Mazda CX-3 - problem z komputerem

22 Sie 2023, 21:57

Dobry wieczór,
Mam Mazdę CX-3 rocznik 2019. Dwa dni temu przydarzył mi się taki problem.
Jechałem A2 i kilka minut po włączeniu tempomatu schował mi się hud up, tempomat się przełączył w tryb Trip, włączyły się wszystkie kontrolki pomarańczowe, wyłączył się Auto Hold oraz zwariowała nawigacja (wskaźnik kręcił się w kółko, i co chwilę wyświetlał inny kierunek jazdy.
Poniżej zdjęcie tablicy:
Mazda CX-3 - problem z komputerem

Po kilku sekundach Hud Up podniósł się, ale reszta pozostała bez zmian.
Auto prowadziło się poprawnie, aczkolwiek bez elektroniki (prędkościomierz zegarowy jak i na Hud Up wskazywał poprawnie).
Zjechałem na najbliższy parking i do momentu wyłączenia silnika i zapłonu nic się nie zmieniało.
Po ponownym włączeniu zapłonu wszystko wróciło do normalnego układu.
Dalsza podróż przebiegła poprawnie.
Czy możecie mi doradzić co to mogło być?
Savek
Nowicjusz
 
Posty: 9
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 25 07 1977
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Mazda CX-3
Silnik: 2.0 120KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2019
  • 23 Sie 2023, 09:22

    Bez sprawdzenia czy w systemie pojawił się jakiś błąd nikt Ci nie powie co mogło być przyczyną tego problemu.

    Powyłączały Ci się systemy bezpieczeństwa ale nie ma kontrolki która by wskazywała na problem z silnikiem. Może to być problem przednich czujników takich jak kamera i innych monitorujący pole przed samochodem ale też jakiś problem dotyczący hamulców.

    Wykrzyknik w trójkącie oznacza:
    Lampka ta nie gaśnie, jeśli wystąpi jedna z poniższych okoliczności.
    - Wystąpiła usterka w systemie sterowania akumulatorem.
    - Wystąpiła usterka związana z włącznikiem hamulca.

    (SKYACTIV-D 1.5, SKYACTIV-D 1.8)
    - Wystąpiła usterka w układzie sterowania hydraulicznego silnika.
    - Wystąpiła usterka w łańcuchu rozrządu.
    - Wystąpiła usterka w podgrzewaczu blow-by.
    - Wystąpiła usterka związana z czujnikiem poziomu oleju.

    Patrząc na te wszystkie kontrolki wszystko wskazuje na jakiś problem z elektroniką lub np. błąd czujników za przednią szybą (np. zamglona szyba). Zobacz jeszcze czy klemy na akumulatorze nie są luźne.

    ---

    Lampka sygnalizacyjna wyłączenia systemu monitorowania martwego pola (BSM) (to ta trzecia na górze po prawej z napisem off)
    Tu mała uwaga
    Jeśli samochód porusza się po drodze o małym natężeniu ruchu i małej liczbie samochodów, które mogą być wykrywane przez czujniki radarowe, system może wstrzymać działanie (wtedy lampka sygnalizacyjna wyłączenia systemu BSM w zestawie wskaĨników świeci się). Nie oznacza to jednak usterki.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 10148
    Zdjęcia: 35

    23 Sie 2023, 10:02

    Zacznij od sprawdzenia napięć. Po całonocnym postoju, zanim uruchomisz auto, zmierz napięcie na ku. Potem sprawdź napięcie na aku podczas uruchamiania silnika i następnie jakie jest napięcie ładowania. A potem sprawdź napięcie na aku po włączeniu swiateł mijania i ogrzewania tylnej szyby.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 20285
    Zdjęcia: 1212
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    23 Sie 2023, 12:15

    Dziękuję za podpowiedź.
    Sprawdzę w weekend, bo w tym tygodniu jeżdżę autem służbowym.
    Wcześniej miałem problem z aku, bo mi się całkowicie rozładował.
    Mam auto służbowe i Mazdą od roku niewiele jeżdżę.
    Savek
    Nowicjusz
     
