Jak wymienić samemu koło w samochodzie osobowym?

21 Paź 2017, 13:31

Sprawna wymiana koła w samochodzie wymaga pewnej praktyki, ale dobrym punktem wyjścia może być teoretyczne opanowanie tej operacji. Co jest niezbędne i w jakiej kolejności należy wykonywać poszczególne czynności? Wyjaśniamy w tym artykule i zachęcamy również do dyskusji na temat Waszych przygód z wymianą koła :)

Niewielu kierowców ma doświadczenie w samodzielnej wymianie koła w samochodzie. Jednak nigdy nie wiadomo, kiedy może przydarzyć się sytuacja, w której ta umiejętność będzie niezbędna. Warto przypomnieć sobie podstawy takiej operacji.
Jak wymienić samemu koło w samochodzie osobowym?W samochodzie oprócz koła zapasowego powinien znajdować się zawsze klucz do śrub, podnośnik, latarka, rękawice robocze i kawałek tektury, dzięki któremu unikniesz zabrudzenia ubrania. Warto zaopatrzyć się również w specjalny środek penetrujący, dostępny w sklepach z akcesoriami i na stacjach benzynowych, który ułatwi odkręcenie śrub. Zanim zabierzesz się za wymianę koła, zaparkuj samochód na twardej i płaskiej powierzchni. Następnie wyłącz silnik, zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć pierwszy bieg. Kolejnymi krokami powinno być zdjęcie kołpaka (jeżeli mamy stalowe felgi) i częściowe odkręcenie śrub mocujących koło. Najłatwiej zrobić to przy użyciu klucza na długiej rączce, tzw. krzyżaka. Pamiętajmy żeby odkręcając nie skakać po kluczu ani nie stykać w niego tylko starać się przyłożyć większą jednostajną siłę.

Jak już poluzujemy śruby to umieszczamy lewarek w odpowiednim punkcie zaczepienia. Jeśli dysponujesz podnośnikiem w kształcie pionowej śruby obracanej dźwignią lub korbką, pamiętaj, że jego wspornik musi wejść do wzmocnienia w karoserii (przyspawane jest ono zwykle na brzegu progu, pośrodku podwozia lub przy każdym z kół). Jeżeli natomiast posiadasz lewarek typu "romb", wystarczy podstawić go pod samochód w miejscu, gdzie spód auta został wzmocniony dodatkową blachą (zazwyczaj pośrodku progu między kołami albo na jego końcach, przy kołach). Gdy lewarek stabilnie tkwi już w odpowiednim punkcie zaczepienia, unieś samochód na wysokość kilku centymetrów tak żeby koło dało się obracać, odkręć całkowicie śruby i zdejmij koło. Pamiętaj, by koło zapasowe wyjąć jeszcze przed podniesieniem samochodu.

W nowych modelach samochodów często zamiast koła zapasowego umieszcza się dużo cieńsze koło awaryjne lub specjalny spray z klejem który umożliwi napompowanie przedziurawionej opony (tu chodzi o oszczędność miejsca w bagażniku). Ma ono umożliwić jedynie dojazd do punktu, w którym opona zostanie naprawiona. Maksymalna prędkość, z jaką wolno nam jechać po założeniu koła awaryjnego, to najczęściej 80 km/h. Trzeba pamiętać żeby bezwzględnie przestrzegać tego ograniczenia dbając o bezpieczeństwo.

Prawidłowe założenie nowego koła ułatwiają bolce wystające z tarczy hamulcowej lub bębna. Muszą one trafić w otwory w obręczy koła. Jeżeli bolec jest jeden, ustaw koło tak, by wentyl był naprzeciwko niego. Następnie wkręć śruby mocujące na tyle, by koło trzymało się tarczy lub bębna i całkowicie do niego przylegało, po czym opuść samochód i dopiero teraz, po przekątnej, mocno je dokręć. Na koniec sprawdź jeszcze ciśnienie i w razie potrzeby napompuj oponę. Warto też ruszyć samochodem żeby koło wykonało przynajmniej jeden obrót i ponownie sprawdzić jego dokręcenie, wtedy mamy pewność że jest ono poprawnie dokręcone.

Po wszystkim pakujemy nasz manatki do bagażnika i sprawdzamy czy nic nie zostawiliśmy w miejscu awarii. Jeżeli wszystko uprzątneliśmy możemy ruszać w dalszą drogę pamiętając o tym że nie mamy już zapasu i musimy go jak najszybciej oddać do zakładu wulkanizacji w celu naprawy.

źródło: Redakcja, Szkoła Bezpiecznej jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3815
Zdjęcia: 13122
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

23 Sie 2018, 08:29

Czasami każdy kierowca auta musi zmagać się z nieprzewidzianymi sytuacjami – usterkami lub awariami auta. Może się na przykład zdarzyć, że na skutek jakiegoś szkła na drodze opona ulegnie przebiciu. Wówczas konieczna jest jej wymiana. Jak jednak wymontować koło i zamontować nowe? Przede wszystkim musimy zatrzymać się na płaskim poboczu, nie na pochyłej ulicy.
Martynaxx
Nowicjusz
 
Posty: 10
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego?
    Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Powody tego stanu rzeczy są różne, ale z pewnością najważniejsze są dwa – znaczące zmiany ...
    Honda NSX
    Pierwsza generacja Hondy NSX była autem niezwykłym. Przełomowe nadwozie wykonane w całości z lekkiego aluminium, silnik V6 znajdujący się za plecami kierowcy i niezwykłe właściwości jezdne wywoływały zachwyt. NSX powróciło ...