![](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/inne-zdjecia-motoryzacyjne-a53/leasing-kola-zebate-t40382.jpg)
Koncepcja samochodu łączącego przestronność kombi, walory auta terenowego i dynamikę oraz komfort znane dotąd wyłącznie z limuzyn segmentu Premium narodziła się w marcu 1993 r. Trwały już zaawansowane prace nad innowacyjnym RAV4 (1994), lecz nowa idea wykraczała poza definicję klasycznego Sport Utility Vehicle (SUV). Na początku 1994 r. zarząd Toyota zatwierdził projekt do realizacji. Szefem stylistów został 41-letni wówczas Makoto Oshima, doświadczony designer, współtwórca legendarnego już Lexusa LS 400.
![Lexus RX - to już dwie dekady luksusu, dynamiki i elegancji](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/lexus-a25/lexus-rx-300-1999-rok-m30552.jpg)
Luksus na bazie Camry
Ostateczna wersja karoserii Toyoty MCU10/SXU10 (napęd na przednią oś) i MCU15 (4 WD) została zatwierdzona przez zarząd koncernu w grudniu 1995 r. Samonośna karoseria crossovera była oparta na zmodyfikowanej płycie podłogowej Camry XV10 (rozstaw osi 2, 165 m). Silniki: 4-cylindrowy 5S-FE (2.2/140 KM) i trzylitrowa widlasta „szóstka” 1MZ-FE także pochodziły z Camry. Dzięki zastosowaniu zmiennych faz rozrządu VVT-i moc wzrosła ze 188 do 220 KM. Zastosowano niezależne zawieszenie zapewniające komfort i jednocześnie przyzwoite własności w umiarkowanym terenie. Układ hamulcowy z czterema tarczami wyposażono w ABS. Na aluminiowych, 5-ramiennych obręczach zamontowano opony 215/70R16. Przewidziano napęd na przednią oś (MCU10/SXU10) lub na obie osie (MCU15) współpracujący z 4-stopniowym "automatem" Toyota U140F. W wersji 4WD skrzynia posiadała dodatkowy tryb manualny. Wnętrze było przestronne i pełne udogodnień znanych z limuzyn Lexusa. Zastosowano trójwymiarowe, wyświetlane wskaźniki Optitron. Dźwignię zmiany biegów umiejscowiono w "podwieszonej" konsoli w kształcie litery V, co zwiększało przestrzeń dla kierowcy i pasażera. Podłokietniki boczne przednich siedzeń, uchwyty na kubki, wiele schowków oraz szuflada wysuwana spod centralnego podłokietnika sprawiały, że wnętrze wzbudzało pozytywne skojarzenia z Land Cruiserem i Lexusem LS400. Siedzenia pokryto welurem lub skórą, zastosowano wysokiej jakości tworzywa w pastelowych odcieniach. W luksusowej wersji S-Package oferowano nawigację GPS, wysokiej klasy zestaw audio firmy Nakamichi i głośniki JBL, elektrycznie przesuwany dach i ozdobne elementy z aluminium. Skromniejsza wersja G-Package oraz bazowy Harrier wyróżniały się imitacją drewna. Standardem była automatycznie sterowana klimatyzacja, elektrycznie regulowane lusterka i szyby oraz 4 poduszki powietrzne SRS (czołowe i boczne). Auto z silnikiem V-6 rozwijało 180 km/h i przyspieszało od 0 do 100 km/h w mniej niż 9 sekund. Podczas trwających kilkanaście miesięcy prób prototypy przejechały miliony kilometrów na pustynnym poligonie Toyota Arizona Proving Ground (TAPG), w mrozach Alaski i w nieprzyjaznym, surowym klimacie Shibetsu, toru testowego Lexusa na wyspie Hokkaido.
![Lexus RX - to już dwie dekady luksusu, dynamiki i elegancji](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/toyota-a44/toyota-harrier-1997-rok-tyl-m30547.jpg)
Na początku 1997 r. podczas North American International Auto Show w Detroit zaprezentowano prototyp o nazwie SLV (Sport Luxury Vehicle). Entuzjastyczna reakcja zwiedzających oraz mediów zapowiadała rynkowy sukces. Japońska premiera Toyoty Harrier odbyła się 25 grudnia 1997 r. Produkcja seryjna ruszyła w zakładzie Toyota Kyushu w Miyata. 7 stycznia 1998 r. auto już pod nazwą Lexus RX 300 zaprezentowano podczas North American International Auto Show w Detroit. Nie sposób odmówić marketingowcom Toyoty typowej dla Japończyków poetyki: litery „RX” są tłumaczone jako "Radiant Crossover" – promieniujący światłem crossover. W kolejnych miesiącach "trzysetkę" wprowadzono na rynek USA, Australii i kilkunastu innych krajów spoza Europy. Szybko okazało się, że pierwszy SUV Lexusa stał się wielkim bestsellerem. Topowa wersja kosztowała ok. 27 tys. dolarów. W tym czasie japońskie salony Toyoty również odnotowały ogromne zainteresowanie Harrierem, którego promowano hasłem „Wild but formal” (dziki lecz formalny). W salonach pojawiła się limitowana seria Harrier Zagato. Spoilery i wzór aluminiowych obręczy projektował włoski SZ Design, następczyni słynnej Carrozzeria Zagato. W październiku 2000 roku auto przeszło lifting nadwozia. Rok później silnik 2.2 zastąpiono 160-konną jednostka 2.4, 2AZ-FE.
