Mazda 3 MPS/ Mazdaspeed 3

05 Lip 2014, 17:22

Mazda 3 MPS/ Mazdaspeed 3
Wilk w owczej skórze- to popularna metafora używana do określenia mocnych samochodów z wielkimi silnikami o wyglądzie pozbawionym np. wulgarnie poszerzonych nadkoli i spoilerów. Ale Mazda 3 MPS pierwszej generacji to klasyka tego gatunku. Ten przednionapędowy hot-hatch jest tak mocny, że ledwo trzyma się drogi, a mimo to nawet doświadczony miłośnik motoryzacji będzie potrzebował dłuższej chwili na ocenę, z czym tak naprawdę ma do czynienia. Od wersji 1.6 różni się ona tylko kilkoma drobnymi szczegółami: nieco zmodyfikowanym grillem, prostokątnym wlotem powietrza zamiast trapezowatego i dużymi, 18" felgami. Jak "trójka" wypada na tle konkurencji ? Tak naprawdę jedynym jej przeciwnikiem jest BMW 130i z trzylitrową R6 o analogicznej mocy pod maską. Oba auta rozpędzają się do 100 km/h w tym samym czasie, tj. 6,1 sekundy, a ich prędkości maksymalne zostały elektronicznie ograniczone do 250 km/h. Jedyna różnica: RWD w bawarczyku pozwala na bardziej luzacką jazdę, tymczasem przednionapędowa Mazda nie wybacza błędów.

Mazda 3 MPS/ Mazdaspeed 3
Cóż, tutaj nie mogę umieścić tradycyjnej formułki "Który silnik warto wybrać", gdyż nawet niezależnie, którą generacje modelu wybierzemy, motor i osiągi i tak będą takie same. Jak więc z trwałością dość wysilonego 2.3 DISI ? Choć nie ma on żadnych poważnych wad konstrukcyjnych, to zmaga się z kilkoma niedoróbkami. Przede wszystkim jednostkę tą wyposażono w bezpośredni wtrysk benzyny- pa, pa LPG. Po drugie, nie należały do rzadkości sytuację, że auta po wyjeździe z salonów miały moc dużo niższą od obiecywanej przez producenta- nawet o 20-30 KM ! Niestety zdarza się to w 80 % aut z tymi silnikami (także 6 MPS i CX-7). Po trzecie, sterowanie parametrami napędu już fabrycznie zostało źle ustawione- stąd szarpanie przy przyspieszaniu i niewspółmiernie wysokie zużycie paliwa. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć <<tutaj>>. Jeśli jest taka możliwość, przed zakupem wskazane jest sprawdzenie auta na hamowni- żebyśmy się później nie zawiedli, wydając krocie na MPS-a o mocy podobnej do np. Megane RS. No i na końcu turbina: seryjna K04 raczej nie należy do pancernych konstrukcji, a używana, nieregenerowana to wydatek 800-900 zł (nowa 10 razy tyle). Nic dziwnego, że sporo osób decyduje się na wymianę na turbinę innej marki, np. BNR (obowiązkowo trzeba zrobić mapowanie silnika).

Wyposażenie/ wnętrze: BK, czyli pierwsza generacja "trójki" została wyposażona we wszystko co niezbędne do komfortowego przemieszczania się, ale na próżno szukać w niej zbędnych elektro-gadżetów. Seryjnie otrzymywaliśmy prawie wszystko, co wówczas można było zamówić do cywilnej wersji tego auta, czyli m.in.: automatyczną klimatyzację, czujnik deszczu, ABS, DSC, kontrolę trakcji , wielofunkcyjną kierownicę i "szperę".
Druga generacja została wyposażona w wiele technicznych nowinek, jak dwustrefowa klima, radio z Bluetooth'em, system Keyless-Entry, a także opcjonalne bixenony z funkcją doświetlania zakrętów i 10-głośnikowe radio Bose. Z systemów bezpieczeństwa: ABS, kontrola trakcji, EBD, EBA i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu ("szpera"). Ten ostatni ma ciekawy angielski skrót: LSD (od Limited-Slip Differential).

