W porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku, w trzech pierwszych kwartałach 2023 r. nastąpił wzrost rejestracji samochodów z napędem hybrydowym o 26,6%. Istnieją istotne aspekty związane z użytkowaniem baterii, które dotyczą sposobów zwiększenia ich żywotności. Styl jazdy, korzystanie z opon przeznaczonych do aut hybrydowych czy aktualizacje oprogramowania – to tylko niektóre zagadnienia, na które wskazuje ekspert sieci Q Service Castrol.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego we wrześniu br. w Polsce zarejestrowano łącznie 17,5 tys. egzemplarzy pełnych (HEV) i miękkich hybryd (MHEV). W jaki sposób zadbać o baterie w samochodzie, aby przedłużyć ich żywotność? Ekspert sieci serwisowej Q Service Castrol dzieli się wskazówkami na ten temat.
Po pierwsze – płynna jazda
W praktyce oznacza to delikatne operowanie gazem, czy minimalizację nagłych hamowań i przyspieszeń przy prowadzeniu auta oraz w miarę możliwości utrzymywanie stałej prędkości, korzystanie z hamowania rekuperacyjnego. Dzięki temu wydłuża się pracę napędu elektrycznego, natomiast zmniejsza zużycie benzyny.
"Kupując samochód hybrydowy lub elektryczny, celem kierowcy jest przede wszystkim oszczędzanie. Przy mocniejszym dodawaniu gazu, bateria w samochodzie jest mocno obciążona, szybciej się zużywa, a to z kolei skraca jej żywotność" tłumaczy Michał Surowiński, właściciel warsztatu Q SERVICE CASTROL AUTO-BODO M.M.K Michał Surowiński w Łodzi.
Korzystaj regularnie
Baterie w samochodach hybrydowych gorzej tolerują dłuższe przestoje. Dobrze jest unikać pozostawiania ich na niskim poziomie naładowania. W efekcie może to doprowadzić do rozładowania baterii, a tym samym skrócenia jej żywotności.
Ważną kwestią jest również utrzymywanie właściwej temperatury baterii. Zalecane jest parkowanie pojazdu w miejscach zacienionych oraz w garażu w trakcie upałów. Akumulatory w samochodach źle znoszą ekstremalne wartości temperatur.
"Dodatkowo przypominamy o właściwym testowaniu akumulatora o pojemności 12 V w samochodzie hybrydowym. Często zdarza się, że kierowcy wykorzystują możliwości baterii trakcyjnej do maksimum, na niekorzyść małego akumulatora. Ten przy nieodpowiednim eksploatowaniu częściej się rozładowuje" stwierdza Michał Surowiński.
Opony też są ważne
Mechanicy podpowiadają, by wybierać opony o niskim oporze toczenia, co pomoże zmniejszyć obciążenie silnika spalinowego i zwiększyć wydajność hybrydowego napędu.
"Wiele osób nie docenia wagi odpowiednich opon. Dla samochodów zelektryfikowanych dedykowane są modele o niższym oporze toczenia. Takie rozwiązanie może w znaczny sposób wpłynąć na zasięg pojazdu z układem elektrycznym, ponieważ w rzeczywisty sposób zmniejsza się zużycie energii podczas jazdy. Przybliżona wartość różnicy przy oponach z oceną "A", a pojazdem z oponami "E" wynosi około 7,5 proc. Wszystko po to, by w znaczący sposób ułatwić ekonomiczny styl jazdy" dodaje Surowiński.
Pamiętaj o przeglądach technicznych i aktualizacjach oprogramowania
Regularne wizyty w warsztacie i konserwacja pojazdu to klucz do zachowania baterii w dobrej kondycji. Ekspert podpowiada, by sprawdzać, czy takie części jak filtry, układ chłodzenia oraz osprzęt chroniący baterię pozostają w dobrym stanie.
"Warto raz na jakiś czas skontrolować w warsztacie osprzęt i inne elementy baterii, tj. rolki, paski, alternator i sterowniki. Są to części, które ochraniają baterię z zewnątrz i są najbardziej narażone na zużycie. Dodatkowo, większość samochodów hybrydowych uruchamiana jest z alternatora, dlatego tak ważna jest odpowiednia dbałość o te elementy przyznaje Michał Surowiński.
Podstawowe zasady to nie zostawianie samochodu na dłużej z rozładowaną baterią hybrydową, nie przegrzewanie baterii tu układ chłodzenia powinien być sprawny często jest to układ z obiegiem powietrza więc warto zadbać o filtry żeby były czyste przez co zwiększamy przepływ powietrza i chłodzenie jest wydajniejsze.
Redakcja napisał(a):W praktyce oznacza to delikatne operowanie gazem, czy minimalizację nagłych hamowań i przyspieszeń
Tu z kolei jak chcemy wykorzystać hybrydę to przyspieszanie powinno być dynamiczne natomiast hamowanie rekuperacyjne wykonujemy z wyczuciem tak żeby odzyskać jak najwięcej energii. Przy powolnym, ślamazarnym przyspieszaniu spalimy więcej paliwa
Redakcja napisał(a):Dodatkowo przypominamy o właściwym testowaniu akumulatora o pojemności 12 V w samochodzie hybrydowym. Często zdarza się, że kierowcy wykorzystują możliwości baterii trakcyjnej do maksimum, na niekorzyść małego akumulatora
Hm... tego nie rozumiem. Jeżeli mamy hybrydę włączoną w trybie READY to nawet jak rozładujemy baterię hybrydową to nie ucierpi na tym mały 12V akumulator. On ucierpi tylko w przypadku jak będziemy korzystali z trybu ACC było już to opisywane na forum w tym temacie tryb-accessory-vs-ready-w-hybrydzie-toyoty-o-co-tu-chodzi-vt131073.htm
Redakcja napisał(a):Mechanicy podpowiadają, by wybierać opony o niskim oporze toczenia, co pomoże zmniejszyć obciążenie silnika spalinowego i zwiększyć wydajność hybrydowego napędu.
To raczej tyczy się wszystkich którzy chcą oszczędniej jeździć nie tylko mając hybrydę
Dlaczego trzeba posiadać ubezpieczenie motocykla? Ubezpieczenie motocykla jest obowiązkowe podobnie jak w przypadku samochodu. Warto sprawdzić, ile kosztuje ubezpieczenie motocykla na rynku, bo oferty TU różnią się od siebie. W wyborze najkorzystniejszej polisy pomaga ...
Jak bezpiecznie holować samochód osobowy? Niezależnie od tego ile jeździmy samochodem dużo czy też mało nie możemy założyć, że nie przytrafi nam się awaria, która unieruchomi nasz pojazd. Dlatego warto wiedzieć co zrobić, gdy do takiej sytuacji dojdzie? Po ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.