Lexus CT 200h już na europejskich drogach

06 Sie 2010, 00:42

Najnowsze rozwiązania w zakresie poprawy dynamiki pojazdu.

- Ostateczny test „pakietu dynamicznego” na europejskich drogach
- Ulepszenie unikalnego systemu zarządzania energią, pozwalającego na uzyskanie optymalnych osiągów jeśli chodzi zarówno o dynamikę, jak i wpływ na środowisko
- Napęd hybrydowy Lexus Hybrid Drive zapewniający konkurencyjne osiągi wśród aut kompaktowych klasy premium
- Wiodący w klasie poziom emisji CO2, minimalny poziom emisji NOx oraz zerowy - cząstek stałych
- Możliwość wyboru spośród wielu trybów pracy układu napędowego, „dynamicznych” i „komfortowych”

Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach

Zaprezentowany na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w 2010 r. i będący w sprzedaży w Polsce od początku przyszłego roku, nowy Lexus CT 200h odbył końcowe testy „pakietu dynamicznego” na drogach Europy.
Pod nadzorem głównego kierownika projektu Hirokazu Kogi i głównego kierownika działu zajmującego się dynamiką pojazdu Bruno Reinke’go, inżynierowie firmy Lexus skoncentrowali się na wszelkich aspektach dotyczących działania zawieszenia, układu kierowniczego, elektronicznie sterowanego układu hamulcowego (ECB) z funkcją odzyskiwania energii i w pełni hybrydowego układu napędowego w nowym CT 200h, dążąc do zaspokojenia wysokich wymagań stawianych przez europejskich klientów kompaktowym autom klasy Premium.

Każdy z elementów „pakietu dynamicznego” dopracowanego na drogach w Europie pozwala kierowcom odczuć przyjemność z jazdy bez konieczności kompromisu. Udoskonalenie wyjątkowego napędu hybrydowego Lexus Hybrid Drive spowodowało, iż nowy, w pełni hybrydowy luksusowy model typu kompakt, korzystając z dwóch różnych źródeł energii, odznacza się jednocześnie sportowym temperamentem i dbałością o środowisko.

70% pojazdów sprzedawanych w tym segmencie rynku charakteryzuje moc poniżej 150 KM; nowy Lexus CT 200h, dzięki napędowi Lexus Hybrid Drive, łączącemu 1,8 – litrowy silnik benzynowy z silnikiem elektrycznym o dużej mocy, oferuje osiągi mieszczące go w ścisłej czołówce segmentu.

Z drugiej strony, CT 200h jest oszczędniejszy w zużyciu paliwa, emituje najmniej CO2 spośród samochodów tej klasy i zaledwie 10% NOx w porównaniu do podobnego auta z silnikiem Diesla; poziom emisji cząstek stałych jest zerowy. Poziom emisji tlenków azotu przez nowe, w pełni hybrydowe auto Lexusa spełnia już teraz z dużym zapasem bardziej restrykcyjną normę Euro 6, która ma obowiązywać od września 2014 roku.

Odpowiedni przełącznik umożliwia kierowcy wybór jednego z trybów jazdy – dynamicznego lub komfortowego. W trybie SPORT, CT 200h zapewnia jeszcze lepsze wyczucie kierownicy i poprawę dynamiki układu kierowniczego, zwiększony stopień reakcji na zmianę położenia pedału przyspieszenia oraz dużą zwrotność. Jako pojazd z napędem w pełni hybrydowym, wykorzystując tryb NORMAL lub ECO, nowy Lexus wyznacza nowe granice w zakresie ochrony środowiska w segmencie aut kompaktowych klasy Premium, oferując jednocześnie wyjątkowo komfortową, relaksującą jazdę.

Sterowanie pracą silnika oraz dynamika reakcji przepustnicy zostały poprawione w celu zapewnienia jakości jazdy należnej pierwszemu europejskiemu Lexusowi w klasie kompaktowych aut luksusowych; zmodyfikowano również i poprawiono brzmienie silnika.

Tak jak w każdym modelu Lexusa, w pełni hybrydowy układ napędowy modelu CT 200h charakteryzuje się spokojniejszą pracą oraz znacznym obniżeniem poziomu drgań i głośności (NVH), co przekłada się na uzyskanie wiodących w klasie wartości głośności we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu.

