Kia Carens 2.0 Temperatura płynu za wysoka? Wentylator chłodnicy nie w

25 Cze 2024, 19:16

Witam mam problem. Auto kia Carens 2.0crdi 2005r.
Mianowicie chodzi o temperaturę płynu chłodzącego [img]https://zapodaj.net/plik-xJKxVYQZcy[img]
czy tak powinno być? Druga sprawa jest taka że nie zauważyłem włączania wentylatora chłodnicy, natomiast gdy włączę klimę wentylator działa. Myślałem że to termostat, wymieniłem ale bez zmian. Jakiś czas temu wymieniłem również czujnik temperatury płynu chłodzącego.
Krzysztof39
Nowicjusz
 
Posty: 10
  • 25 Cze 2024, 20:32

    Krzysztof39 napisał(a):Mianowicie chodzi o temperaturę płynu chłodzącego
    Nie ma tragedii . Domyślam się że oczekujesz aby wskażnik był na środku skali . Można zweryfikować choćby najprostrzym interfejsem oraz jakąś aplikacją na smartfona jaką temperaturę widzi sterownik silnika .
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4771
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 01 01 1981
    Auto: Fabia II , Fabia II
    Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    25 Cze 2024, 21:03

    Przed wymiana czujnika temperatury wskaźnik był na środku. Czujnik wymieniałem pozna jesienią. Czyżby wskaźnik przekłamywał? Wogole nie słychać załączania wentylatora, działa on dopiero przy odpalonej klimatyzacji.
    Krzysztof39
    Nowicjusz
     
    Posty: 10

    25 Cze 2024, 21:49

    Kup zwykły tester Interfejs Diagnostyczny Car Skaner OBD -2 ELM-327 za 55zł i zainstaluj darmową aplikację Car Skaner lub Auto Doctor on ci pokaże właściwą rzeczywistą temperaturę silnika i inne podstawowe parametry. Wówczas to co pokazuje czujnik będziesz uważał za właśnie tę temperaturę. Czasami tak bywa ,że czujnik przekłamuje temperaturę zwłaszcza jak jest to uniwersalny czujnik stosowany do kilku modeli samochodów. Przecież nie będziesz co pół roku wymieniał czujnika. :)
    Acer66
    Aktywny
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 367
    Zdjęcia: 10
    Miejscowość: Przemyśl
    Prawo jazdy: 12 06 1979
    Przebieg/rok: 30tys. km
    Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC ,
    Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2018

    25 Cze 2024, 22:03

    Krzysztof39 napisał(a):Przed wymiana czujnika temperatury wskaźnik był na środku. Czujnik wymieniałem pozna jesienią. Czyżby wskaźnik przekłamywał?
    To po co wymieniałeś czujnik temperatury ? Zaś jak wymieniłeś i jest na wskażniku inaczej to być może czujnik jest niewłaściwy . Poza tym jesień a lato to inne warunki temperatury zewnętrznej . Zwróć uwagę na to że aby włączył się wentylator silnik musi osiągnąć temperaturę powiedzmy około tych 90-100 stopni . Zależy to od konstrukcji i sposobu jego załączenia . Może go załączać sterownik silnika lub włącznik termiczny umieszczony na chłodnicy . Jeżeli nie będzie odpowiedniej temperatury silnika wentylator się nie włączy . Pora na omówienie włączenia klimatyzacji ..... Chłodnica cieczy i klimatyzacji są montowane jedna za drugą . Tutaj priorytetem właczeniem wentylatora są potrzeby schłodzenia chłodnicy klimatyzacji bez względu na temperaturę silnika .
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4771
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 01 01 1981
    Auto: Fabia II , Fabia II
    Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    26 Cze 2024, 11:01

    Czujnik wymieniłem ponieważ auto nie chce odpalać przy temperaturze ujemnej, I tak to nie rozwiązało problemu.
    Krzysztof39
    Nowicjusz
     
    Posty: 10
    • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

      Hamowanie awaryjnie na zakręcie
      Jak hamować awaryjnie na łuku? Prawidłowe pokonanie zakrętu wymaga od kierowcy oceny stanu nawierzchni, dobrania optymalnej prędkości oraz obrania odpowiedniego toru jazdy. Łuk jest niebezpiecznym miejscem hamowania awaryjnego, ...

