REKLAMA
Jak zapewne wiecie Piotr R. Frankowski jest redaktorem naczelnym polskiego czasopisma Top Gear.
Z pewnością wielu z Was czytało też jego artykuły w Motomagazynie.
Udało mi się zainteresować Pana Piotra pomysłem warsztatów zatytułowanym "Mistrzowska Szkoła Dziennikarstwa Motoryzacyjnego".
"Mistrzowska Szkoła" to dziewięć niesamowitych spotkań wprowadzających w świat motoryzacji widziany oczami mediów.
Jeśli chcecie brać udział w tej inicjatywie już teraz zapraszam na facebook
Procedura jest następująca: jeśli nie jesteśmy jeszcze użytkownikami na facebooka- rejestrujemy się.
Zostajemy fanem "Mistrzowskiej Szkoły".
Piszemy ciekawostki motoryzacyjne, które przypomnieliśmy sobie lub znaleźliśmy. Pan Redaktor Frankowski przeczyta.
Oto planowany program warsztatów:
Program warsztatów „Mistrzowska Szkoła Dziennikarstwa Motoryzacyjnego”
0. Prolog
"Szukaj i pokaż". Szukanie informacji to podstawowa umiejętność dziennikarza. Karierę w mediach zaczyna się zwykle od zawodu tzw. researchera- osoby, która gromadzi dokumentację. Dlatego w czasie przygotowań do prawdziwej jazdy mamy swoje miejsce, gdzie publikujemy znalezione przez nas ciekawostki związane z motoryzacją. Zapomniane prototypy, kojarzące nam się z właśnie wchodzącymi do produkcji samochodami, rocznice, o których większość nie pamięta, prace naukowe mogące zmienić motoryzację.
Obok ciekawostek jest to także miejsce na felietony oraz krótkie refleksje, które mogłyby znaleźć swoje miejsce w artykułach o pojazdach.
Wszystko to na jednej facebookowej tablicy. Pozycja za kierownicą, lusterka, pasy, światła. Ruszamy!"
1 „Mała ... lekcja fizyki. Omówienie podstaw teoretycznych techniki jazdy: siły działające na samochód i motocykl w zakręcie- opis i porównanie, optymalny tor jazdy, podsterowność, nadsterowność, wpływ różnych czynników (np. typ opon) na przyczepność (spotkanie na Politechnice Warszawskiej).
3 godziny(z przerwą)
2 „Pojazdy oczami dziennikarza”- spotkanie z dziennikarzami motoryzacyjnymi na torze wyścigowym (Tor Kielce)
Uczestnicy są zaproszeni z własnymi samochodami/motorami.
2.1 „Co trzeba umieć?”- wstęp do zawodu dziennikarza motoryzacyjnego (Kawiarnia przy torze):
-wymogi formalne, które musi spełniać dziennikarz motoryzacyjny
-zalecane lektury na temat techniki jazdy i budowy pojazdów.
1 godzina
2.2 Jazdy (Tor)
2.2.1 Kierowcy samochodów robią po dwa okrążenia wspólnie z dziennikarzem/dziennikarzami:
2.2.1.1 za kierownicą swojego samochodu
2.2.1.2 jako pasażer innej osoby.
2.2.2 Każdy z motocyklistów wykonuje po jednym okrążeniu. W czasie okrążenia za motocyklistą podąża dziennikarz na drugim motorze.
5-6 godzin
Zadanie: Krótki tekst o własnym samochodzie/motocyklu.