CT 200h został stworzony dla użytkowników, którzy mając świadomość ekologiczną nie zamierzają jednocześnie rezygnować z wysokiego standardu podróżowania – stanowi on nową propozycję Lexusa, która niewątpliwie przyciągnie do tej marki nową grupę młodych klientów.

Nowy Lexus CT 200h po raz pierwszy łączy niezrównaną jakość i wyrafinowanie techniczne w pojeździe z segmentu aut kompaktowych klasy Premium. Nowatorski, w pełni hybrydowy układ napędowy, komfort, dyskretna „gościnność” wnętrza i przemyślane rozwiązania w zakresie interakcji kierowcy i pojazdu to cechy, które są owocem wieloletniego doświadczenia firmy Lexus dotyczące użytkowania samochodów przez ich właścicieli.

Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach

Dynamiczny pakiet CT200h
- Łączy stabilność i zwrotność z komfortem i miękkością jazdy
- Zapewnia sportową, idealnie ergonomiczną pozycję za kierownicą
- Wyjątkowy układ przednich i tylnych amortyzatorów z bocznym tłumieniem wpływa na zmniejszenie wibracji nadwozia i poprawę dynamiki pojazdu
- Znacząco poprawiona aerodynamika zapewnia zwiększenie stabilności auta przy dużych prędkościach, polepszenie jego właściwości jezdnych oraz podniesienie komfortu jazdy
- Całkowicie nowe wahacze rozwidlone tylnego zawieszenia poprawiają komfort prowadzenia; zmodernizowano również przednie kolumny MacPhersona
- Precyzyjny, elektryczny zespół wspomagania układu kierowniczego ogranicza przenoszenie drgań na kierownicę i polepsza dynamikę jazdy
- Tryby jazdy „relaksującej” – EV, ECO i NORMAL, wiodący w tej klasie poziom głośności i drgań (NVH)
- Tryb jazdy „dynamicznej” – SPORT – umożliwia wykorzystanie większych przyspieszeń i zwrotności pojazdu

Nowy Lexus CT 200h został opracowany tak, aby połączyć doskonałe właściwości jezdne i wynikające stąd doznania będące udziałem kierowcy - z komfortem, oczekiwanym od każdego pojazdu tej marki.

Kluczowe znaczenie dla doświadczenia dynamiki jazdy nowym kompaktem klasy premium z napędem w pełni hybrydowym ma niezwykle zwarte, będące rodzajem „kokonu” otoczenie kierowcy. Zapewnia ono optymalną pozycję kierowcy dzięki nisko położonemu punktowi biodrowemu, poprawionemu podparciu bocznemu i lędźwiowemu, sportowej kierownicy z obniżonym do 21 stopni kątem pochylenia; kąty położenia spoczynkowego pedału przyspieszenia i hamulca zostały optymalnie dopasowane do wysokości punktu biodrowego.

W oparciu o nową płytę podłogową modelu CT 200h, wdrożono szereg unikalnych rozwiązań konstrukcyjnych dotyczących nadwozia, podwozia i układu sterowania układem napędowym Lexus Hybrid Drive, oddających do dyspozycji użytkownika dwa zróżnicowane tryby jazdy – dynamiczny i relaksujący – w połączeniu z „hybrydowymi” trybami „na żądanie”: EV, ECO, NORMAL i SPORT.

Analizując wszystkie aspekty konstrukcji szkieletu nadwozia modelu CT 200h, inżynierowie Lexusa dopracowali funkcję dynamicznego i relaksującego trybu jazdy, maksymalnie obniżając środek ciężkości pojazdu, optymalizując sztywność nadwozia oraz redukując poziom drgań i hałasu.

Po raz pierwszy w pojeździe marki Lexus zastosowano oryginalny układ amortyzatorów z bocznym tłumieniem, zaprojektowany w celu wytłumienia i ograniczenia drgań nadwozia, co przyczyniło się do poprawy liniowości charakterystyki układu kierowniczego i jeszcze bardziej wpłynęło na wzrost komfortu jazdy.

