Kupno auta z homologacją na ciężarowe

02 Wrz 2009, 18:26

Witam,

Przeszukiwałem forum, ale nie mogłem doszukać się satysfakcjonującej odpowiedzi. Poza tym przepisy, jak wiadomo, wciąż się zmieniają... Może więc znajdzie ktoś jeszcze trochę siły w tym popularnym temacie

Otóż mam możliwość kupna samochodu z homologacją na ciężarowe (sprowadzony). Jeden zarjestrowany, inny nie. Obydwa bez kratki.Nie biorę go na firmę.

1. Czy w związku z tym lepiej byłoby, jeśli przerobiłbym go na osobowy? Wyjdzie taniej? Np. OC? Albo czy w ogóle ma to sens?
2. Czy w aucie z homologacją może jeździć więcej niż dwie osoby?

W tematach prawnych jestem kompletnie zielony i nie za bardzo jestem w stanie pojąć, dlaczego ludzie chętnie zmieniają na osobówkę.

Z góry dzięki za odpowiedź
Pozdr
polaiev
Początkujący
 
Posty: 64
Miejscowość: Poznań

04 Wrz 2009, 00:41

jeżeli kupujesz prywatnie i nie chcesz odpisywać VAT od zakupu lub paliwa to nie ma znaczenia czy kupujesz ciężarowy czy osobowy.

Jedyne problemy to:
1. możliwe różne stawki OC - musisz sam sprawdzić jakie są różnice
2. zakaz wjazdu i inne ograniczenia np. prędkość, przejście graniczne dla samochodów ciężarowych będą Cię obowiązywać.
3. obowiązek posiadania kratki - bez tego: mandat, brak przeglądu technicznego

Liczba miejsc w samochodzie zależy od tego co jest wpisane w dowodzie rejestracyjnym - nie każdy samochód ciężarowy ma 2 miejsca. Sprawdź dokumenty.

Jeżeli nie chcesz mieć powyższych problemów to zmień samochód na osobowy np. tu:
[link wygasł]

pozdrawiam

Dariusz Sawicki
pozdrawiam

Dariusz Sawicki

Masz problem z rejestracją samochodu?
Daj znać zajmiemy się tym za Ciebie.
DariuszSawicki
Stały forumowicz
 
Posty: 1029
Miejscowość: Wrocław
Auto: Nie mam

04 Wrz 2009, 02:32

Wielkie dzięki.
Czyli przede wszystkim musiałbym założyć kratę, żeby mieć spokój. Myślałem, że może przepisy zdążyły się w tym względzie zmienić.

Na razie więc odpada to rozwiązanie.

Pozdrawiam!
polaiev
Początkujący
 
Posty: 64
Miejscowość: Poznań

04 Wrz 2009, 09:49

DariuszSawicki napisał(a):Jedyne problemy to:
1. możliwe różne stawki OC - musisz sam sprawdzić jakie są różnice
w ciężarówce oblicza się według ładowności, ale coraz więcej firm rozlicza ciężarówki do 3,5t jak osobóki i nie ma najmniejszej różnicy

DariuszSawicki napisał(a):2. zakaz wjazdu i inne ograniczenia np. prędkość, przejście graniczne dla samochodów ciężarowych będą Cię obowiązywać.
bzdura przepisy dotyczące specjalnych przejść i odpowiednich terminali tyczą się samochodów powyżej 3,5t
jeśli kupisz osobówkę z homologacją ciężarową przechodzisz na normalnych rezejściach jak wszyscy inni
DariuszSawicki napisał(a):3. obowiązek posiadania kratki - bez tego: mandat, brak przeglądu technicznego
jeszcze większa bzdura, nie musisz mieć kratki jeśli nie odliczasz VATu od paliwa, nawet jeśli odliczasz nie musisz mieć ale wtedy nie odliczysz całości

DariuszSawicki napisał(a):Liczba miejsc w samochodzie zależy od tego co jest wpisane w dowodzie rejestracyjnym - nie każdy samochód ciężarowy ma 2 miejsca.
w samochodzie może podróżować tyle osób, ile jest wpisane w dowód rejestracyjny jeśli masz terenówke lub dużego Vana to może być nawet 7-8 powyżej 9 potrzebujesz prawo jazdy kat D
Ostatnio edytowany przez pocieszny, 04 Wrz 2009, 10:08, edytowano w sumie 1 raz
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

