Kierowco, kontroluj ciśnienie w oponach!

20 Wrz 2017, 17:19

Jedna trzecia kierowców nie wie ile wynosi prawidłowe ciśnienie w oponach ich samochodów (można je sprawdzić na specjalnej naklejce która powinna być w schowku lub na słupku od strony kierowcy), a nawet jeśli wiedzą, to nie sprawdzają. Aż 71 proc. spośród 14 tysięcy pojazdów skontrolowanych dwa lata temu na zlecenie znanego producenta opon nie spełniało norm przewidzianych przez producenta. Na ile stan opon samochodowych zagraża naszemu bezpieczeństwu?

Zazwyczaj wiemy, że zużyte i źle napompowane tzw. "ogumienie" wydłuża drogę hamowania, osłabia przyczepność do jezdni i zmniejsza komfort jazdy. Jednak nie wszyscy biorą pod uwagę zwiększenie zużycia paliwa, szybsze ścieranie się opon (i konieczność zakupu nowego kompletu), czy ryzyko pęknięcia gumy w czasie jazdy.

Kierowco, kontroluj ciśnienie w oponach!Za bardzo napompowana opona ma mniejszy kontakt z jezdnią, więc zwiększa ryzyko poślizgu. Szybciej zużywa się wtedy środkowa część bieżnika i wyraźnie pogarsza amortyzacja. Za niskie ciśnienie powoduje szybsze zużywanie boków opon i nadmierne rozgrzewanie gumy, utrudnia panowanie nad pojazdem oraz zwiększa zużycie paliwa.

Czasem opona zużywa się nieregularnie. Niełatwo to zobaczyć, ale można poznać po regularnych drganiach na kierownicy, ściąganiu w jedną bądź drugą stronę. To najczęściej skutek złego wyważenia, złej zbieżności. Lekceważenie objawu może doprowadzić z czasem do zużycia bieżnika w taki sposób że opona będzie nadawała się tylko do wyrzucenia choć wysokość bieżnika może być jeszcze w granicach np. 5-6mm. Pamiętajmy, że na nierównych drogach, w ogólnym hałasie, ostrzegawcze sygnały że coś jest nie tak mogą dotrzeć do kierowcy zbyt późno. Tak więc jak się nie znamy to lepiej zlecać co pewien czas kontrolę opon w specjalistycznym serwisie najlepiej robić to raz w roku przed zmianą ogumienia.

Według danych niemieckiego Instytutu d.s Drogownictwa z pierwszych lat XXI wieku aż 32 proc. wypadków, których bezpośrednią przyczyną były awarie opon, miało związek ze zbyt niskim ciśnieniem, zużyciem bieżnika albo wiekiem ogumienia. Często wymieniany jest też inny powód związany z niedbalstwem kierowcy: naderwanie osnowy spowodowane uderzeniem o wysoki krawężnik albo najechaniem na dziurę o ostrych krawędziach.

Dobrym zwyczajem jest regularne sprawdzanie ciśnienia, najlepiej co miesiąc i dodatkowo przed długą podróżą. Dla osób leniwych wymyślono tu ułatwienie – czujniki ciśnienia. Stosowane w nich rozwiązania analizują prędkość obrotową kół (za słabo napompowane mają mniejszą średnicę, czyli obracają się szybciej) częściej jednak mierzą ciśnienie bezpośrednio wewnątrz opon. Sprawdzając ciśnienie nie zapominajmy o kole zapasowym!

Wiele serwisów specjalistycznych proponuje pompowanie kół azotem zamiast powietrzem. Ten obojętny dla środowiska gaz ma duże cząsteczki, co powoduje wolniejsze ulatnianie się zawartości przez porowatą gumę. Azot w odróżnieniu od zawartego w powietrzu tlenu nie tworzy pary wodnej, a to przedłuża żywotność opon. Azot od dawna stosuje się w ciężarówkach, samochodach wyścigowych i w lotnictwie.

Każdy kierowca powinien umieć ocenić ogólny stan opon. Głębokość bieżnika, która nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm łatwo oszacować patrząc na bieżnik opony i tzw. bezpieczniki które pokazują nam czy osiągnęliśmy już minimalny dozwolony pułap używania opony czy też nie. Warto jednak opony wymieniać na nowe przy około 3mm bieżnika to wysokość która jest jeszcze w stanie zagwarantować nam dobrą przyczepność podczas jazdy w deszczu. Delikatne przesunięcie dłonią po powierzchni jezdnej (kiedy jest sucho, rzecz jasna) pozwoli wyczuć nierównomierne zużycie które może być skutkiem zużytych amortyzatorów.

Jak często sprawdzacie ciśnienie w oponach w swoich samochodach? Oglądacie od czasu do czasu czy nie mają uszkodzeń zewnętrznych?
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3803
Zdjęcia: 13105
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

20 Wrz 2017, 18:59

Ja sprawdzam co około miesiąc na jesieni i na wiosnę częściej zależy od temperatur zewnętrznych. Zawsze jednak sprawdzam przed dłuższymi podróżami.

Co do sprawdzania opon to często się przyglądam jak idę do samochodu na koła czy to z jednej czy z drugiej strony. Podczas kontroli ciśnienia też zerkam na opony czy nie zostały przypadkiem gdzieś uszkodzone lub nie mają jakiś widocznych guzów.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999