmatowiałej warstwy za pomocą wodnego papieru ściernego. Zależnie od stopnia zarysowania i zmatowienia reflektora, możemy zacząć od mniejszych lub większych gradacji – na początek najczęściej używa się papieru o gradacji 500 lub 1000, przechodząc stopniowo do gradacji 2000 lub nawet 2500. Im więcej rodzajów papieru użyjemy, tym bardziej dopracowany będzie efekt końcowy. Polerowanie prowadzimy do momentu, gdy uzyskamy jednolicie zmatowioną i równą powierzchnię reflektora. Polerujemy ruchami podłużnymi i poprzecznymi, unikając ruchów kolistych, pamiętając o tym, że każdy ruch jest mocniejszy na środku reflektora, a zdecydowanie mniej intensywny na jego brzegach, dlatego musimy dodatkowo wypolerować obrzeża.
Krok III – końcowe polerowanie z użyciem pasty polerskiej
Ostatnim krokiem jest polerowanie powierzchni reflektora z użyciem pasty polerskiej lub środka do polerowania reflektorów. Można przeprowadzić je za pomocą miękkiej ścierki, jednak zdecydowanie szybciej i skuteczniej wykonamy to z użyciem wiertarki i nakładki z umocowanym do niej filcowym krążkiem polerskim.
Obroty wiertarki musimy ustawić optymalnie, czyli tak, aby polerowanie nie zachodziło zbyt wolno, ale jednocześnie by nie przegrzewać zbytnio lampy w jednym miejscu, ponieważ tworzywo mogłoby się przytopić. Musimy także zadbać, by nie zabrakło środka polerskiego.
Aby przedłużyć trwałość odnowionych reflektorów, możemy dodatkowo pokryć je specjalnymi i przeznaczonymi do lamp samochodowych środkami zabezpieczającymi przed promieniowaniem UV.
Polerowanie reflektorów nie należy do trudnych czynności. Właściwie wykonane może znacząco polepszyć widoczność i bezpieczeństwo podczas jazdy, a ponadto poprawić estetykę samochodu. Zapewniamy, że efekty będą zaskakujące.