Maybach

08 Lut 2014, 13:34

Marka Maybach łączy nielicznych z różnych czasów. Kto by się spodziewał, że cesarz Etiopii Haile Sellassie, tenor Enrico Caruso, mistrz bokserski Max Schmeling, Hermann Göring, Heinrich Himmler, Jay-Z, Kanye West, Marian Koral mają wspólny mianownik?

Rys historyczny - kilka faktów i ciekawostek
Wilhelm Maybach (ur. 09.01.1846) był niemieckim konstruktorem nazywanym "Królem inżynierów". Jego dzieciństwo nie należało do łatwych. Osierocony w wieku 10 lat, wychowywany był przez Gustava Wernera, filantropa, założyciela "Verein zum Bruderhaus" - społeczności zapewniającej rozwój i pracę sierotom i niepełnosprawnym dzieciom. W jednej z fabryk tej społeczności Wilhelm Maybach poznał Gottlieba Daimlera, który pod pewnymi względami zastąpił mu ojca i z którym współpracował przez wiele lat. Wspólnie eksperymentowali nad użyciem ropy jako napędu do silników. Owoce ich współpracy to m.in. "Reitwagen", "Stahlradwagen", pierwszy Mercedes (nazwany tak na cześć córki Emila Jellinka - austriacko-węgierskiego konsula w Nicei, biznesmena i amatora wyścigów samochodowych).

Firma Maybach Motorenbau została założona w 1908 r. przez Wilhelma Maybacha, jego syna Karla (utalentowanego projektanta i konstruktora) oraz Hrabiego Zeppelina. Mimo czarnego PR-u, którym naznaczona jest współpraca ojciec - syn (patrz Dedal i Ikar), Wilhelmowi i jego synowi udało się. Ideą firmy było produkowanie samochodów o najwyższej jakości dla pojedynczych klientów, nie dla mas. Pierwszym kompletnym samochodem firmy był luksusowy, niesamowicie zaawansowany technicznie Maybach W3 zaprezentowany w 1921 na Berlin Automobile Show. Warto wspomnieć tu również o modelu Maybach-12 - pierwszy model z dwunasto-cylindrowym silnikiem, który stał się synonimem luksusu. W czasie II wojny światowej hale firmy wykorzysytywane były do produkcji militarnej. To w nich powstawały silniki do czołgów Panzer, Tygrys, Pantera. Po wojnie przestano produkować samochody tej marki.

Marka została wskrzeszona w 1997 r. jako połączenie zaawansowanych technologii Mercedesa i ekskluzywności Maybacha. Pierwszym krokiem do realizacji tego było wyprodukowanie samochodu Mercedes-Benz Maybach, zaprezentowanego na Tokyo Motor Show. Kolejnymi luksusowymi modelami były Maybach 57 i Maybach 62, Maybach Exelero. Firma Daimler po 9 latach produkcji Maybacha, w wyniku małej ilości sprzedawanych samochodów, postanowił zrezygnować z produkowania Maybachów (z planowanych tysiąca sprzedaży rocznie realizowane były zaledwie dwieście). Najtańsza wersja Maybacha kosztowała 340 tys. euro bez podatku VAT.

Źródło: http://automobilism.pl/inne/item/6-gdzie-te-maybachy
arbogastes
Nowicjusz
 
Posty: 3
Auto: Nie mam

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Przyczepne opony i sprawne hamulce - samochód do driftu
    Żadnego auta driftingowego nie można nazwać profesjonalnym, jeśli nie jest wyposażone w dobre opony. A najlepsi drifterzy na ogumieniu nie oszczędzają. Na zawodach korzystają tylko z nowych opon i to nie byle jakich - najczęściej ...
    BMW Z4: roadster przyszłości
    Nowe elementy zewnętrzne, staranne modyfikacje we wnętrzu, nowy pakiet wyposażenia i nowy podstawowy wariant silnikowy BMW Z4 powodują, że na salonie NAIAS 2013 w Detroit samochód będzie wyglądał jeszcze bardziej atrakcyjnie ...