04 Wrz 2009, 10:05

pocieszny napisał(a):
DariuszSawicki napisał(a):Liczba miejsc w samochodzie zależy od tego co jest wpisane w dowodzie rejestracyjnym
bzdura z kosmosu, w samochodzie może podróżować tyle osób, ile jest wpisane w dowód rejestracyjny


Czemu zarzucasz Darkowi pisanie bzdur jak sam piszesz dokładnie to samo?
Kubuch
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2671
Miejscowość: Matplaneta
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Fiesta MK7 FL / Mini One
Silnik: 1,0 100 KM/1,6 90 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

04 Wrz 2009, 10:08

Kubuch napisał(a):
pocieszny napisał(a):
DariuszSawicki napisał(a):Liczba miejsc w samochodzie zależy od tego co jest wpisane w dowodzie rejestracyjnym
bzdura z kosmosu, w samochodzie może podróżować tyle osób, ile jest wpisane w dowód rejestracyjny


Czemu zarzucasz Darkowi pisanie bzdur jak sam piszesz dokładnie to samo?
sory rzuciło mi się w oczy te 2 miejsca :mrgreen:
przepraszam za chaosik :wink:
Ostatnio edytowany przez pocieszny, 04 Wrz 2009, 10:09, edytowano w sumie 1 raz
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    20 lat na podium – Toyota Camry w USA
    Toyota Camry, choć jest japońskim samochodem, bardzo silnie kojarzy się z Ameryką. Nie tylko dlatego, że jest sporym sedanem, czyli typem auta, które Amerykanie lubią najbardziej. Camry to absolutny amerykański bestseller, ...

04 Wrz 2009, 10:09

pocieszny napisał(a):nie musisz mieć kratki jeśli nie odliczasz VATu od paliwa, nawet jeśli odliczasz nie musisz mieć ale wtedy nie odliczysz całości


No właśnie też obiło mi się o uszy, że kratka wcale nie jest już potrzebna

pocieszny napisał(a):w samochodzie może podróżować tyle osób, ile jest wpisane w dowód rejestracyjny jeśli masz terenówke lub dużego Vana to może być nawet 7-8 powyżej 9 potrzebujesz prawo jazdy kat D


Tak chyba Dariusz napisał właśnie.... ;)
polaiev
Początkujący
 
Posty: 64
Miejscowość: Poznań

06 Wrz 2009, 21:23

pocieszny, jeżeli uważasz że nie trzeba mieć kratki w samochodzie ciężarowym w karoserii osobowego to:
1. zadzwoń na jakąkolwiek stację kontroli pojazdów i spytaj czy zrobią Ci badanie jak przyjedziesz do nich ciężarówką tylko, że nie masz kratki,
2. zadzwoń na policję i zapytaj czy możesz jeździć bez kratki samochodem ciężarowym np. citroen berlingo - czy jest za to kara czy nie.
3. zobacz oferty w internecie na nowe samochody z odpisem VAT (ciężarowe) np. skoda, toyota, fiat.... i zobacz czy samochody te mają kratki czy nie. Jeśli mają to dlaczego? Przecież nie jest to wymysł sprzedawcy lecz wymóg przepisów...


Jak już zadzwonisz i zapytasz to napisz na forum co Ci powiedzieli.

pozdrawiam

Dariusz Sawicki
pozdrawiam

Dariusz Sawicki

Masz problem z rejestracją samochodu?
Daj znać zajmiemy się tym za Ciebie.
DariuszSawicki
Stały forumowicz
 
Posty: 1029
Miejscowość: Wrocław
Auto: Nie mam

07 Wrz 2009, 02:20

DariuszSawicki napisał(a):pocieszny, jeżeli uważasz że nie trzeba mieć kratki w samochodzie ciężarowym w karoserii osobowego to:
1. zadzwoń na jakąkolwiek stację kontroli pojazdów i spytaj czy zrobią Ci badanie jak przyjedziesz do nich ciężarówką tylko, że nie masz kratki,
2. zadzwoń na policję i zapytaj czy możesz jeździć bez kratki samochodem ciężarowym np. citroen berlingo - czy jest za to kara czy nie.
3. zobacz oferty w internecie na nowe samochody z odpisem VAT (ciężarowe) np. skoda, toyota, fiat.... i zobacz czy samochody te mają kratki czy nie. Jeśli mają to dlaczego? Przecież nie jest to wymysł sprzedawcy lecz wymóg przepisów...