Mazda 3 MPS/ Mazdaspeed 3

Awaryjność:
1)BK:
Po za wspomnianymi wadami silnika najpoważniejszym mankamentem "trójki" jest oczywiście korozja. Na szczęście, właściciele MPS-ów raczej dbają o swoje auta i nie dopuszczają do rozwinięcia się ognisk rdzy zabezpieczając np. swoje auta przed zimą, dość łatwo też trafić na egzemplarz garażowany. Niemniej, przed zakupem koniecznością jest dokładne sprawdzenie newralgicznych punktów, jak tylne nadkola, progi i wewnętrzne, dolne krawędzie drzwi. Problemy sprawia także przekładnia kierownicza: nierzadko zdarzają się wycieki z maglownicy, możliwym wyjściem jest regeneracja lub przeszczep całego elementu. Objawami tej usterki są hałasy i buczenie dochodzące z okolic przekładni, a także czasowy brak wspomagania. Użytkownicy skarżą się na szybkie przepalanie się żarówek w przednich reflektorach. Innych awarii nie stwierdzono.
2) BL: W nowej generacji największe problemy sprawia.. a jakże, blacharka. Lakier jest bardzo delikatny, podatny na wszelakie odpryski po których natychmiast pojawiają się rdzawe plamy, w autach eksploatowanych w trudnych warunkach nawet purchle korozji w słabo widocznych miejscach nie powinny dziwić. Powód: stosowanie przez Mazdę "ekologicznej" farby wodnej. Niedoróbki jakościowe widać także w skrzypiących plastikach we wnętrzu i łatwych do zarysowania np. skrobaczką szybach. Fotele przednie mają tendencję do luzowania się i skrzypienia. W nadwoziu można znaleźć kilka punktów, w których często zbiera się woda, co rzecz jasna nie wpływa dobrze na fatalne zabezpieczenie antykorozyjne. Łuszczy się także lakier na przyciskach i malowanych tworzywach sztucznych. Szybko zużywają się tylne zaciski hamulcowe. Co tam zresztą będę się rozpisywał, gorąco polecam artykuł na forum Mazdy obszernie odpowiadający na pytania dotyczące BL-a i opisujący wszystkie typowe usterki:
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopi ... 3&t=159602

Koszty: Sam zakup BK to pozornie nieduży wydatek, w porównaniu np. do VW Golfa R32: posiadaczami MPS możemy stać się już za około 26 000 zł, jednak tak tanie egzemplarze na pewno nie zapewnią spokojnej i w miarę taniej eksploatacji. Zdecydowanie lepiej odżałować te kilka tysięcy więcej i zbliżyć się do granicy 40 000 zł, niż później przeklinać na kiepską dostępność części i drogi serwis. Ceny BL-a startują od 55 000 zł za 2009 rocznik. Co jednak z dalszymi kosztami codziennego użytkowania ? Z obowiązku wspominam o spalaniu: w trasie średnia raczej nie schodzi poniżej 11 l/100 km, natomiast przy dynamicznej jeździe w mieście lub korkach- powyżej 18,5 litra i więcej, ale tylko benzyny PB 98 ! Niestety- ceny części zamiennych do niskich na pewno nie należą. Sprzęgło marki LUK do BK to wydatek około 900-1000 zł, czyli dość przystępnie, ale jeśli dołożymy koło dwumasowe koszt całego zestawu wzrośnie do.. blisko 4500 zł ! Komplet tarcz hamulcowych marki OEM kosztuje w ASO 1506 zł- przy tej mocy auta i przednim napędzie nie radzę decydować się na tanie zamienniki. Komplet klocków hamulcowych na przód i tył marki ATE odchudzi nasz portfel o około 460 zł. Cena zestawu wahaczy zawieszenia na przód (TRW) i tył (Lemforder) wynosi ~1300 zł. W przypadku bardziej nietypowych podzespołów będziemy skazani na ASO bądź "ciągnięcie" zza oceanu. Warto zwrócić też uwagę na różnicę w wersji europejskiej i amerykańskiej (Mazdaspeed 3).

