Lexus Design Dome: gdzie technologia spotyka tradycję

07 Sie 2019, 15:27

W mieście Toyota City, w japońskiej prefekturze Aichi, znajduje się studio designu Lexus Design Dome, odpowiedzialne za wszystkie kreatywne procesy Lexusa. Tutaj Lexus prowadzi wszystkie etapy projektowania auta – od szkiców przez rendery 3D, kończąc na koncepcyjnych modelach i prototypach aut produkcyjnych. Pracują tu zaangażowani projektanci-pasjonaci, którzy odpowiadają m.in. za ostatniego Lexusa LS, nową wersję Lexusa RX czy wielokrotnie nagradzane coupe LC.

Na najwyższym piętrze Lexus Design Dome znajduje się 200-tonowy składanych dach. Dzięki niemu utrzymywane w tajemnicy projekty kolejnych samochodów nie zostaną wyśledzone przez niepowołane oko, a projektanci mają szansę na zobaczenie modelu w naturalnym świetle. Na innym piętrze znajduje się wirtualne studio do projektowania modeli przy użyciu wirtualnej rzeczywistości.
Lexus Design Dome: gdzie technologia spotyka tradycję W Lexus Design Dome kreatywne wizje stają się rzeczywistością. Jest to możliwe dzięki precyzji i umiejętnościom mistrzów rzemiosła Takumi, które w Aichi spotykają się z technologią najnowszej generacji.

Lexus Design Dome – technologia i ręczne rzemiosło
Wczesne koncepty i szkice tworzone są przy użyciu najnowszej technologii wirtualnej rzeczywistości. Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości umożliwia pracę nad nowymi modelami przy znacznie niższych kosztach i w krótszym czasie, bez zużywania materiałów. Projektanci mogą oglądać samochód, nad którym pracują, w różnym otoczeniu i oświetleniu, a także przyjrzeć się każdemu detalowi z bliska.

Mimo że nowoczesne technologie pozwalają na tworzenie nowych ekscytujących kształtów, linii i powierzchni, dla Lexusa żadna technologia nie jest w stanie w całości zastąpić tradycyjnego modelowania w glinie w skali 1:1. Tadao Mori, główny projektant Lexusa LC Coupe i LC Convertible, wyjaśnia: „Pojazdy Lexusa powinny sprawiać wrażenie ręcznego rzemiosła. Testowaliśmy wiele nowoczesnych technologii, ale na koniec zawsze wracamy do glinianych modeli. Cyfrowe modele wytwarzane przez Computer Aided Design (CAD) mają swoje zalety, ale jednocześnie są płaskie i zimne. Ręczne modelowanie w glinie pozwala nam stworzyć model bardziej ludzki i przyjazny”.

Yoshitaka Yanamoto należy do zespołu mistrzów Takumi specjalizującego się w modelowaniu w glinie, który dopracowuje w najdrobniejszym szczególe każdą krawędź i kontur pojazdów Lexusa. Dzięki temu auta produkowane przez Lexusa mają szczególny, emocjonalny wyraz.

Używając specjalistycznych narzędzi, Yanamoto kształtuje w glinie jedną stronę samochodu, zgodnie z modelem 3D na rysunku. Ta strona jest analizowana przez program CAD, który następnie tworzy lustrzane odbicie. Proces modelowania w glinie może zająć od trzech do czterech miesięcy, ponieważ zespoły projektantów i inżynierów muszą ze sobą ściśle współpracować, aby uzyskać najlepszy możliwy samochód produkcyjny.

Szkło Kiriko: wyższość rzemiosła nad CAD
Rzemieślnicy Takumi są potrzebni nie tylko po to, aby każdy Lexus miał piękne nadwozie. Tworzą także niesamowite ozdoby i wykończenia wnętrz inspirowane kulturą japońską. W Lexus Design Dome pracuje Toshiyasu Nakamura, mistrz Takumi odpowiedzialny za niesamowite wykończenia z ozdobnego szkła Kiriko, które można znaleźć we flagowej limuzynie marki, Lexusie LS.

Początkowo Nakamura studiował pracę w drewnie. Wszystko się zmieniło po wystawie sztuki, na której prezentowane były prace wykonane ze szkła. Od tego czasu szkło jest jego ulubionym materiałem.

Pomimo wielu prób stworzenia szkła Kiriko przy użyciu zaawansowanych cyfrowych technologii, szybko stało się jasne, że tylko rzemieślnik z wieloletnim doświadczeniem, taki jak Toshiyasu Nakamura, jest w stanie stworzyć delikatne wzory i subtelne szklane odbicia.

Japoński mistrz potrzebował 20 prób i 18 miesięcy, aby osiągnąć pożądany efekt. Z dużą uwagą i ostrożnością ręcznie rzeźbił zagięcia na delikatnym, zakrzywionym szkle, aby stworzyć przyciągającą światło, wielopłaszczyznową powierzchnię.

Oryginał, który został stworzony przez Nakamurę, został użyty do opracowania głównej formy do seryjnej produkcji. Chociaż ten ornament może wyglądać krucho, w rzeczywistości jest niezwykle odporny dzięki nowoczesnym technikom wzmacniającym.

Tkanina wykonana ręcznie
W panelu drzwi Lexusa LS obok szkła Kiriko można znaleźć także ręcznie wykonane plisy. Dwoje mistrzów Takumi specjalizujących się w tkaninach zainspirowało się charakterystycznym grillem Lexusa LS. Przy użyciu tradycyjnych japońskich technik składania papieru Origami profesjonalnie plisują 1,5-metrową tkaninę, osiągając bardzo elegancki efekt.

POLECAMY Lexus zrobił crossovera UX 250h z… czekolady

Yuko Shimizu, która zwykle pracuje z najlepszymi materiałami na świecie, projektując kurtyny i ubrania, spędziła cztery lata nad opracowaniem techniki, która może zostać wykonana tylko ludzkimi rękami. Tkanina zastosowana w Lexusie LS jest znacznie grubsza niż te, z którymi Shimizu zwykle pracowała, ponieważ materiał musi być na tyle wytrzymały, aby zużycie, jakie występuje we wnętrzu każdego samochodu osobowego, nie wpłynęło na materiałowe ornamenty.

Dzięki zastosowaniu stopniowania rozmiarów fałdy w plisach, gotowy panel zmienia wygląd w zależności od pory dnia i oświetlenia w kabinie. Każda fałda składa się w motyw „L” Lexusa. Shimizu i jej zespół Takumi produkują 12 sztuk dziennie, co wystarcza na trzy samochody. To kolejny przykład niezwykłej dbałości o szczegóły i kunsztu w każdym pojeździe Lexusa.

źródło: Lexus
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3799
Zdjęcia: 13099
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nowe stawki akcyzy w 2017 roku na samochody osobowe
    Zmiany naliczania podatku akcyzowego od samochodów osobowych najprawdopodobniej zostaną wprowadzone od nowego 2017 roku. Rząd zamierza ograniczyć import starych samochodów. Według nowych przepisów im ...
    Czy warto inwestować w ubezpieczenie AC?
    Wielu kierowców wychodzi z założenia, że obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zupełności im wystarczy. Polisa OC jest zatem w wielu przypadkach jedynym zabezpieczeniem dla kierowcy oraz jego pojazdu. ...