Dzięki dedykowanemu zawieszeniu składającemu się ze sprawdzonego układu wahaczy kątowych i kolumn MacPhersona z przodu oraz nowoopracowanych wleczonych wahaczy rozwidlonych z tyłu, Lexus CT200 ustanawia nowy punkt odniesienia dla aut kompaktowych klasy Premium w zakresie komfortu podróżowania i właściwości trakcyjnych pojazdu.

Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach

Wysoka sztywność nadwozia
Szczególną uwagę zwrócono na poprawę stabilności jazdy poprzez zmianę strukturalnej sztywności szkieletu nadwozia. Sztywność skrętna całego nadwozia modelu CT 200h została zwiększona dzięki optymalizacji punktów zgrzewania.

Sztywność podwozia została zwiększona poprzez zagęszczenie punktów zgrzewania na połączeniach belki poprzecznej podłogi tylnej z wnękami kół, zastosowanie wzmocnień belki przedniego i tylnego zawieszenia, wzmocnienia przedniej podłogi o wysokiej sztywności, jak również wspornika zespołu akumulatorów i tylnych odcinków dolnych podłużnic.

Mocowania kół, elementy mocujące przekładnię kierowniczą i zespół kolumny kierowniczej oraz belki zawieszenia przedniego i tylnego zostały znacznie wzmocnione w celu zapewnienia maksymalnej sztywności. Kielichy kolumn MacPhersona połączone są wzmocnieniem podszybia przedniego, a wraz z podszybiem i słupkami tworzą strukturę połączoną szeregiem dodatkowych wzmocnień. Przednie mocowania silnika wyposażone są w unikalne boczne stabilizatory; zminimalizowano również wibracje pochodzące od tłumika tylnego w układzie wydechowym.

Sztywność skrętna nadwozia uległa poprawie dzięki zastosowania przekroju zamkniętego na całym obwodzie otworu drzwi tyłu nadwozia, wzmocnień na końcach tylnych bocznych podłużnic oraz wewnętrznych i zewnętrznych wzmocnień wnęk kół tylnych.

Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach

Układ amortyzatorów z tłumieniem bocznym
Ponieważ każde nadwozie o zwiększonej sztywności ma tendencję do przenoszenia drgań, w modelu CT 200h zastosowano również jedyny w segmencie luksusowych aut kompaktowych układ przednich i tylnych amortyzatorów bocznego działania, specjalnie zaprojektowany w celu wytłumienia i zmniejszenia niepożądanych wibracji nadwozia oraz uzyskania bardziej liniowej charakterystyki wspomagania w układzie kierowniczym, a tym samym dalszej poprawy komfortu jazdy.

W miejsce konwencjonalnych stałych wzmocnień, zastosowano po raz pierwszy w aucie marki Lexus układ składający się z przedniego amortyzatora łączącego lewy i prawy kielich kolumn MacPhersona oraz tylnego amortyzatora łączącego boki dolnej części pasa tylnego.

Posiadając konstrukcję zbliżoną do zwykłego amortyzatora jednorurowego stosowanego w zawieszeniu, przedni i tylny zespół amortyzatora z tłumieniem bocznym dostosowuje swoją pracę do zmian sztywności, głośności i drgań otaczających elementów nadwozia, optymalizując zdolność tłumienia momentów skręcających i zginających działających na nadwozie oraz pochłaniania subtelnych drgań.

Zastosowanie takiego układu amortyzatorów przyczyniło się do obniżenia w szerokim zakresie częstotliwości drgań podłogi pojazdu, zmniejszenia o 15 % wartości przemieszczeń przednich kielichów kolumn MacPhersona, a nawet do obniżenia poziomu białego szumu systemu audio.

Mikroskopijne drgania o amplitudzie rzędu mikrometrów, choć trudne do analizowania nawet przy pomocy oprogramowania CAD, objawiają się ledwie zauważalnym dyskomfortem podczas obracania koła kierownicy oraz niewielkimi zakłóceniami trakcji pojazdu w czasie prostoliniowego przyspieszania. Ich eliminacja spowodowała, iż uzyskano nową jakość reakcji układu kierowniczego, zwrotności i komfortu jazdy w aucie kompaktowym klasy Premium.

Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach Lexus CT 200h już na europejskich drogach

Nadwozie o lekkiej konstrukcji i obniżonym środku ciężkości.
W celu uzyskania doskonałych własności dynamicznych pojazdu przedsięwzięto szereg środków zmierzających do maksymalnego obniżenia środka ciężkości oraz momentu bezwładności nadwozia modelu CT 200h. Szkielet nadwozia ma duży, wynoszący 2600 mm rozstaw osi oraz krótki zwis przedni i tylny; pasażerowie siedzą jak najbliżej środka pojazdu, aby zmniejszyć moment bezwładności.

Aby zmniejszyć odchylający moment bezwładności i poprawić zwrotność CT 200h, elementy nadwozia położone najdalej od środka ciężkości zaprojektowano tak, aby były jak najlżejsze. Pokrywa komory silnika, drzwi tyłu nadwozia oraz wzmocnienia zderzaków wykonano z aluminium, dzięki czemu nowy Lexus stał się najlżejszym z dotychczasowych modeli.

Całkowitą wysokość pojazdu, prześwit i położenie punktu biodrowego kierowcy ustalono tak, były jak najniższe. Zespół akumulatorów napędu hybrydowego został umieszczony pod przestrzenią ładunkową podłogi, ale w obrębie rozstawu osi, co pozwoliło na optymalny rozkład masy i poprawę równowagi. W celu dalszego obniżenia środka ciężkości, a jednocześnie masy pojazdu i zmniejszenia zużycia paliwa, w konstrukcji nadwozia zastosowano nie tylko aluminium, ale również, w znacznym udziale procentowym, lekką stal o wysokiej wytrzymałości.


Aerodynamika
Szczególną uwagę zwrócono na efektywność aerodynamiczną modelu CT 200h, wykorzystując oprogramowanie CAD oraz przeprowadzając badania w tunelu aerodynamicznym. W rezultacie uzyskano współczynnik oporu powietrza 0,28, co nie tylko wpłynęło na zmniejszenie zużycia paliwa, ale również w znaczący sposób poprawiło stabilność jazdy z dużymi prędkościami, czułość układu kierowniczego i komfort podróżowania.

Każdy element nadwozia CT 200h został starannie zaprojektowany w taki sposób, aby uzyskać doskonałe rozprowadzenie strug powietrza. Głęboki zderzak przedni, ostro wymodelowany przedni spoiler, zoptymalizowane kąty naroży zderzaka oraz lusterka boczne typu LFA ułatwiają płynny opływ powietrza ponad przodem i wzdłuż boków pojazdu, minimalizując zawirowania wokół nadkoli.

Opływ powietrza w tylnej części nadwozia jest precyzyjnie kontrolowany dzięki zwężającym się bokom kabiny pasażerskiej, głębokiemu spoilerowi dachowemu, aerodynamicznym płetwom w narożach tylnych okien i ostremu, prawie pionowemu połączeniu tylnych błotników ze zderzakiem.

Równie dużo uwagi poświęcono opływowi powietrza pod podwoziem samochodu, w celu minimalizacji współczynnika unoszenia mającego istotny wpływ na wielkość zużycia paliwa i stabilność jazdy.

Listę aerodynamicznych elementów nadwozia obejmują: przedni dolny absorber, osłona podsilnikowa i osłony nadkoli, osłona dolna tylnego silnika, osłony dolne środkowej części podłogi, listwy progowe, osłony zbiornika paliwa i tylnej części podłogi oraz osłony tylnych nadkoli. Dodatkowo przednia osłona została uzupełniona o dyfuzory, a ułożenie tłumika tylnego i kształt osłony tylnego zderzaka zostały zoptymalizowane pod kątem uzyskania jak najkorzystniejszego opływu powietrza.


Zawieszenie
Lexus CT 200h ma dedykowane zawieszenie, składające się ze sprawdzonego układu wahaczy kątowych i kolumn MacPhersona z przodu oraz nowej konstrukcji wleczonych wahaczy rozwidlonych z tyłu, ustanawiając tym samym nowy punkt odniesienia dla aut kompaktowych klasy Premium w zakresie komfortu podróżowania i właściwości trakcyjnych pojazdu.

