REKLAMA
"Na co dzień dbamy o stan silnika, oświetlenia czy filtrów pojazdu. Za często zapominamy natomiast o oponach, a przecież to jest jedyne połączenie pojazdu z nawierzchnią. Częstym widokiem na w korkach czy na parkingach sklepowych są samochody ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach. To realne niebezpieczeństwo nie tylko szybszego zużycia czy zniszczenia opony lub felgi, ale też gwarancja wydłużenia drogi hamowania" komentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Niezrozumienie zagadnienia prawidłowego ciśnienia w oponach to nie jedyna bolączka kierowców. Głównym czynnikiem przy wyborze ogumienia nie powinien być koszt zakupu. Ważne są parametry opon – a co za tym idzie prawidłowe dopasowanie ich do wymogów samochodu.
Nie tylko zbyt niskie ciśnienie jest zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa i powoduje zniszczenie opon. Także zbyt wysokie może nas wpędzić w kłopoty. Wydłuża drogę hamowania, bo opona nie przylega całą szerokością bieżnika, a tylko jego wybrzuszeniem na środku, które powstaje przy przepompowaniu. Dodatkowo taka opona napompowana na kamień powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia – gumowych tulei wahacza czy końcówek drążka, a nawet gumowych poduszek silnika.
Pamiętajmy, że nawet najlepsze opony w najlepszym samochodzie sami łatwo zniszczymy, jeśli nie będziemy o nie dbać i prawidłowo ich eksploatować. Opony ze zbyt małym ciśnieniem zużywają się trzy razy szybciej niż te z prawidłowym.
Warto więc przy oponach zapamiętać zasadę 3xP: porządne opony, profesjonalny serwis, prawidłowe ciśnienie. Tylko spełnienie tych 3 parametrów zapewni nam bezpieczeństwo związane z ogumieniem.
"Jak ważna jest jakość w przypadku opon zimowych sprawdziliśmy podczas testu na śniegu na torze Moto Park w Krakowie w styczniu tego roku. Testowaliśmy z użyciem specjalistycznego sprzętu pomiarowego opony zimowe klasy premium, opony zimowe budżetowe niskokosztowe, opony całoroczne premium i opony letnie premium. Nawet nas wyniki zadziwiły – choć prędkość testu to tylko 50 km/h. Wyniku mówią za siebie – opony niskokosztowe są 2 razy tańsze, ale zatrzymują samochód prawie 2 razy dalej. To jest przepaść i zaprzeczeni zasad bezpiecznej jazdy" wskazuje Piotr Sarnecki.
Równie ważny przy dbaniu o ogumienie jest wybór dobrego serwisu. Brak umiejętności, zbyt szybka obsługa kół czy nieserwisowane montażownice i wyważarki. doprowadzają opony i felgi do uszkodzeń, a tym samym nawet konieczności ich ponownej wymiany.
"Zasada 3P to klucz do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Optymalne ciśnienie to gwarant krótszej drogi hamowania oraz trwałości ogumienia. Zaniedbanie, któregoś z punktów to ryzyko zarówno dla naszego budżetu, jak i zdrowia" dodaje Sarnecki.
PZPO przypomina również, że przed wyruszeniem w każdą podróż powinno się pamiętać o:
- Weryfikacji opon i felg: To podstawowa czynność przed wyjazdem, która może zapobiec potencjalnym problemom na drodze. Uszkodzenia mechaniczne, nacięcia, spękania czy ubytki bieżnika zwiększają ryzyko wypadku – szczególnie przy autostradowych prędkościach. Dlatego warto powierzyć to zadanie specjalistom, takim jak warsztaty posiadające Certyfikat Oponiarski PZPO.
- Sprawdzeniu głębokości bieżnika: Jeśli jeździmy na oponach już kilka sezonów, najlepiej sprawdzić w 3-4 miejscach na bieżniku opony wykorzystując do tego miernik głębokości (głębokościomierz lub suwmiarkę) lub po prostu używając np. monety 5 zł. Przepisy zabrania stosowania opon z wysokością bieżnika mniejszą niż określona jako bezpieczna przez producenta opony wskaźnikiem zużycia. Jeśli go nie ma – to bieżnik musi mieć min. 1,6 mm. Jednak w praktyce często opony z bieżnikiem 3-4 mm już nie zapewniają bezpiecznego prowadzenia w czasie deszczu.
