motorro napisał(a):Frelek nie ma stałego napędu tylko rusza 4x4 a dalej jedzie 2x4.Jak tracisz przyczepność to się włącza i masz 4x4.
Niezupełnie tak
Wiskoza wstępnie przenosi ponad 20% (podobno nawet do 40%) mocy na tył. Przy dużej różnicy kątowej potrafi się całkiem "skleić". Możesz sam sprawdzić: daj auto ma podnośnik kolumnowy, aby wszystkie koła były w powietrzu i spróbuj pokręcić jednym prosząc kogoś o blokowanie innych - zobaczysz, co się dzieje.
Stąd można powiedzieć, że Freelander ma stały napęd 4x4.
Natomiast napędy rozłączane są sterowane, czy to elektronicznie, czy mechanicznie. Regułą jest, że wtedy w kabinie znajduje się klawisz (bądź dżwignia) opisany jako 4x2 i 4x4 (czasem lock, czasem inne). Jest to aktualnie postrzegane jako mocny chwyt reklamowy, więc żadem producent by tego nie przeoczył
Notabene: niektóre autka (typu RAV) pomimo włączenia 4x4 lock nie są w stanie całkowicie zblokować mostów, stąd niejednokrotnie mają poważny problem z wyjechaniem z błota, którego Freelander nawet "nie zauważa".