Wiele elementów zespołu zawieszenia przedniego zostało specjalnie zaprojektowanych dla modelu CT 200h, m.in. sprężyny śrubowe, amortyzatory, ograniczniki, górne wsporniki, górne i dolne poduszki zawieszenia, lekkiej konstrukcji zwrotnice, piasty i łożyska oraz nowy drążek reakcyjny w celu zwiększenia sztywności poprzecznej.

Masa nieresorowana została zmniejszona do minimum, a dynamika reakcji amortyzatorów uległa poprawie dzięki zastosowaniu wykonanych z aluminium zwrotnic i łączników stabilizatora oraz dolnych wahaczy, piast łożysk i amortyzatorów o lekkiej konstrukcji. Amortyzatory wyposażono w zawory, uszczelnienia i olej o obniżonym współczynniku tarcia co jeszcze bardziej poprawiło ich dynamikę reakcji . Zastosowanie sprężyn śrubowych kompensujących działanie sił bocznych również przyczyniło się do obniżenia tarcia w zawieszeniu, poprawiając komfort jazdy. Mocowania przekładni kierowniczej połączone są bezpośrednio z belką przedniego zawieszenia, co zapewniło uzyskanie liniowego wyczucia skrętu oraz poprawiło stabilność modelu CT 200h podczas jazdy na wprost.

Lekki, o dużej średnicy, przedni drążek reakcyjny umożliwił poprawę kontroli trakcji, stabilności podczas hamowania oraz zdolności manewrowych nowego Lexusa. W celu zapewnienia doskonałej sztywności poprzecznej, jest on połączony z amortyzatorami za pomocą przegubów kulowych, a powłoka z żywicy fluorowej między tulejami i drążkiem redukuje tarcie i dodatkowo podnosi jakość jazdy.

W nowym zawieszeniu tylnym zastosowano rozwidlone wahacze wleczone o lekkiej konstrukcji, a sprężyny śrubowe i amortyzatory umieszczono oddzielnie, tak aby ograniczyć wpływ zespołu zawieszenia na przestrzeń bagażową. Geometria zawieszenia – pochylenie i zbieżność kół oraz ustawienie wahacza zostały zoptymalizowane w celu zapewnienia wiodącej w klasie stabilności i komfortu jazdy.

Elementy zawieszenia wytłoczono ze stali o wysokiej wytrzymałości, dzięki czemu są lekkie, a jednocześnie niezwykle sztywne. Zespół zawieszenia tylnego składa się z szeregu dedykowanych komponentów, takich jak sprężyny śrubowe, amortyzatory, górne wsporniki, ograniczniki, piasty z łożyskami oraz drążek reakcyjny.

Podobnie jak w przypadku zawieszenia przedniego, również i tutaj amortyzatory wyposażono w zawory, uszczelnienia i olej o obniżonym współczynniku tarcia w celu poprawy dynamiki reakcji zawieszenia. Zamontowanie sprężyn odbojowych pozwoliło zoptymalizować pochylenie nadwozia podczas pokonywania zakrętów, a wykonane z uretanu ograniczniki dodatkowo zabezpieczyły przed przechyłami nadwozia, przyczyniając się do uzyskania wiodącego w klasie komfortu jazdy. Aby obniżyć zużycie paliwa, w piastach tylnej osi zastosowano łożyska o niskim oporze toczenia, a z przodu dolnego wahacza nr 2 zamontowano aerodynamiczną osłonę wykonaną z żywicy, ułatwiającą swobodny przepływ powietrza pod podwoziem samochodu, co dodatkowo poprawiło stabilność auta podczas jazdy.

Tuleje tylnego drążka reakcyjnego zaopatrzono w wykonane z żywicy elementy dystansowe; tuleje wykonane są z gumy o zoptymalizowanej charakterystyce, zapewniającej większą sztywność mocowania. Podobnie jak w zawieszeniu przednim, powłoka z żywicy fluorowej między tulejami i drążkiem redukuje tarcie i dodatkowo podnosi jakość jazdy.
Zespoły przedniego i tylnego zawieszenia stanowią dopełnienie dwóch oddzielnych trybów jazdy w nowym CT 200h, łącząc wiodący w klasie komfort podróżowania właściwy dla trybu relaksującego ze zwrotnością i stabilnością odpowiednią dla jazdy w trybie dynamicznym.