- Dostosowaniu opon do pory roku: Jeśli jest jesień, warto korzystać z dedykowanych opon zimowych lub całorocznych, które zapewniają odpowiednią przyczepność i kontrolę nad pojazdem. Jazda na oponach letnich w niskich temperaturach jest przede wszystkim niebezpieczna – zmniejsza przyczepność i wydłuża drogę hamowania.
- Zadbaniu o zapas – jeśli jest na wyposażeniu samochodu lub o usłudze assistance jeśli jest tylko zestaw naprawczy. Koło zapasowe czy dojazdowe to też ogumienie, w którym należy weryfikować stan ciśnienia. Nigdy nie wiadomo, kiedy będzie nam potrzebne. Prawidłowy poziom ciśnienia w kole dojazdowym opisany jest wyjątkowo na boku opony.
"Dbanie o te aspekty to nie tylko gwarancja bezpieczeństwa podczas podróży, ale także sposób na oszczędności i ochronę środowiska. Dlatego zawsze przed wyjazdem warto zadbać o stan swoich opon i regularnie kontrolować ich stan, głębokość bieżnika oraz ciśnienie. To ma znaczenie zarówno dla twojej bezpieczeństwa, jak i innych uczestników ruchu drogowego" radzi Piotr Sarnecki.
#OponyMająMoc
Kiedy myślimy o bezpieczeństwie na drodze, często skupiamy się na takich elementach jak hamulce, sprawny silnik, pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz zaawansowane systemy wspierające jazdę i hamowanie. Opony rzadko przychodzą nam do głowy jako kluczowy czynnik bezpieczeństwa na drodze. Jednak warto zrozumieć, że odgrywają one ogromną rolę w zapewnieniu bezpiecznej podróży, ponieważ stanowią jedyny punkt kontaktu pojazdu z nawierzchnią drogi."Zastanówmy się przez chwilę nad tym faktem. Powierzchnia kontaktu opony z podłożem jest zazwyczaj niewielka, mniej więcej wielkości małego tabletu. To znaczy, że całe bezpieczeństwo naszej jazdy, w tym droga hamowania i przyczepność zależy od właściwości naszych opon. To szczególnie istotne w okresie zimowym – kiedy na drogach pojawia się śnieg, błoto pośniegowe, gołoledź czy marznący deszcz" zauważa Piotr Sarnecki.
Warto zdać sobie sprawę, że nie możemy poprawić działania systemów ABS czy ESP, ani zwiększyć liczby pasów bezpieczeństwa czy poduszek powietrznych w samochodzie. Jednak możemy poprawić nasze bezpieczeństwo przez odpowiedni wybór i konserwację opon. Dlatego nie bagatelizujmy ich znaczenia – mogą one stanowić różnicę między bezpiecznym powrotem do domu, a potencjalnym wypadkiem na drodze.
Wybierając odpowiednie opony, powierzając ich montaż lub naprawę specjalistom posiadającym Certyfikat Oponiarski oraz regularnie je sprawdzając zyskujemy większą pewność, że szczególnie w trudnej i nagłej sytuacji na drodze nasz pojazd wybawi nas z opresji dzięki dobrej przyczepności. Dzięki świadomemu wyborowi profesjonalnego warsztatu z kolei mamy pewność, że nie zniszczy nam tych opon przy montażu. Taką pewność dają serwisy z Certyfikatem Oponiarskim PZPO. Oznacza on, że dany warsztat przeszedł drobiazgowy audyt wyposażenia i umiejętności serwisowych i umie także zadbać o wygodę klienta podczas obsługi. Mapę warsztatów, które przeszły audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski, można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.
źródło: (1) Badania Dekra Automobil GmbH w Niemczech; PZPO | autor: Redakcja