Wydajność układu katalizatora poniżej wartości progowej (Bank 1)
Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
- Pojawia się kontrolka check engine (MIL).
- Mogą wystąpić spadki mocy ale nie w każdym przypadku.
- Spalanie może nieznacznie wzrosnąć.
Wydajność układu katalizatora układu napędowego poniżej progu (np. powertrain catalyst system efficiency below threshold). W większości przypadków ten błąd oznacza uszkodzony katalizator. Po skasowaniu na pewno pojawi się ponownie w niedługim czasie najczęściej podczas jazdy ze stałą prędkością kiedy silnik jest już dobrze rozgrzany. Na poczatku błąd może wracać po kilkuset km ale ta odległość z czasem będzie się zmiejszała przez co błąd szybciej wróci. Katalizator nie przepala już tak jak powinien szkodliwych substancji. Przy pracującym prawidłowo katalizatorze cały tlen który zawarty jest w spalinach zostaje zużyty do reakcji chemicznej tlen + szkodliwe substancje. Po pewnym czasie użytkowania katalizatora zużywa się (np. staje się mniej drożny) i część szkodliwych gazów opuszcza go w nie zmienionej postaci co powoduje że druga sonda zaczyna zbliżać swój sygnał wyjściowy do pierwszej sondy przed katalizatorem (zaczyna falować).
- Wymiana katalizatora lub regeneracja katalizatora.
- Niektórzy zakładają tzw. tuleje drugiej sondy lambda odsuwając ją od spalin i tym samym zmiejszając jej wrażliwość na skład spalin. W niektórych przypadkach pomaga w niezapalaniu się błędu ale takie działanie nie usuwa problemu.
- Emulator drugiej sondy lambda i tu również tak jak w przypadku tulei nie usuwamy problemu, a jedynie go maskujemy. Błąd nie będzie się pojawiał ale skład spalin już może nieznacznie odbiegać od normy.
Rozwiązanie problemu Uszkodzony wkład katalizatora, po wymianie problem ustąpił. Błąd najpierw pojawiał się rzadko co kilkaset km ale wraz z coraz większym przebiegiem częściej dawał o sobie znać aż w końcu pojawiał się zaraz po wykasowaniu i odpaleniu silnika.
Rozwiązanie problemu Montaż brakującego katalizatora (próbnie założono emulator sondy lambda).