Jazda latem na zimówkach to zły pomysł

03 Lip 2020, 13:48

Możesz nie być tego świadomy, ale pewnie w Twoim kręgu znajomych czy sąsiadów znajdzie się ktoś, kto jeździ na oponach zimowych. A może robisz to właśnie Ty? Czy warto tak ryzykować? Nie każda opona potrafi zapewnić bezpieczeństwo przy wysokich prędkościach i rozgrzanych do 60ºC jezdniach – na pewno nie potrafi tego opona zimowa. Niestety wielu i wiele z nas jeździ jeszcze na gumach dostosowanych do minionego sezonu, chociaż serwisy pracują nawet w okresie pandemii, po wprowadzeniu wymogów chroniących przeciw koronawirusowi. Pamiętajmy, że nie ma opon na wszystkie warunki pogodowe – nawet gumy całoroczne są robione z myślą bardziej o zimie lub lecie, więc ich osiągi są tylko kompromisowe. Jazda na typowych zimówkach w takich temperaturach, jakie mamy obecnie, to proszenie się o nieszczęście.

To, że jazda na zimówkach jest całkowicie nieekonomiczna, to tylko część problemu. Tak, jeżdżąc na oponach niedostosowanych do sezonu, zużywamy o kilka procent więcej paliwa i przyspieszamy zużycie bieżnika opon zimowych, który jest zrobiony z miękkiej mieszanki. Jest to jednak przede wszystkim niebezpieczne – zimówki latem zdecydowanie gorzej hamują i słabiej trzymają się drogi na zakrętach, zarówno na suchej, jak i mokrej drodze. Są też znacznie mniej odporne na aquaplaning i w letnich warunkach bardziej się przegrzewają, co może prowadzić do uszkodzenia ich warstw wewnętrznych. Podczas jazdy z prędkością 140 km/h, koło samochodowe w popularnym rozmiarze obraca się ponad 1000 razy na minutę. Co stanie się, jeśli w takich warunkach przeciążona i rozgrzana opona zimowa pęknie?
Jazda latem na zimówkach to zły pomysł "Bieżnik opon zimowych jest zrobiony z bardziej miękkiej mieszanki gumowej, dzięki czemu w niższych temperaturach nie stają się twarde i pozostają elastyczne. Ta cecha, która zimą jest zaletą, staje się dużą wadą latem, kiedy temperatury rozgrzanej jezdni osiągają 50-60ºC i więcej. Wtedy przyczepność opony zimowej drastycznie maleje. Zimówki nie są przystosowane do letnich warunków pogodowych! Używanie opon zimowych latem jest więc całkowicie nieuzasadnione z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz ekonomiki jazdy' zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Nie zapominajmy o tym, że ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia odszkodowania lub zmniejszyć jego wysokość, jeśli kierowca przyczynił się do wypadku, jadąc niesprawnym samochodem. Jako niesprawność w tym przypadku rozumiemy jazdę na oponach, które nie zapewniają bezpiecznej podróży. Owszem, samochód na nich jedzie, ale już słabe trzymanie boczne, większa podatność na poślizg w czasie deszczu czy dłuższa nawet o kilkanaście metrów droga hamowania w awaryjnej sytuacji każą się zastanowić nad sensem takiej jazdy. Kiedy spowoduje się wypadek na nieodpowiednich oponach, koszty likwidacji szkody będą znacznie przewyższać sumę kosztu kompletu opon i paliwa na wakacje. Bądźmy mądrzy przed szkodą – brzmi banalnie, ale jednak ta zasada w życiu zawsze działa.

Niektórzy próbują też latem „dojechać” zimówki zbliżające się do końca swego życia. Jest to bardzo ryzykowne – przy letnich deszczach w naszym klimacie granica ich przyczepności nawet na prostej drodze jest położona bardzo nisko. Jest też taka grupa kierowców, którzy uważają, że opony zimowe są całoroczne – nie, nie są. Jeśli ktoś chce mieć opony całoroczne, to musi takie kupić. Opony zimowe z oponami całorocznymi i letnimi mają wspólnego to, że też są czarne i okrągłe. Jednak różnica w ich osiągach w letnich warunkach może zadecydować o zdrowiu lub życiu kierowcy. Nie ma tu przesady – pojazd może jedynie zahamować przed przeszkodą lub nie. Według testów niemieckiego automobilklubu ADAC droga hamowania samochodu na oponach zimowych latem ze 100 km/h do całkowitego zatrzymania auta może być nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich! To aż cztery długości samochodu.