3 „Lekcja stylu bez bezy”- wykład + ew. rozmowy z pracownikami redakcji- gatunki dziennikarstwa motoryzacyjnego, omówienie wymagań językowych, wskazówki z jakich zainteresowań warto czerpać inspiracje do porównań (na Politechnice Warszawskiej bądź w redakcji)
2-3 godziny
4 „Dawno, dawno temu” (wizyta w muzeum motoryzacji)
4.1 Zwiedzanie muzeum
4 godziny (na dwie godziny dołącza dziennikarz)
4.2 Omówienie wizyty w muzeum oraz prezentacja źródeł, z których warto czerpać wiedzę o pojazdach zabytkowych.
2 godziny
5 „Najnowsze trendy w technice motoryzacyjnej” (wykłady na Politechnice Warszawskiej)
5.1 „Od pierwszych silników gaźnikowych do Multi Air i TSI, od pierwszych diesli do Common Rail ”
3 godziny (z przerwą)
5.2 Skrzynie pełne niespodzianek- krótkie omówienie ewolucji skrzyń biegów (CVT, tiptronic, skrzynie dwusprzęgłowe)
1 godzina
5.3 „Na czym stoimy, na czym jeździmy- historia zawieszeń samochodowych i motocyklowych”
2 godziny
6 „Używane a zużyte”- spotkanie z rzeczoznawcą motoryzacyjnym, ocena kilku pojazdów (Giełda)
3 godziny
7 „W nieznane”
7.1 Ścieżka samochodowa: „Marsz na cztery czwarte”- (spotkanie na torze do jazdy terenowej)
7.1.1 Omówienie właściwości terenowych samochodów (kąt natarcia, zejścia, kąt rampowy, wykrzyż osi), technik jazdy oraz wyposażenia dodatkowego potrzebnego w terenie (obiekt przy torze)
2 godziny
7.1.2 Jazdy z instruktorami
4 godziny
7.2 Ścieżka motocyklowa: „Enduro znaczy wytrzymały”
(spotkanie na torze motocyklowym przeznaczonym do jazdy terenowej)
7.2.1 Technika jazdy enduro, charakterystyka motocykli i pojazdów ATV (trike, quady itp.) pod kątem jazdy terenowej
1,5 godziny
7.2.2 Pokaz jazdy enduro
1,5 godziny
7.2.3 Jazdy z uczestnikami (jeśli będą wśród nich posiadacze motocykli enduro)
3 godziny
8 „Niech wygląda tak, jakby jechał” (Tor Kielce)
8.1 Praktyczne wprowadzenie do fotografii motoryzacyjnej (prowadzenie: dwóch fotografików- samochodowy i motocyklowy)
3 godziny
8.2 Warsztaty z rysownikiem
8.2.1 Część I- teoretyczna- Jak oceniać rysunki, cechy dobrego rysownika
1,5 godziny
8.2.2 Część II-praktyczna, dla zainteresowanych- jak uczyć się rysowania pojazdów
2 godziny
Zadanie: zdjęcie lub szkic na podstawie zdjęcia „szpiegowskiego”- do wyboru.
9 „Nadążyć za najszybszymi”- warsztaty z kierowcami sportowymi oraz dziennikarzami na torze (Tor Kielce):
9.1 Kawiarnia przy torze:
9.1.1 Omówienie prac praktycznych uczestników, wybór najlepszych.
1 godzina
9.1.2 „Czego oczekuje sportowiec od dziennikarzy”
9.1.2.1 Ścieżka samochodowa: Rozmowa z uczestnikiem rajdów/wyścigów samochodowych
1,5 godziny
9.1.2.2 Ścieżka motocyklowa: Spotkanie z zawodnikiem wyścigów motocyklowych oraz sędzią żużlowym- omówienie sportów motocyklowych, opis specyfiki żużla.
1,5 godziny
9.1.3 Ścieżka samochodowa: Jazdy z kierowcą wyścigowym. W przypadku dużej liczby uczestników jazdy odbywają autorzy najlepszych artykułów na temat samochodów.
3 godziny
9.1.4 Ścieżka motocyklowa: Prezentacja motocykli wyścigowych i żużlowych. Wręczenie nagród dla autorów najlepszych artykułów o motocyklach: biletów na wystawę motocykli oraz na mecze żużlowe.
1.5 godziny
Program objęty jest prawem autorskim. Nie może być wykorzystywany bez zgody autorów
[ Dodano: Nie Sty 24, 2010 11:21 ]
Witam. Przepraszam za omyłkowe potraktowanie tytułu "Wydarzenia". Proszę Administratorów o przeniesienie tego tematu do kategorii "Imprezy". Pozdrawiam.