RX 330
![Lexus RX - to już dwie dekady luksusu, dynamiki i elegancji](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/toyota-a44/toyota-harrier-ii-generacja-2003-rok-t30549.jpg)
POLECAMY Pierwszy hybrydowy SUV na świecie
RX rośnie
Trzecia odsłona Lexusa RX (AL10) debiutowała w listopadzie 2008 r., lecz już 2 lata wcześniej na salonie samochodowym w Tokio zaprezentowano koncept LF-Xh. Nadwozie w nowej stylistyce L-Finesse było dziełem Masanari Sakae. Całkiem nowa była płyta podłogowa. Pojazd stał się dłuższy, szerszy i wyższy od poprzednika. Wprowadzono m.in. 6-stopniowy „automat”, elektryczny system wspomagania układu kierowniczego (EPS), oświetlenie LED, nowe zawieszenie i wiele nowych systemów lub podnoszących poziom bezpieczeństwa i komfort. Jedną z licznych opcji jest system Head Up Display (HUD) wyświetlający informacje na przedniej szybie przed kierowcą – rozwiązanie znane z naddźwiękowych myśliwców F-16. Opis wszystkich elementów bogatego wyposażenia seryjnego i opcji przekroczyłby objętość niniejszego tekstu. Lexus RX 350 był hitem sprzedaży w USA i Kanadzie, wzbudzał duże zainteresowanie nabywców na Starym Kontynencie, w tym także w Polsce. Rynek podbijała hybryda RX 450h (GLV10/GLV15). W 2010 r. do salonów trafił oferowany w niektórych krajach bazowy Lexus RX 270 z napędem tylko na koła przedniej osi. Wiosną 2012 na salonie w Genewie Lexus prezentuje RX-a po liftingu. SUV przechodzi dyskretną kurację odmładzającą nadwozia i wnętrza. Pod koniec 2013 r do sprzedaży w Japonii trafia 3. pokolenie Toyoty Harrier (XU60).
AL20 – jakość absolutna
We wrześniu 2015 r. na salonie IAA we Frankfurcie Lexus zaprezentował aktualną, czwartą generację serii RX. Jak inne auta tej marki RX, wyróżnia się drapieżną osłoną chłodnicy w kształcie klepsydry. Tworząc dynamiczną linię RX-a, zespół designerów Gena Ikedy pracował w systemie zmianowym, 24 godziny na dobę. Zawieszenie serii AL20 testowano na torze Nürburgring. Pojazd jest dłuższy od poprzednika. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa Lexus Safety System +: układ ochrony przedzderzeniowej (PCS) z funkcją ochrony pieszych, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu (LKA), automatyczne światła drogowe (AHB) poprawiające widoczność w nocy oraz aktywny tempomat (ACC). Lexus AL20 i wszystkie jego poprzednie generacje wyznaczają nie tylko nowe standardy wyposażenia w klasie SUV, lecz także jest niedoścignionym dla innych producentów wzorcem jakości. Wstawki ze szlachetnego drewna wycina się za pomocą specjalnego lasera. Tu walczy się o tysięczne części milimetra czyli o jakość absolutną! Choć jest to auto produkowane w całkowicie zrobotyzowanej fabryce w Fukuoka / Kyushu, skórzaną tapicerkę szyje ręcznie zespół 17 najlepszych w Japonii mistrzów rzemiosła – Takumi. W USA RX serii AL20 jest dostępny w wersji z silnikiem benzynowym i jako hybryda.
![Lexus RX - to już dwie dekady luksusu, dynamiki i elegancji](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/lexus-a25/wnetrze-lexus-rx-2017-m30545.jpg)
20 listopada 2017 r. w Los Angeles zaprezentowano niecierpliwie wyczekiwane przez klientów 7-miejscowe wersje RX 350L (295 KM) i RX 450hL (313 KM) z przedłużonym o 11 cm rozstawem osi i z trzecim rzędem siedzeń.
Wywodzący się z Toyoty Harrier Lexus RX to najlepiej sprzedający się SUV w swojej klasie w USA i jednocześnie najpopularniejszy model Lexusa w historii. W ciągu 20 lat zakupiło go ok. 2,3 miliona osób na całym świecie.
źródło: Lexus, complexPR