POLECAMY Opony całoroczne – jakie mają wady i zalety?

"Jeśli ktoś chce jeździć tylko na jednym komplecie opon i głównie po mieście, to bezpiecznym rozwiązaniem będzie dobre ogumienie całoroczne z homologacją zimową, które łączy właściwości typu letniego i zimowego. Tego typu opony powinniśmy jednak kupować przynajmniej klasy średniej, jeśli nie premium. Całoroczne gumy zawsze jednak będą miały tylko kompromisowe osiągi w stosunku do opon dedykowanych do pory roku – nawet najlepsze opony całoroczne latem nie będą tak dobre, jak najlepsze letnie, a zimą tak dobre, jak najlepsze zimowe. Jednak przy przebiegach poniżej 10 tys. kilometrów, w mniejszych samochodach i tylko do jazdy po mieście będzie to wystarczające rozwiązanie, znacznie bezpieczniejsze niż jazda na oponach zimowych latem" dodaje Sarnecki.

źródło: PZPO | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3811
Zdjęcia: 13116
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

30 Lip 2021, 21:10

Ja kiedyś usłyszałem od znajomego " stare zimówki robią się twarde i przez to są jak letnie , po co kupujesz inne" :happy: :happy: :happy: mógł nie.miec pojęcia o niczym ale żeby aż tak palnąć? :happy:
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1043
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

31 Lip 2021, 09:23

No cóż, mamy też takich kierowców... A później niespodzianki na drodze i tłumaczenie przecież hamowałem ale niewyhamowalem... :/ co się mogło stać? Nie chcesz zmieniać opon dwa razy w roku to kup wielosezonowe i już. Jednak jak już masz dwa komplety na lato i zimę to zmieniaj je regularnie. Niestety wielu kierowców nie odczuwa różnicy podczas jazdy nie ma co ich za to winić ale pamiętać o zmianie powinni nawet jak jej nie odczuwają podczas prowadzenia samochodu.

Opony wielosezonowe w niektórych sytuacjach sprawdzają się a w innych już nie dlatego warto zawsze zastanowić się co w naszym przypadku będzie lepszym rozwiązaniem. Jak nie umiemy poradzić sobie z odpowiedzią na takie pytanie po to mamy takie forum jak to nasze na którym inni chętnie pomogą rowiać wątpliwości.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10120
Zdjęcia: 35

30 Cze 2023, 10:28

Ja na ten moment nie jestem przekonany do opon wielosezonowych. Wolę jednak system letnie i zimowe na zmianę
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1043
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

20 Paź 2023, 08:23

Trafiłem jakoś ostatnio na informację, że w Polsce wymienia się w warsztatach 131 milionów opon rocznie. Ciekawy jestem, jak to będzie wyglądać za parę lat, czy rzeczywiście opony całoroczne przejmą rynek, jak się często słyszy.
Ostatnio edytowany przez ArteK, 20 Paź 2023, 08:34, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Regulamin pkt 4.4.e
formal
Nowicjusz
 
Posty: 5

20 Paź 2023, 08:51

formal napisał(a):Ciekawy jestem, jak to będzie wyglądać za parę lat, czy rzeczywiście opony całoroczne przejmą rynek, jak się często słyszy.
Wszystko zależy od technologii która dzisiaj rozwija się bardzo szybko. Niestety trwałość nie idzie w parze z jakością i to nie tylko w motoryzacji.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10120
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jaki silnik benzynowy czy diesla wybrać?
    Wybór silnika benzynowego lub diesla zależy od indywidualnych preferencji, potrzeb i budżetu kupującego, a także od rodzaju użytkowania pojazdu. Dlatego warto tu zwrócić uwagę na kilka czynników z reguły ...