    26 Cze 2024, 11:43

    A co ma wspólnego czujnik temperatury płynu chłodzącego z odpalaniem silnika w niskiej temperaturze?? :shock: Jeśli auto nie odpala w niskiej temperaturze to nie jest wina czujnika.. :no: On tylko mierzy temperaturę i nawet jak go odłączysz całkowicie to sprawne auto zapali i pojedzie. :yes:Czujnik jest prostym termistorem, czyli opornikiem, w którym wartość rezystancji czyli opór prądu który płynie przez niego zmienia się pod wpływem temperatury.Przepływający przez czujnik prąd przesuwa odpowiednio wyskalowany wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej.Jak założysz czujnik o większej rezystencji to wskaźnik będzie pokazywał zaniżone wartości a jak założysz czujnik o mniejszej rezystencji to będzie ci wskazania temperatury zawyżał. Dlatego ważne jest dobranie czujnika temperatury aby był zsynchronizowany z wskaźnikiem na desce.Tu trzeba sprawdzić układ: paliwowy,( filtry, przewody paliwowe)układ wtrysków,akumulator , świece zapłonowe a jeśli to Diesel to świece żarowe.To w jakiej temperaturze ujemnej masz kłopoty z odpaleniem ? Może masz wodę w układzie i jak jest mróz ona zamarza i tworzy korek lodowy w przewodach lub filtrze ? Ja odpalam bez problemu przy -20*C i auto stoi pod chmurką .Jeden obrót wału i silnik pracuje.Czasami rozwiązanie jest proste ..To może być niedoładowny lub zużyty akumulator ,który nie jest w stanie przy niskiej temperaturze dać rozrusznikowi wystarczającej ilości energii takiej aby wał nabrał właściwej prędkości obrotowej.Czujnik temperatury nie ma tutaj nic do rzeczy. To że akumulator kręci latem nie oznacza ,że jest sprawny bo trzeba brać pod uwagę ,że jego pojemność w niskich temperaturach mocno spada a olej jest bardziej gęsty co stwarza dodatkowy opór.Odzielna sprawa to paliwo..Jeśli twój silnik to Diesel to już w październiku trzeba lać odpowiedni olej napędowy.. letni olej napędowy potrafi zalepić parafiną filtry już przy -5*C a jak masz cały zbiornik letniego paliwa to zastosować depresator i zużyć ten letni olej a potem zalać zimowy.
    Ostatnio edytowany przez Acer66, 26 Cze 2024, 12:46, edytowano w sumie 1 raz
    Acer66
    Aktywny
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 367
    Zdjęcia: 10
    Miejscowość: Przemyśl
    Prawo jazdy: 12 06 1979
    Przebieg/rok: 30tys. km
    Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC ,
    Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2018

    26 Cze 2024, 12:41

    Acer66 napisał(a): On tylko mierzy temperaturę i nawet jak go odłączysz całkowicie to sprawne auto zapali i pojedzie
    Nie zgodzę się z kolegą. Na początek dwa słowa . Czujników może być dwa . Jeden do wskażnika temperatury na desce ,, drugi na potrzeby sterownika silnika . Może być jeden wspólny . Sterownik silnika musi widzieć jego temperaturę aby ustalić odpowiednią dawkę paliwa . Inna będzie dla zimnego silnika ( większa , rozruchowa ) inna dla ciepłego ( mniejsza ) Poza tym sterownik silnika na podstawie między innymi temperatury ustala odpowiednie warunki aby silnik pracował optymalnie , wydajnie .
    Gdzieś tam w instrukcji serwisowej dla np. 1.6 HDI jest rozdział wyjaśniający jak działa układ włączający świece żarowe zależnie od temperatury silnika .
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4771
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 01 01 1981
    Auto: Fabia II , Fabia II
    Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    26 Cze 2024, 13:22

    Czujników więcej nie znalazłem więc stwierdziłem że to może ten jest odpowiedzialny za przekazywanie temp do komputera. Auto nie odpala poniżej 0°C akumulator wymieniony na nowy, świece żarowe wymienione, filtr paliwa wymieniony, zregenerowana pompa wysokiego ciśnienia uszczelniona , komputer nie wykazuje błędów. Muszę poczekać do zimy żeby ,,na żywo,, podczas wystąpienia problemu podłączyć kompa może wtedy coś pokaże. Co do czujnika taki mi sprzedano w sklepie do mojego samochodu co prawda zamiennik i może nie do końca ma identyczne parametry jak oryginał.
    Krzysztof39
    Nowicjusz
     
    Posty: 10

    26 Cze 2024, 17:27

    Kolego ,,bifacy" masz rację .. czujników może być dwa lub jeden wspólny..ale jak by nie spojrzeć na problem winowajcą błędów we wskazaniach temperatury jest czujnik, który mimo że jest nowy zaniża jej wartość na desce rozdzielczej kierowcy .Pomijam kwestie wskazań na desce rozdzielczej bo ona ma tylko dla kierowcy wartość orientacyjną .Gorzej jeśli jest to wspólny czujnik i dla kierowcy i dla komputera . Wówczas ten czujnik co jest zamontowany będzie też zaniżał wartość i dla kierowcy i dla komputera ..i tu już jest problem. W pierwszej kolejności należy zdiagnozować jaką temperaturę widzi komputer na starym i na nowym czujniku. Jeśli rozbieżności dotyczą tylko wskazań na desce rozdzielczej to by sobie darował i odpuścił zabawę. :)
    Acer66
    Aktywny
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 367
    Zdjęcia: 10
    Miejscowość: Przemyśl
    Prawo jazdy: 12 06 1979
    Przebieg/rok: 30tys. km
    Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC ,
    Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2018

