Kolejny diesel w La Mans!

03 Paź 2006, 18:02

Podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych w Paryżu francuski Peugeot zaprezentuje samochód, który wystąpi w przyszłorocznej edycji wyścigów Le Mans. Będzie to Peugeot 908 V12 HDi DPFS.

W 2005 roku Peugeot ogłosił decyzję, że zamierza podjąć technologiczne wyzwanie jakim jest stworzenie samochodu, a następnie wygranie nim jednego z najbardziej prestiżowych i wymagających wyścigów, 24-godzinnego Le Mans. W końcu udało się stworzyć samochód napędzany silnikiem HDi, którego dodatkowo wyposażono w filtr cząsteczek stałych DPFS.

Nowy samochód, który wystąpi w przyszłorocznej edycji wyścigów będzie nosić nazwę 908. Jej pierwszy człon, liczba '90' oznacza, że należy on do serii samochodów specjalnych, natomiast cyfra 8 ukazuje następny model w kolejności, po koncepcyjnym 907.

Nadwozie superszybkiego diesla zostało wykonane z włókna węglowego i tworzy bardzo ścisłą, zamkniętą konstrukcję. Dzięki temu charakteryzuje się ona bardzo dużą sztywnością, a także idealnym rozkładem masy. Inżynierowie Peugeota mieli przed sobą nie lada zadanie zanim je stworzyli. W ciągu kilku tygodni ich zadaniem było zaprojektowanie nadwozia, które będzie oryginalne, a zarazem bardzo wydajne w kwestii aerodynamiki. Po pierwszych trzech miesiącach projekt testowany był już w komorach powietrznych i wymagał niewielkich poprawek.

Za sportowego ducha samochodu odpowiedzialny jest dwunastocylindrowy, wysokoprężny silnik HDi o pojemności 5,5 litra. Architektura V12 pozwoliła na bardzo dobre zbalansowanie pracy silnika, redukując jego wibracje do minimum. Cylindry zostały w nim umieszczone pod kątem 100 stopni, co pozwoliło obniżyć środek ciężkości samochodu. Moc jaką potrafi wykrzesać z siebie ta maszyna, to ponad 700 koni mechanicznych, które z pewnością zapewnią przyzwoite osiągi. W dbałości o restrykcyjne normy dotyczące czystości spalania, w każdym wydechu zamontowano filtry cząsteczek stałych. Na specjalne potrzeby jednostki silnikowej przygotowano także skrzynię biegów. Umieszczono ją wzdłużnie, a jej konstrukcja pozwala na obsługę bardzo wysokiego momentu obrotowego i pozwala obsługiwać sześć biegów w trybie elektro-hydraulicznym.

Samochód ten naszpikowany został wysokiej jakości elektroniką przygotowywaną przez firmę Bosch. Za wspomaganie wydajności odpowiadać będzie system kontroli trakcji, połączony z optymalną przyczepnością opon Michelin.
[link wygasł]
www.motogazeta.pl
Pozdrawiam
de la Cruz
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 280
Miejscowość: łódzkie

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czy serwisowanie w ASO się opłaca?
    Wielu kierowców staje przed dylematem, czy warto płacić więcej za usługi w Autoryzowanej Stacji Obsługi, czy może lepiej zaoszczędzić, wybierając tańszy warsztat niezależny. Analiza wspomnianych ofert przynosi zaskakujące ...
    Najbardziej niebezpiecznie… na prostej drodze?
    Najwięcej wypadków ma miejsce nie na zakrętach czy skrzyżowaniach, ale na prostej drodze. Co takiego ma w sobie jazda prostymi odcinkami, że kierowcy tracą rozsądek i zaczynają łamać przepisy? Jazda prostą drogą wydaje ...