Różnice między generacjami: W przypadku 3 MPS są bardzo widoczne: BK to typowy "dzikus", adresowany dla wprawionych kierowców. Wprawdzie obiecywany czas przyspieszenia do 100 km/h jest możliwy do osiągnięcia, ale tylko przez osobę o dużych umiejętnościach- nawet pomimo "szpery" ciężko jest uniknąć buksowania przednich kół. Co ciekawe, subiektywnie starszy model wydaje się szybszy- mimo identycznych osiągów zestrojenie skrzyni biegów jest nieco inne: "krótsze" dolne biegi (moc ograniczono na 1 i 2 do 230 KM) potęgują odczucie mocy. BL nie przyśpiesza tak brutalnie, ale jest łatwiejszy w opanowaniu i mniej podsterowny. Fotele po 2009 roku występowały tylko w konfiguracji skóra+nakrapiany materiał. Jeśli szukamy luksusowych dodatków i smaczków technologicznych, to zdecydowanie polecam nowsze auto. W BK również znajdziemy wszystko co konieczne, ale raczej nic ponadto. Nie uświadczymy tu klimatyzacji dwustrefowej, bixenonów czy aktywnego tempomatu. Wnętrze starego modelu sprawia jednak wrażenie solidniejszego i lepiej spasowanego. Za BL-em przemawia jednak agresywna sportowa stylizacja- de facto będąca atutem każdego egzemplarza drugiej generacji, choćby z dieslem 1.6. Podsumowując: jeżeli nie jesteś pewien swoich zdolności za kółkiem, masz dużo pieniędzy i garaż, w którym możesz parkować Mazdę na zimę, nie chcesz bezkompromisowej maszynki na tor, ale samochód do użytku przez cały rok niezależnie od warunków- bierz nowy, natomiast jeżeli posiadasz doświadczenie z mocnymi przednionapędowkami, oczekujesz mocnych wrażeń oraz typowej dla Mazdy niezawodności, to BK jest dla ciebie :ok:

Przydatne linki:
Nasze forum Mazdy: Mazda Forum
Forum Mazda MPS: <KLIK>
Forum MazdaSpeed: <KLIK>
Oficjalna broszura reklamowa BK (ENG): <KLIK>
Oficjalna broszura reklamowa BL (ENG): <KLIK>

Mazda 3 MPS/ Mazdaspeed 3
BK- tył.


Mazda 3 MPS/ Mazdaspeed 3
BL


Mazda 3 MPS/ Mazdaspeed 3
BK- wnętrze.


Mazda 3 MPS/ Mazdaspeed 3
BL- wnętrze.
Geniodekt
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 1022
Zdjęcia: 299
Przebieg/rok: 23tys. km
Auto: Impreza/Volvo S80
Silnik: 2.0 160/2.9 202
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

17 Sty 2016, 22:07

Ciekawa ta wersja MPS ale bardzo mało widać ich na drodze co moze powodować ze bedzie cieżko i drogo z częściami do MPS-ów,duza większość egzemplarzy jednak jest importowana do naszego kraju.
mobileIS
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 453
Zdjęcia: 64
Prawo jazdy: 18 05 2013
Przebieg/rok: <1tys. km
Auto: VW GOLF 3
Silnik: 1.8 KAT 90 KM
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1994
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak działa skrzynia biegów MMT w Toyotach?
    Skrzynia biegów MMT Toyoty jest dostępna w modelach Aygo, Yaris, Corolla, Corolla Verso, Auris i nie należy jej mylić z automatyczną skrzynią biegów, która jest oferowana na rynku północnoamerykańskim ...