    26 Cze 2024, 18:16

    Krzysztof39 napisał(a):Czujników więcej nie znalazłem więc stwierdziłem że to może ten jest odpowiedzialny za przekazywanie temp do komputera
    Tak spojrzałem tu i tam i pewnikiem Cię zaskoczę . Masz dwa czujniki temperatury . Jeden do sterownika silnika , drugi do zegarów . Jest tylko jedno ale . One są w jednej obudowie , fizycznie jako jeden , elektrycznie -dwa .

    [Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


    [Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


    Można rozumieć że wskazania temperatury na desce nie koniecznie będą takie same dla sterownika silnika . To są dwa oddzielne obwody elektryczne . Tutaj aż się prosi aby podłączyć komputer dla weryfikacji . Trzeba mieć jednak świadomość że w liczniku to pomiar orientacyjny , analogowy , obarczony błędem . Zdarza się w niektórych pojazdach że przez komputer odczytuje się 80 stopni a wskażnik pokazuje już 90 . Lub sinik ma np 98 a wskażnik dalej 90.
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4771
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 01 01 1981
    Auto: Fabia II , Fabia II
    Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    26 Cze 2024, 20:13

    W zupełności się zgadzam..ostatnio podpiąłem Skaner OBD2 -ELM 327 ot tak ze zwykłej ciekawości .Sprawdzałem czy nie pojawiły się błędy i jak wygląda odczyt temperatury i innych parametrów. Na wskaźniku na desce rozdzielczej stan temperatury osiągnął już swoją stałą wartość jaką pokazuje codziennie podczas jazdy. A wskazania na ECU czyli na komputerze pokazywały temperaturę 88*C i co chwilę wartość ta rosła skokowo o 0,5*C aż stanęła na 90*C i tak zostało.U mnie wskaźnik temperatury na desce to niebieski słupek po lewej stronie.Taki sam jak ten widoczny od paliwa po prawej.Niebieski słupek dochodzi do podstawy tego małego symbolu temperatury i tak się trzyma nawet jak jadę pod górę 5km.My się zastanawiamy nad czujnikiem a może... warto sprawdzić wskaźnik i plecy deski rozdzielczej. Może tam jest problem..auto z 2005r wiec swoje lata ma wystarczająco go wytrzęsło po drogach.Może gdzieś nie ma dobrego styku lub zaśniedziało coś od wilgoci..
    Acer66
    Aktywny
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 367
    Zdjęcia: 10
    Miejscowość: Przemyśl
    Prawo jazdy: 12 06 1979
    Przebieg/rok: 30tys. km
    Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC ,
    Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2018

    27 Cze 2024, 12:06

    Deska rozdzielcza była demontowana w zeszłym roku z powodu przecieku wody ze ściany grodziowej przy okazji wytłumiona i wyczyszczona. Podłącze skaner jak znajdę czas i sprawdzę poprawność odczytu temperatury.
    Krzysztof39
    Nowicjusz
     
    Posty: 10

    27 Cze 2024, 12:50

    Krzysztof39 napisał(a):sprawdzę poprawność odczytu temperatury.

    Zacząłbym od sprawdzenia temperatury silnika i temperatury powietrza dolotowego w warunkach - silnik nie uruchomiony po dłuższym postoju , najlepiej po nocnym garażowaniu gdzie on sam jak i jego elementy będą miały temperaturę otoczenia. Temperatura otoczenia , silnika i powietrza dolotowego mają być takie same z niewielką odchyłką. Wielokrotnie w mojej praktyce , (przy diagnozowaniu problemu uruchamiania silnika w niższych temperaturach) odczytywało się - np. na dworze około 12-14 stopni , powietrze dolotowe 12 stopni a zaś silnik już 40stopni .....
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4771
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 01 01 1981
    Auto: Fabia II , Fabia II
    Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    27 Cze 2024, 13:09

    Jutro z rana podłącze go i sprawdzę. Teraz jechałem trochę go zmęczyłem i wskazówka poszła do góry na przedostatnią kreskę, wentylator się nie włączył. Węże od chłodnicy dolny i górny gorące. Górny twardy niestety niewiem jak było wcześniej.

    Edit:
    Podłączyłem pod komputer wg wskazań

    [Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


    natomiast wg zegarów

    [Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


    Czyli czujnik przekłamuje?
    Krzysztof39
    Nowicjusz
     
    Posty: 10