Jak już zadzwonisz i zapytasz to napisz na forum co Ci powiedzieli.

pozdrawiam

Dariusz Sawicki

kiedy sie kolega widział ostatnio z dziennikiem ustaw?? :mrgreen:
rzecz o której mówisz nie dokładnie ma związek z tym tematem ponieważ kolega nie ma samochodu z kratką :wink:

nie musze dzwonić w czwartek jeden samochód przechodził, po raz kolejny, co roczne badanie techniczne (ciężarowy bez kratki).
te oferty NOWYCH SAMOCHODÓW Z UPUSTEM VAT są dla firm które chcą odliczać VAT a nie dla kolegi który chce jeździć normalnie samochodem :wink:

kratka jest wymagana jeśli chcesz odpisywać pełny VAT od paliwa w firmie, jeśli nie masz to odpiszesz tylko od części i napraw :wink:
jeśli nie jest to dla ciebie priorytetem nie musisz mieć kratki, sam posiadam kilka takich samochodów w firmie przechodzą normalnie przeglądy, kontrole drogowe, VATu nie odpisuje, nie jestem VATowcem, nie ma problemu z wyjazdami za granice ani niczym innym
posiadam też jeden prywatny ciężarowy z DMC poniżej 3,5t bez kratki i jeździ u mnie już 5 latek, bez najmniejszych problemów przy kontroli, przeglądach czy wyjazdach za granice ( a jeździ w różne dziwne zakątki naszej pięknej planety)
nie twierdze broń boże że zmiana homologacji samochodu (usunięcie kratki) jest zła, może się nawet opłacać w dłuższym okresie użytkowania, zwłaszcza dla osoby prywatnej, ale jakbyś dokładnie przeczytał post kolegi nie posiada on samochodu z kratką tylko samochód ciężarowy a to jest kolosalna różnica :mrgreen:

BTW
rozumiem pęd ku kasie, ale strona którą podałeś zawiera kilka dość poważnych błędów merytorycznych,
idąc tym tokiem myślenia powinni wszyscy mieć prawo jazdy kat. C w końcu jeżdżą ciężarówką :mrgreen:
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

08 Wrz 2009, 09:10

ostatni raz widziałem się z dziennikiem ustaw 5 minut temu.

To, że diagności robią badania techniczne samochodów ciężarowych bez wymaganej kratki to nie moja wina.

Otóż wg. Rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów stan na 20.06.2009 Dz.U.2003r.32.262 z późn. zmianami czytamy:


§ 8. 1. Kabina kierowcy oraz pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób wyposaża się w:

4. Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób powinno odpowiadać
następującym warunkom:

7) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o
odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz pierwszy
po dniu 29 maja 1999 r.;

8) przegroda, o której mowa w pkt 7, w samochodzie ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 2,5 t powinna odpowiadać następującym warunkom:
a) powinna być pełna na całym poprzecznym przekroju wnętrza pojazdu, co najmniej do wysokości
odpowiadającej 80 % wysokości oparć siedzeń znajdujących się przed nią,
b) powyżej wysokości, o której mowa w lit. a, dopuszcza się, aby odległość między elementami przegrody
wynosiła nie więcej niż 100 mm w dowolnych wzajemnie prostopadłych kierunkach,
c) odległość od przegrody do ścian wewnętrznych bocznych oraz sufitu pojazdu nie powinna przekraczać 50 mm,
d) powinna wytrzymać równomiernie przyłożone na całej powierzchni równoległe do osi podłużnej pojazdu
obciążenie odpowiadające dwukrotnej masie ładunku przewidzianego do umieszczenia w przestrzeni
ładunkowej.
------------------------------

z powyższego wynika, że kratka jest wymagana niezależnie od VAT - wymagania prawa o ruchu drogowym, którego elementem jest to rozporządzenie.



Co do prawa jazdy C to jesteś w błędzie gdyż pozwala ono na kierowanie
samochodem ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 10 t i długości co najmniej 7 m
* Prawo jazdy kategorii C uprawnia do kierowania pojazdem w nim wymienionym z przyczepą lekką
* Do kierowania samochodem ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 24 t jest uprawniona osoba posiadająca prawo jazdy odpowiedniej kategorii przez okres co najmniej 3 lat

a prawo jazdy B do kierowania pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

tutaj możesz przeglądnąć sobie wszystkie kategorie z uprawnieniami
http://www.akademiajazdy.pl/k_kategorie.html

