Skrzyżowania równorzędne to we współczesnych miastach niezbyt częsty widok, dlatego wielu kierowców nie potrafi się właściwie zachować w takim miejscu. Podstawą jest przestrzeganie zasady prawej ręki. O czym jeszcze należy pamiętać?
Zarządcy dróg często nawet na niewielkich skrzyżowaniach umieszczają znaki informujące o pierwszeństwie przejazdu albo sygnalizację świetlną. Z tego powodu skrzyżowań równorzędnych (a takimi są wszystkie skrzyżowania, na których nie wyróżniono kierunku z pierwszeństwem przejazdu) nie spotyka się zbyt często. Można przewidywać, że z czasem się to zmieni, ponieważ ten rodzaj skrzyżowań sprzyja uspokojeniu ruchu na danym odcinku. Niezależnie od tego znajomość i umiejętność stosowania przepisów ruchu drogowego to absolutna podstawa bezpiecznej jazdy. Nie inaczej jest z prawidłowym zachowaniem się na skrzyżowaniu równorzędnym. Wielu kierowców jeździ "na pamięć", nie patrząc na znaki. Wjeżdżając na skrzyżowanie, takie osoby nie są pewne, kto właściwie ma pierwszeństwo w tym miejscu. Nieuważnemu kierowcy może wydawać się, że porusza się drogą z pierwszeństwem przejazdu, mimo że skrzyżowanie jest równorzędne. Zdarzają się też osoby, które zatrzymują się przed skrzyżowaniem i niepotrzebnie przepuszczają wszystkich, blokując przejazd i dezorientując innych uczestników ruchu.
Obowiązkiem kierowcy jest uważne obserwowanie drogi i stosowanie się do znaków. Jeżeli na skrzyżowaniu przed nami nie wyróżniono drogi z pierwszeństwem przejazdu ani nie umieszczono sygnalizacji świetlnej, to mamy do czynienia ze skrzyżowaniem równorzędnym. Obowiązuje nas wtedy zasada prawej ręki, która oznacza, że musimy ustąpić pojazdom mijanym z prawej strony.
Jednocześnie każdy kierowca powinien stosować zasadę ograniczonego zaufania wobec innych uczestników ruchu. Dlatego w sytuacji, gdy to nam przysługuje pierwszeństwo, musimy przed wjechaniem na skrzyżowanie upewnić się, czy kierujący pozostałymi pojazdami faktycznie nam ustępują. Pamiętajmy również, że na skrzyżowaniu równorzędnym pierwszeństwo zawsze mają tramwaje – bez względu na to, z której strony nadjeżdżają.
źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Szanowni Forumowicze, czy ktoś z Was jest w stanie potwierdzić lub zaprzeczyć i ewentualnie podać przepis, który nakazuje podczas przejazdu przez skrzyżowanie utrzymanie stałej prędkości pojazdu? Za odpowiedź z góry dziękuję
Pilur napisał(a):nakazuje podczas przejazdu przez skrzyżowanie utrzymanie stałej prędkości pojazdu?
Jakoś nie kojarzę takiego przepisu. Niby jak on miałby się sprawdzić? Przejeżdżając przez skrzyżowanie raz zwalniasz a raz przyspieszasz innym razem jedziesz ze stałą prędkością. Nie da się tu nakazać jazdy ze stałą prędkością. Szczególnie w mieście.
Zgadza się. Trzeba dostosować prędkość do warunków. Jednak zwalniając i przyspieszając reagujesz na zmianę prędkości innych pojazdów. Pytanie brzmi raczej, czy można przyspieszać lub zwalniać bez przyczyny? Załóżmy, że z lewego pasa uczestnik skręca w lewo. Jedąc za nim trzeba zwolnić. Pojazdy na prawym pasie mają w tym momencie większą prędkość od Ciebie. Załóżmy, że przed skrzyżowaniem jest ograniczenie prędkości do 70km/h. Za skrzýżowaniem jest 90km/h Zwalniając przed skręcającym w lewo zwalniasz do 60km/h i z taką prędkością wjeżdżasz na skrzyżowanie. Pytanie brzmi czy możesz zacząć przyspieszać na skrzyżowaniu, czy też jechać 60km/h a po skrzyżowaniu dopiero przyspieszyć do 90km/h? Gdzieś ciągle mam w głowie, że na skrzyżowaniu nie można zmieniać prędkości bez powodu.
Jeżeli zwolniłeś przed skrzyżowaniem poniżej dopuszczalnej prędkości i jest ono puste, a co za tym idzie bezpieczne to nie wiedzę problemu żebyś przejeżdżając przez nie nie mógł przyspieszać. Oczywiście nie przekraczając dopuszczalnej dozwolonej prędkości.
Dlaczego trzeba posiadać ubezpieczenie motocykla? Ubezpieczenie motocykla jest obowiązkowe podobnie jak w przypadku samochodu. Warto sprawdzić, ile kosztuje ubezpieczenie motocykla na rynku, bo oferty TU różnią się od siebie. W wyborze najkorzystniejszej polisy pomaga ...
"To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć" W 6-godzinnym wyścigu na torze Silverstone, pierwszej rundzie serii FIA World Endurance Championship, Toyota wyprzedziła Porsche, choć jednocześnie rywalizacja między TS050 Hybrid a 919 Hybrid była bardzo zacięta. To dobra ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.