
Ciekawostka to fakt, że Evo początkowo miało być oferowane tylko na rodzimym japońskim rynku, ale skala prywatnego importu aut na inne rynki była na tyle duża, że w końcu auto pojawiło się również w Europie i USA.

Każda kolejna ewolucja jest po prostu niepowtarzalnym dziełem sztuki użytkowej. Powstało wiele odmian auta, w zależności od rynku na którym było oferowane. Zawsze niezmienne były jednak dwie rzeczy, czyli 2,0-litrowy turbodoładowany silnik i napęd na cztery koła - istna mieszanka wybuchowa.
Mitsubishi Lancer Evolution był też gwiazdą wielu filmów i gier wideo. Auto wystąpiło m.in. w Za szybkich, za wściekłych, czy Taxi 2 i Taxi 3, a za jego (wirtualną) kierownicą można zasiąść grając chociażby w Gran Turismo.
Oś czasu Lancera Evolution:
- koniec 1992 roku - debiut Evo I,
- koniec 1993 roku - debiut Evo II (wzrost mocy do 256 KM, poprawki m.in. w zakresie zawieszenia i aerodynamiki),
- początek 1995 roku - debiut Evo III (wzrost mocy do 266 KM, poprawki m.in. w zakresie chłodzenia i hamulców),
- 1996 rok - debiut Evo IV (zupełnie nowa platforma, dużo zmian mechanicznych, wzrost mocy do 280 KM),
- początek 1998 roku - debiut Evo V (oficjalnie taka sama moc 280 KM, dużo zmian m.in. w zakresie turbosprężarki, hamulców i aerodynamiki),
- początek 1999 roku - debiut Evo VI (poprawki głównie w zakresie chłodzenia i wytrzymałości, odmiana Ralliart osiągała już 334 KM)
- 2001 rok - debiut Evo VII (nowa platforma Lancer Cedia, dużo zmian w zakresie mechaniki, podniesienie maksymalnego momentu obrotowego, oficjalna moc nadal 280 KM),
- początek 2003 roku - debiut Evo VIII (ponownie wiele zmian mechanicznych, wiele wersji na rynek brytyjski z najmocniejszą FQ400 generującą aż 405 KM),
- 2005 rok - debiut Evo IX (znów pakiet zmian mechanicznych, wzrost mocy do 290 KM, najmocniejsza odmiana brytyjska FQ360 generująca do 371 KM),
- 2007 rok - debiut ostatniego Evo X (dużo zmian mechanicznych, zupełnie odświeżona stylistyka, moc 280 KM wzwyż, najmocniejsza odmiana FQ-440 MR generowała do 450 KM)
źródło: Mitsubishi