Każdy kierowca zna temat kontrolek które wyświetlają się na desce rozdzielczej (liczniku) przed każdym odpaleniem silnika. Nie są to jednak wszystkie kontrolki w samochodzie które możemy zobaczyć na naszym liczniku. Większość kontrolek wyświetla się tylko w przypadku awarii danego układu z którym są powiązane.
Warto zaznajomić się z instrukcją samochodu i sprawdzić jakie mamy kontrolki w samochodzie i co one dokładnie oznaczają. W niektórych przypadkach jazda nie jest wskazana aż do usunięcia problemu który spowodował zapalanie kontrolki (czasem na wyświetlaczu komputera pokładowego wyświetla się również komunikat z konkretnym błędem, problemem który należy usunąć). Co robić jak na desce zacznie nam się wyświetlać kontrolka? Wszystko zależy od tego jaka to będzie kontrolka i czego będzie dotyczyła. Trzeba wiedzieć, że kontrolki dzielimy na trzy główne grupy kolorystyczne czerwony, pomarańczowy (czasem żółty) i zielony. każdy z kolorów oznacza problem mniej lub bardziej poważny lub też po prostu sygnalizuje aktualnie włączoną funkcję.
- kolor czerwony - kontrolki o takim kolorze zazwyczaj sygnalizują poważne awarie które uniemożliwiają dalszą podróż samochodem nie narażając go na dalsze uszkodzenia (dalsza jazda może być niebezpieczna nie tylko dla nas ale i innych uczestników ruchu). Sygnalizują też nie zapięte pasy o których każdy kierowca powinien pamiętać przed rozpoczęciem podróży.
- kolor pomarańczowy (żółty) - kontrolki oznacza awarię jednego z układów w samochodzie i jeżeli kontrolka nie określa dokładnie problemu potrzebne jest w tym przypadku podłączenie interfejsu diagnostycznego w celu odczytania konkretnego błędu. Taki kolor kontrolki może również oznaczać uaktywnienie jednego z systemów w samochodzie i tu za przykład można podać ASR który zapobiegając buksowaniu kół informuje nas tą kontrolką o aktualnym działaniu tego systemu ale w przypadku ciągłego świecenia się tej lampki informuje na o problemie.
- kolor zielony - kontrolki oznacza działanie poszczególnych funkcji przeważnie dodatkowych w które auto zostało wyposażone. Przykładem może być tu tempomat po aktywacji którego wyświetla nam się odpowiednia kontrolka, a z podstawowych funkcji które wyświetlają nam zieloną kontrolkę podczas działania są ko kierunkowskazy
Uważam, że każdy kierowca powinien znać na pamięć zbiór podstawowych kontrolek. Jest ich kilka, chodzi o te najczęściej pojawiające się podczas awarii. Ważne jest też spokojne podejście do interpretacji danej kontrolki która nam się wyświetli.
Niektóre kontrolki pozwalają na kontynuację jazdy, a niektóre wręcz zabraniają dalsze poruszanie się samochodem.
Pamiętajcie, że podczas jazdy co jakiś czas warto zerknąć na licznik i jak zaskoczy nas tam jakaś kontrolka to trzeba się zatrzymać i zastanowić czego ona dokładnie dotyczy i czy dalsza jazda z nią będzie bezpieczna.
Tak sobie patrzę na te kontrolki i zastanawiam się jak one były kiedyś skonstruowane i jak są dzisiaj
Kiedyś mieliśmy wydzielone miejsce w liczniku i w miejscu kontrolek odpowiednie żaróweczki z kapturkami w danym kolorze kontrolki lub w liczniku miejsce kontroli było zrobione z plastiku w odpowiadającym kolorze kontrolce a sama żaróweczka była biała.
Później weszły kontrolki led i tu też najczęściej było wydzielone i zarezerwowane miejsce na nie w liczniku.
Obecnie oba powyższe rozwiązania są wypierane przez kontrolki które wyświetlają się bezpośrednio na liczniku multimedialnym który najczęściej jest w formie takiego tabletu. Oczywiście w tym przypadku w jednym miejscu mogą nam się wyświetlać różne kontrolki w zależności od danej awarii.
Co ciekawe jeżeli chodzi o wymianę kontrolki to w pierwszym przypadku było to najprostsze i wystarczyło wymienić żaróweczkę (często demontując cały licznik wcześniej). W drugim przypadku przepaloną diodę należało wylutować co wymagało już odpowiedniego sprzętu w postaci lutownicy i tu trzeba było uważać żeby nie uszkodzić innych układów (nie przegrzać ich). W trzecim przypadku nie mamy możliwości wymiany tu niestety jak coś się stanie z wyświetlaczem trzeba będzie go wymienić w całości. Mogą się zdarzyć np. bad pixele lub coś w tym stylu.
Ciekawe jest to jak wszystko ewoluuje tu na przykałdzie prostych kontrolek widać jak się zmieniły chociaż dalej oznaczają to samo. No i kiedyś mieliśmy np. 3-4 kontrolki a dzisiaj may ich kilkadziesiąt jak nie więcej.
Mi te nowe liczniki multimedialne w ogóle nie pasują. Zdecydowanie wole te starsze, nie dość, że ładniej wyglądały to jakoś tak mniej "fajansiarsko" wyglądały.
jest jeden mały plus tych liczników;), jak sprowadzasz samochód z USA;) to zazwyczaj wystarczy jak w ustawieniach zmienisz mile na km, nie musisz wymieniać licznika;)
Ostatnio podbity przez Redakcja, 26 Kwi 2023, 10:24
Oldsmobile F32 Sedan, 1932 rok + przyczepka - pięknie odrestaurowany Ten 4-drzwiowy sedan Oldsmobile F32 z 1932 r. jest wyposażony w pasującą przyczepę w stylu Mullins i został pięknie odrestaurowany z powrotem do swojego oryginalnego przedwojennego, uwielbionego wyglądu. Niewielu Amerykanów ...
Największe mgły występują w październiku i listopadzie Zgodnie z danymi Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Polsce notuje się rocznie średnio 54 dni z mgłą, a najwięcej takich dni występuje najczęściej w październiku i listopadzie. Stacjami synoptycznymi, na których ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.