Kierunkowskazy są ważnym narzędziem komunikacji na drodze. Pozwalają na informowanie o planowanym manewrze, więc prawidłowe korzystanie z nich powinno być nawykiem wszystkich kierowców. Dla wielu jednak nie jest. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault mówią o podstawowych błędach przy użyciu kierunkowskazów.
Rondo Często błędne użycie kierunkowskazów nie wynika z zaniedbania, tylko z niewiedzy. Wielu kierowców ma wątpliwości dotyczące tego, jak zachować się na rondzie, ponieważ zapisy ustawy "Prawo o ruchu drogowym" jasno tego nie precyzują. Dlatego zachowujmy najwyższą ostrożność i stosujmy zasadę ograniczonego zaufania. "Jeżeli kierowca zamierza skręcać na rondzie w prawo, najbezpieczniej jest zająć pas maksymalnie zbliżony do prawej krawędzi i zasygnalizować to kierunkowskazem" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Pamiętajmy, że gdy chcemy zmienić pas ruchu już na rondzie, to tak jak w każdej innej sytuacji na drodze ustępujemy pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po tym pasie. Kwestia prawidłowego używania kierunkowskazów na rondach z jednym pasem ruchu ma ogromny wpływ nie tylko na bezpieczeństwo, ale i na płynność jazdy. Wcześniejsze sygnalizowanie zamiaru opuszczenia ronda ułatwia włączenie się do ruchu innym samochodom czekającym na wjazd.
Martwy punkt Używanie kierunkowskazów jest niezbędne, by zminimalizować ryzyko wypadku związanego z tzw. martwym punktem. Nawet jeśli my nie zauważymy w lusterku zbliżającego się pojazdu, to włączając kierunkowskaz, informujemy nadjeżdżającego kierowcę o naszym zamiarze, w związku z czym zdąży zwolnić, użyć sygnału dźwiękowego, by nas ostrzec czy w inny sposób zareagować.
POLECAMY Rowerzyści kontra kierowcy Moment sygnalizowania Niebezpieczne jest również zbyt wczesne lub zbyt późne sygnalizowanie zamiaru wykonania manewru skrętu. Gdy włączymy kierunkowskaz zbyt wcześnie, możemy zmylić innych użytkowników ruchu. Jeśli zasygnalizujemy manewr zbyt późno, to nie zostawimy innym kierowcom czasu na dostosowanie jazdy do tego, co dzieje się na drodze.
Redakcja napisał(a):Kierunkowskazy są ważnym narzędziem komunikacji na drodze.
`
Redakcja napisał(a):Często błędne użycie kierunkowskazów nie wynika z zaniedbania, tylko z niewiedzy.
Bardzo trafne stwierdzenia ale w praktyce duża część kierowców kierunki używa jak chce nie myśląc o tym co robi.Ale co się dziwić skoro większość nauk jazdy robi masę błędów pod okiem instruktora a inni chyba myślą że tak powinno używać się kierunki. Kilka przykładów z którymi codziennie można się spotyka. 1.Wjazd na/rondo/z włączonym lewym kierunkiem 2.Przy parkowaniu np.prostopadłym włączenie kierunku dopiero po zatrzymaniu pojazdu. 3.Chcąc skręcić na skrzyżowaniu np.z sygnalizacją mija się z włączonym kierunkiem jadąc prosto skrzyżowanie z uliczką osiedlową. Przykłady można by mnożyć.Wszystko pod czujnym okiem instruktora.Później nie ma co się dziwić że niektórzy kierowcy jeżdżą tak jak zostali nauczeni i myślą że wszystko jest ok.
Rzeczywiście kierunkowskazy to cenne źródło informacji choć często też i dezinformacji. Szczególnie motocyklistom często zdarza się pozostawienie włączonego kierunku już po pokonaniu zakrętu. Rozumiem jednak dlaczego tak się dzieje. Im kierunek nie wyłącza się automatycznie po wyprostowaniu kierownicy i często lampka kontrolna jest w mało widocznym miejscu. Do tego często dochodzi słabe przeszkolenie. W każdym razie nie można się opierać wyłącznie na kierunkowskazach. Dla mnie jak miga to właściwie znaczy tyle tylko, że działa i trzeba taki pojazd mieć na oku i dostosować prędkość w zależności od sytuacji.
migać nie pytać:) czasem ktoś się zamota i włączy kierunek za wcześnie albo skręci w inną stronę, ale kurcze przynajmniej wiemy że coś mu chodzi po głowie...
Niestety instruktorzy tez tego nie wiedzą, jak zdawałem na prako to miałem 5 rożnych instruktorów i rożne wskazówki co do tego od nich dostawałem, nawet skrajnie przeciwne:/
Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku? Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...
Lexus RX 450h - duży luksusowy SUV RX 450h to duży luksusowy SUV o długości 4,89 m z napędem hybrydowym o mocy 313 KM, który przyspiesza do setki w 7,7 s. Zużycie paliwa wg WLTP wynosi od 7,6 l/100 KM. Testerzy Consumer Reports uzyskali średni wynik ...
Jako pieszy często obserwuje takie sytuacje, że kierowcy migają tuż przed zakrętem dosłownie. I pół biedy jeśli nie ma przejścia i nikt nie przechodzi, to może sobie skręcać, ale jeśli widzę samochód, który się zbliża kiedy stoję przed przejściem na skrzyżowaniu, a ten mi mignie dopiero w momencie skrętu to nie wiem, czy to jest ok. Przecież w tym momencie mogą być już jedną nogą na przejściu. W ten sposób i kierowcy się denerwują na pieszego - bo ten wlazł i pieszy - bo przecież parę sekund temu droga była wolna. Fakt, nie spieszy mi się, mogę postać dwie minuty dłużej...
Mnie już bardziej irytuję miganie przed skrętem, Stoje na podporządkowanej, z lewej jedzie samochód, zbliża się, zwalnia... praktycznie równocześnie ze skrętem kierownicy wrzuca kierunkowskaz... Mógłbym w tym czasie przejechać, ale nie, przecież mi sie nie śpieszy
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.