PODSUMOWANIE:
1. jeżeli mamy samochód ciężarowy w kategorii osobowego to jeśli nie jest to pickup lub blaszak oddzielony od części towarowej ścianą to ma obowiązek posiadać kratkę.
2. prawo jazdy kategorii B pozwala na jazdę samochodem ciężarowym do 3,5 tony
3. jazda bez kratki takim pojazdem może prowadzić do problemów o których pisałem lecz tak samo jak z łamaniem innych przepisów (np. przekraczanie prędkości) jest to kwestia pecha i znajomości przepisów przez kontrolującego.


pozdrawiam

Dariusz Sawicki
pozdrawiam

Dariusz Sawicki

Masz problem z rejestracją samochodu?
Daj znać zajmiemy się tym za Ciebie.
DariuszSawicki
Stały forumowicz
 
Posty: 1029
Miejscowość: Wrocław
Auto: Nie mam

08 Wrz 2009, 18:31

poniekąd paradoksalnie obaj mamy racje :mrgreen:
dlatego że w samochodach o DMC powyżej 2,5t mam dalej racje ( mam właśnie takie samochody więc może stąd moje niedouczenie w lżejszych :oops: )
gdybyś przytoczył od razu te przepisy słowem bym się nie odezwał :mrgreen:
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

08 Wrz 2009, 21:15

Dzięki chłopaki i sorry za zamieszanie. Choć tak to już jest na forach... Pytasz nieśmiało, a tu od razu kłótnia ;)

Zatem pokieruję się wypowiedzią @Dariusza z w 9:10, gdyż chodzi mi o terenówkę, czyli do 2,5t.

Dzięki za pomoc i pozdr
polaiev
Początkujący
 
Posty: 64
Miejscowość: Poznań

08 Wrz 2009, 22:44

ok,
tylko teraz rodzi się pytanie - co z autami powyżej 2,5 DMC - nie posiadają kratki?

na pewno muszą być oddzielone trwałą przegrodą lecz chyba nie jest ona tak dokładnie opisana jak dla aut o DMC do 2,5t

muszę to sprawdzić ...


pozdrawiam

Dariusz Sawicki
pozdrawiam

Dariusz Sawicki

Masz problem z rejestracją samochodu?
Daj znać zajmiemy się tym za Ciebie.
DariuszSawicki
Stały forumowicz
 
Posty: 1029
Miejscowość: Wrocław
Auto: Nie mam

08 Wrz 2009, 23:01

powiem tak mam kilka terenówek o DMC 2600 i 2880 żaden nie posiada kratki, przy przeglądach nie ma problemów, a przeglądy robię w różnych stacjach, nie tylko na terenie mojego województwa :???:
trwałej przegrody nie ma bo jak oddzielisz 7 miejsc, które zajmują cały samochód? (ostatnie 2 miejsca są w bagażniku) lub 8mio miejscowy z ławkami po bokach??
i powiem więcej wiele samochodów terenowych jest zarejestrowanych jako ciężarowe, powiedział bym że około 1/3 nawet to ciężarówki a nie spotkałem się nigdy w żadnej z kratką.

Dzięki chłopaki i sorry za zamieszanie. Choć tak to już jest na forach... Pytasz nieśmiało, a tu od razu kłótnia
takie "kłótnie" (choć bym to bardziej nazwał dyskusją) są dobre bo czasem wychodzi coś ciekawego ;)

chodzi mi o terenówkę, czyli do 2,5t.
jesteś pewien że DMC poniżej 2,5?? co to jest Samuraj czy Vitara :wink: . Większość terenówek ma DMC powytżej 2,5t, między innymi po to żeby mogły pracować za holowniki z przyczepami o masie 3,5t
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

08 Wrz 2009, 23:22

pocieszny napisał(a):jesteś pewien że DMC poniżej 2,5?? co to jest Samuraj czy Vitara . Większość terenówek ma DMC powytżej 2,5t, między innymi po to żeby mogły pracować za holowniki z przyczepami o masie 3,5t


Chodzi mi o Gallopera 2.5 TD właściwie. Jeśli jest osobowy to ma do 2550kg, natomiast z homologacją ciężarową faktycznie 3,5 (z tego co pamiętam). No chyba, że jakoś źle to pojmuję, to mnie poprawcie ;) Wartość 2550kg pochodzi z oficjalnych specyfikacji, natomiast nie zwracałem na to uwagi w papierach oglądanych aut.

Z tą homologację tylko orientacyjnie chciałem wiedzieć. Ale faktycznie coś tu nie gra. Samo auto waży prawie 1900kg, czyli wynikałoby z tego, że właściwie nic nie pociągnę nim jako osobówką.

Błądzę gdzieś? :wink:
polaiev
Początkujący
 
Posty: 64
Miejscowość: Poznań