Zespół elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPS)
Model CT 200h wyposażony jest w zespół elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPS). Jego energooszczędna i lekka konstrukcja sprawia, że nadaje się idealnie do współpracy z hybrydowym układem napędowym Lexus Hybrid Powertrain.
Przekładnia ma przełożenie wymagające 2,6 obrotów kołem kierownicy między skrajnymi położeniami kół; zależny od prędkości zespół EPS w modelu CT 200h zapewnia najbardziej bezpośrednie wyczucie skrętu spośród oferowanych modeli Lexusa.

Zespół EPS, zasilany z akumulatorów hybrydowego układu napędowego przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa, gdyż pobiera prąd tylko wtedy, gdy jest zapotrzebowanie na moment wspomagający. Zespół EPS jest niezwykle trwały i nie wymaga stosowania płynu hydraulicznego.

Silnik wspomagania EPS ma zwartą konstrukcję i wraz z czujnikiem momentu skręcającego jest zabudowany w kolumnie kierownicy, w celu optymalizacji działania układu wspomagania, a tym samym zwiększenia precyzji kierowania pojazdem. Dlatego również zamontowano przekładnię kierowniczą bezpośrednio do ramy pomocniczej zawieszenia, co dodatkowo zwiększyło sztywność połączenia kolumny kierownicy i wsporników, poprawiając jednocześnie wyczucie drogi i zapewniając bardziej liniową charakterystykę układu.

Przy włączonym trybie SPORT parametry zespołu EPS ulegają modyfikacji, aby umożliwić bardziej dynamiczną, sportową jazdę. Układ automatycznie dobiera wielkość momentu wspomagającego, zapewniając bardziej bezpośrednie wyczucie skrętu i bardziej angażując doświadczenie kierowcy.



Trzy tryby jazdy "na życzenie"
W uzupełnieniu trybu NORMAL oferowanego w nowym, w pełni hybrydowym, kompaktowym Lexusie dzięki zastosowaniu płynnie działającej, inteligentnej elektronicznej skrzyni przekładniowej E-CVT, kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy „na żądanie”, które pozwalają na adaptację modelu CT 200h do jazdy w dwóch podstawowych trybach – dynamicznym lub relaksującym, poprawiając albo dynamikę i osiągi auta, albo ekonomiczność jazdy – zużycie paliwa i poziom emisji zanieczyszczeń.

Tryby EV, ECO i NORMAL wiążą się zasadniczo z trybem relaksującym jazdy, odpowiadając za komfort podróżowania, łagodne przyspieszanie i minimalizację głośności i drgań w obrębie nadwozia, podwozia i układu napędowego.
W zakresie prędkości od 0 do 50 km/h model CT200h może poruszać się w trybie EV, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Kierowca może również wybrać tryb EV ręcznie. Ten jedyny w swoim rodzaju tryb jazdy jest niedostępny w pojazdach częściowo hybrydowych, jest możliwy wyłącznie przy zastosowaniu napędu w pełni hybrydowego, jakim jest Lexus Hybrid Drive.

Przy zasięgu ograniczonym pojemnością akumulatorów, tryb EV pozwala na spokojną miejską jazdę z minimalną głośnością oraz zerową emisją CO2, NOx i cząstek stałych na dystansie do 2 km. Ponieważ w tym czasie silnik benzynowy jest wyłączony, tryb EV przyczynia się do znaczącego obniżenia całkowitego zużycia paliwa w nowym Lexusie.
Podczas jazdy w trybie ECO, reakcja przepustnicy na gwałtowne wciśnięcia pedału przyspieszenia jest ograniczana, a sterowanie układem klimatyzacji optymalizowane w celu zapewnienia bardziej ekonomicznej jazdy. W zależności od warunków jazdy, tryb ten może pomóc kierowcy zachować relaksujący styl prowadzenia auta, zapewniając jednocześnie zauważalne zmniejszenie zużycia paliwa.