    Posty: 9
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 25 07 1977
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: Mazda CX-3
    Silnik: 2.0 120KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2019

    23 Sie 2023, 13:07

    No to prawdopodobnie napięcia brakuje i elektronika wariuje.
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 8843
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Ceed I
    Silnik: 1.6 CRDi 115/130
    Paliwo: Diesel
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2007

    23 Sie 2023, 13:09

    galakty napisał(a):No to prawdopodobnie napięcia brakuje i elektronika wariuje.
    Dokładnie miałem to napisać :ok: akumulator do sprawdzenia w pierwszej kolejności bo to pewnie będzie przyczyną tych problemów.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 10148
    Zdjęcia: 35

    28 Sie 2023, 23:20

    Zrobiłem pomiary.
    Pomiar na aku:
    - po tygodniowym postoju: 12,36V
    - podczas rozruchu: spadek do 10,90V (ułamek sekundy)
    - po uruchomieniu: 14,50-14,64V
    - po włączeniu świateł (wersja LED): spadek do 14,13V
    - ogrzewanie tylnej szyby: spadek do 13,94V
    - po wyłączeniu ogrzewania: wzrost do 14,14V
    - po wyłączeniu świateł: wzrost do 14,53V
    - po wyłączeniu auta: spadek do 13,7V i dalej ciągły spadek do 12,9V (po minucie), a po kolejnej minucie 12,76V
    Później wolniejszy spadek do 12,57V po godzinie i 4 godzinach spadek do 12,48V
    Savek
    Nowicjusz
     
    Posty: 9
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 25 07 1977
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: Mazda CX-3
    Silnik: 2.0 120KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2019

    30 Sie 2023, 10:29

    Jak dla mnie wygląda w porządku
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 8843
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Ceed I
    Silnik: 1.6 CRDi 115/130
    Paliwo: Diesel
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2007

    07 Wrz 2023, 19:48

    No i co dalej? Czy ma ktoś jakąś podpowiedź?
    Savek
    Nowicjusz
     
    Posty: 9
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 25 07 1977
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: Mazda CX-3
    Silnik: 2.0 120KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2019

    04 Paź 2023, 21:10

    I czy ma ktoś jakąś podpowiedź?
    Savek
    Nowicjusz
     
    Posty: 9
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 25 07 1977
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: Mazda CX-3
    Silnik: 2.0 120KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2019

    05 Paź 2023, 11:51

    Akumulator wygląda na całkiem dobry. Tu więc nie szukałbym problemu. Czy od tego czasu problem się pojawił, czy to był póki co jednorazowy taki wyskok?
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 20285
    Zdjęcia: 1212
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    05 Paź 2023, 20:22

    Jak na razie nie pojawiło się nic podobnego.
    Savek
    Nowicjusz
     
    Posty: 9
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 25 07 1977
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: Mazda CX-3
    Silnik: 2.0 120KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2019

    06 Paź 2023, 08:11

    No to co mamy doradzić?

    Może jakieś zwarcie, może elektronika zgłupiała jednorazowo, teraz nie dojdziesz do tego. Jak problem wróci to oddać do elektromechanika i tyle.
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 8843
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Ceed I
    Silnik: 1.6 CRDi 115/130
    Paliwo: Diesel
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2007

    06 Paź 2023, 09:06

    Dokładnie. Problem mógł pojawić sie jednorazowo np. w sterowniku silnika ( co jest najbardziej prawdoipodobne, bo nic innego nie uruchamia tylu kontrolek ) albo jakimś innym elemencie wykonawczym. Teraz już nie dojdziesz do tego co było przyczyną, więc tym bardziej tego nie naprawisz. Bo tak naprawdę to co naprawić? Jedynie co można robić, to po protu jeździć i tyle.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 20285
    Zdjęcia: 1212
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000