08 Maj 2022, 03:42
Chciałbym opisać moją przygodę z montażem haku peugeot 207 Hatchback. A mianowicie. Zakupiłem hak z wiązka i modułem przez internet. Po przyjsciu paczki i jej rozpakowaniu wziąłem się do roboty..
Pierwsze co robimy to zdejmujemy zderzak. Odkręcamy od spodu śruby po lewej i po prawej stronie, a następnie wypinamy zderzak z bocznych zaczepów pod lampami. Gdy mamy zderzak zdjęty, w podłużnicy mamy otwory po jednej stronie jak i po drugiej stronie auta.. do nich montujemy załączone nakrętki z takim "wąsami" po dwie z każdej strony.
Gdy mamy je zamontowane w otworach, wtedy bierzemy hak z belką (najlepiej mieć osobę do przytrzymania z jednej strony jeśli nie ma takiej osoby w pobliżu, można pod jedną stronę coś podłożyć) gdy mamy ustawiona belkę z hakiem na wysokości nakrętek tzw blaszek, przekładamy po dwie śruby z każdej strony i dokręcamy.
Następnie bierzemy się za wiązkę i moduł. Ja zakupiłem hak wraz z wiązka i modułem uniwersalnym, tutaj trzeba wziąć pod uwagę to, iż wiązka nie jest oryginalna (dedykowana), a uniwersalna (nie dedykowana), taka zamówiłem, gdyż oryginalna o wiele droższa. A co to ma do tego? A no ma, a mianowicie w owej instrukcji (wiązki-modulu) kolory kabli do podłączenia mogą się nie zgadzac z kolorami kabli w aucie, ale dlatego iż jak napisałem wyżej -> wiązka jest uniwersalna, niededykowana . A jeśli chodzi o podłączenie kabli z auta do wiązki... Robimy tak... Sprawdzamy w instrukcji wiązki-modułu np. lewy kierunek pisze, że jest to np. Żółty.... To nie podłączamy do żółtego w aucie, ponieważ może mieć inny kolor... Wystarczy wypiąć kostkę z lewej lampy, włączyć lewy kierunek i probówką samochodową (oczywiście 12 V oraz podpiąć ja dobrze do masy. Np karoserii) przyłożyć do pinu we wtyczce jeśli nam świeci "probówka" w danym pinie sprawdzamy jaki kolor kabla jest na wylocie wtyczki.. np czerwony.. więc szybko złączkami łączymy żółty z czerwonym... Jak już mamy odpieta kostkę lewą to podłączamy np światła postojowe... I tak samo... W instrukcji od wiązki modułu..pisze że jest to kabel np.. zielony...Przekręcamy stacyjkę, włączamy światła postojowe, przykładamy kolejno probówkę do pinów od kostki samochodowej i jak nam zaświeciła probówka znów patrzymy, który to kabel na wylocie wtyczki.. patrzymy np... jest to fioletowy, więc łączymy szybko złączka fioletowy z zielonym... I tak po koleji... Przeciw mgłowe, stopu, prawy kierunkowskaz. "Pod lewa lampę" podłączamy tak naprawdę większość, a na prawą zostaje prawy kierunek i np stopu bądź inne.. w zależności w jaki moduł się zaopatrzymy 7 czy 13... Plus od modułu do akumulatora trzeba przeciągnąć i osobno podpiąć kabel masy, ja wkręciłem blachowkreta (pestkę) w niewidocznym miejscu koło lampy od strony bagażnika (masa), a plus przeciągnięty pod plastikowymi nakładkami od strony kierowcy po całej długości auta, a przejście kabla z kabiny do komory silnika można wykonać w gumie obok linki do otwierania "maski". Najlepiej wyjąć akumulator, aby było lepsze dojście.
Gdy mamy wszystkie kable podłączone do auta. Znajdujemy dogodne miejsce w bagażniku na moduł (najlepiej go przykręcić). Następnie wiązka co idzie od modułu do gniazdka haku przeciągamy przez otwór i mocujemy "trytytkami" do belki. Bierzemy gniazdo i wpinamy teraz już według instrukcji kolorami do gniazda... z tyłu gnieździe są ponumerowane miejsca i przyporządkowane i tutaj już możemy według instrukcji bo kolory od modułu sie zgadzają... Następnie bierzemy zderzak przytrzymujemy i zaznaczamy w którym miejscu trzeba dociac... można szlifierka kątowa tylko umiejętnie żeby nie narobic bałaganu, bądź piłka ręczna, wyzynarka, nożycami itd. itp.. Najlepiej i najwygodniej to multiszlifierka. Z zachowaniem bezpieczeństwa... w instrukcji pisze ile trzeba podciąć.. jak mamy wycięte. Montujemy zderzak na zaczepy prawy i lewy.. przykręcamy kule holowniczą i tabliczkę znamionowa za pomocą dwóch śrub. W instrukcji opisane jest.. następnie przykręcamy podpięte gniazdo do tabliczki znamionowej na trzy srubki.. hak i moduł mamy zamontowany . Na koniec przykręcamy zderzak po obu stronach do nadkoli od spodu auta i robota zrobiona..Po calym montażu jedziemy na badanie techniczne. Tam sprawdzają czy dobrze zamontowany został hak oraz czy dobrze zostało oświetlenie podłączone. Po badaniu technicznym do wydziału komunikacji o "wpisanie" w dowód rejestracyjny.
Nie jestem mechanikiem, ale tak jak to opisałem wyżej tak też zrobiłem i po przyjeździe na stacje diagnostyczna nie miałem żadnych problemów i wszystko było prawidłowo zamontowane... Czas montażu ok 3 godz... wydaje się trudne, a rzecz banalna... najwięcej zajęlo czasu którędy najlepiej poprowadzić Plus do akumulatora... I tyle w sumie pracy..
O byłbym zapomniał zaopatrzcie się w probówkę 12v (samochodową) przed montażem jeśli ktoś takowej nie posiada... oraz oczywiście hak z modułem i wiązka, ponieważ bez tego robota nawet nie ruszy.
Ja zakupiłem w hak-hol. Polecam.. Mam nadzieję, że mój schemat pomoże w samodzielnym montażu jeśli na taki się ktoś zdecyduję.