Tryb SPORT, opracowany tak, aby zwiększyć moc silnika elektrycznego, przystosowany jest do współpracy z trybem dynamicznym, maksymalizując osiągi i zwrotność nowego CT 200h. Moduł PCU napędu hybrydowego podwyższa napięcie zasilania o 150 V do wartości maksymalnej 650V, powodując wzrost mocy całkowitej układu napędowego. Prędkość obrotowa silnika utrzymywana jest na wyższym poziomie, a parametry pracy przepustnicy i zespołu elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPS) są modyfikowane w celu uzyskania szybszej reakcji na działania kierowcy.

Dodatkowo, tryb SPORT ogranicza wpływ układów stabilizacji toru jazdy (VSC) i kontroli trakcji (TRC) na proces jazdy, pozwalając kierowcy w pełni wypróbować podwyższoną dynamikę nowego, w pełni hybrydowego Lexusa.
Odmienny charakter trybu dynamicznego i relaksującego w modelu CT 200h jest dodatkowo uwypuklony poprzez zmianę wyglądu deski rozdzielczej odpowiednio do wybranego trybu jazdy. W trybach EV, ECO i NORMAL jest ona podświetlona na niebiesko, natomiast w momencie wyboru trybu SPORT kolor podświetlenia zmienia się na czerwony. Jednocześnie zamiast funkcji wskaźnika mocy napędu hybrydowego wyświetlana jest funkcja obrotomierza.


Wyciszenie i wytłumienie drgań
Podczas projektowania modelu CT 200h przedsięwzięto szereg środków mających na celu zminimalizowanie hałasu powodowanego opływem powietrza i kontaktem kół z nawierzchnią drogi, co w rezultacie pozwoliło stworzyć niezwykle wyciszoną kabinę pasażerską.

Do wygłuszenia komory silnika, ściany grodziowej, podłogi i kabiny zastosowano materiały dźwiękochłonne i izolacyjne. Boczne osłony przednich błotników zapobiegają przedostawaniu się do wnętrza kabiny hałasu dochodzącego z komory silnika i z drogi, a wykładziny nadkoli dodatkowo ograniczają hałas toczenia kół.

Otwory technologiczne i konstrukcyjne szkieletu nadwozia zostały wypełnione masą uszczelniającą i pianką uretanową, a całe nadwozie włącznie ze słupkami kabiny, progami oraz elementami w strefie głowy pokryto materiałami dźwiękochłonnymi na bazie pianki, tak aby maksymalnie zredukować przenoszenie dźwięków. Wokół ram okiennych wszystkich drzwi zastosowano rowek tłumiący, zwiększający sztywność osadzenia szyb i poprawiający tłumienie dźwięków przez uszczelkę szyby. Wewnątrz szkieletu drzwi tyłu nadwozia umieszczono tłumik dynamiczny, wyciszający niepożądane odgłosy, i dodatkowo zwiększający izolację akustyczną kabiny.

Współczynnik oporu powietrza 0,28 zmniejsza do minimum hałas generowany przez powietrze opływające nadwozie modelu CT 200h. Ponadto szyba czołowa ma warstwę wewnętrzną, nadającą jej właściwości tłumienia dźwięków. Tylna krawędź pokrywy komory silnika została ukształtowana w sposób pozwalający maksymalnie ograniczyć zawirowania powstające wskutek opływu powietrza wokół wycieraczek. Próg na styku szyby czołowej i uszczelki dachowej oraz listew bocznych również zminimalizowano w celu zmniejszenia hałasu związanego z opływem powietrza. Natomiast uszczelka znajdująca się w szczelinie słupka środkowego pomiędzy przednimi i tylnymi drzwiami łagodzi opływ powietrza wzdłuż boków nadwozia.


źródło: toyota.pl
Pozdrawiam,
Artek
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Za kierownicą w Dacia Jogger
    Nowa Dacia Jogger ma wszystkie cechy, których poszukują rodziny w samochodach segmentu C: zwrotność, komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jogger jest zwrotny i łatwy w codziennym użytkowaniu. Kabina jest dobrze wyciszona ...