Monte Carlo 2014 – Volkswagen rozpoczyna obronę tytułu RMŚ

15 Sty 2014, 17:44

Volkswagen wraz z legendarnym Rajdem Monte Carlo w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) rozpoczyna się projekt obrony tytułu. Rajd Mote Carlo, rozgrywany w dniach 14 – 19 stycznia, jest najstarszym rajdem świata. Wezmą w nim udział obaj Francuzi – Sébastien Ogier i Julien Ingrassia broniący tytułu mistrzów świata w kategorii kierowców i pilotów. Razem z kolegami z zespołu Jari-Mattim Latvalą i Miikką Anttilą (FIN/FIN) będą też walczyć o prym w kategorii producentów. Wspierać ich będzie trzecia załoga Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (N/FIN). Pierwszy z trzynastu rajdów sezonu 2014 jest jednym z najtrudniejszych w całej serii mistrzostw świata. W zasadzie nieprzewidywalne warunki na trasie, 15 trudnych odcinków specjalnych na asfalcie, lodzie i śniegu we francuskich Alpach Nadmorskich, do tego nocne oesy i temperatury poniżej zera – Rajd Monte Carlo jest jednym z największych wyzwań w sporcie motorowym.

Monte Carlo 2014 – Volkswagen rozpoczyna obronę tytułu RMŚ

"W Rajdzie Monte Carlo po raz pierwszy występujemy z numerem startowym "1" na Polo R WRC" – oznajmił Dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. "Przysługuje on tylko mistrzom świata i nosimy go z dumą. Ale to nie oznacza, że wchodzimy w najbliższy sezon z arogancją lub lekceważeniem, a już na pewno nie w przypadku legendarnego „Monte Carlo”. Podejdziemy do zadania z maksymalnym respektem, najwyższym skupieniem i absolutnym oddaniem. Łatwiej jest zdobyć tytuł mistrza świata, niż go potem obronić. A to właśnie jest nasz cel. Monte Carlo 2014 będzie dla nas pierwszą wskazówką, jak przygotowaliśmy się do rywalizacji z konkurencją, która z pewnością zmieniła nastawienie do nas. Cieszymy się na tę rywalizację."

Zwycięstwo w Monte Carlo to kwestia prestiżu
Grand Prix Formuły 1 w Monaco, 24-godzinny wyścig na Le Mans, Indianapolis Race, Rajd Dakar i Rajd Monte Carlo to pięć najbardziej prestiżowych zawodów w sporcie motorowym na świecie. W tegorocznej edycji "Monte Carlo", zwanego przez fanów "ojcem wszystkich rajdów", bierze udział czterech jego byłych zwycięzców. W 2009 roku wygrał aktualny duet Volkswagena Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, w 2010 roku Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen, którzy w 2014 roku pojadą w Fordzie, w 2011 roku Bryan Bouffier/Xavier Panseri (także startujący Fordem w Monte Carlo 2014). Wszystkim trzem brakuje jednak kropki nad i – swoje zwycięstwa wywalczyli w samochodzie klasy Super-2000 w IRC (Intercontinental Rally Challenge). Zwycięstwo w "Monte" w kategorii WRC? Takim sukcesem może pochwalić się tylko stary wyjadacz François Delecour z Francji, w 2014 roku startujący także Fordem.

Nowe zasady gry, nowe wyzwanie
Nowy sportowy format i nowe wyzwania – sezon 2014 Rajdowych MŚ przynosi nowości dla fanów i uczestników. Wypadają dotychczasowe kwalifikacje w rajdach na szutrze, zamiast tego zawodnicy będą startować w kolejności zgodnej z klasyfikacją w MŚ. Także zasady, według których kierowcy po przerwaniu rajdu mogli wrócić do kategorii WRC-2, zmieniły się w kilku szczegółach. Harmonogramy rajdów MŚ będą standaryzowane w trakcie trwania sezonu. W przyszłości rajdy mają się rozpoczynać w czwartki ceremonią startu i kończyć ostatnim odcinkiem specjalnym w niedzielę koło południa. Ostatni odcinek specjalny będzie zawsze tak zwanym Power Stage, w którym przyznawane będą dodatkowe punkty dla trzech najlepszych kierowców i pilotów. Wyjątek w harmonogramie stanowi "Monte Carlo" – kończy się w sobotę wieczorem ostatnim oesem "Sospel–Breil-sur-Roya", rozgrywanym po zapadnięciu zmroku.

Sébastien Ogier w rodzinnych stronach – Monte Carlo rozpoczyna się w Gap
Rajd Monte Carlo rozpoczyna się tam, gdzie urodził się aktualny mistrz świata – w Gap. 40-tysięczne miasto jest gospodarzem pierwszych dwóch dni rajdu, potem orszak Rajdowych MŚ zatrzyma się w Monaco. Dla Sébastiena Ogiera będzie to dodatkowa motywacja, a jednocześnie trochę większa presja. Wielu przyjaciół i krewnych zapowiedziało już, że będzie mu kibicować w jego rodzinnym mieście.

Monte Carlo 2014 – Volkswagen rozpoczyna obronę tytułu RMŚ

"Lodowi szpiedzy" i oponowy poker – w Alpach potrzebne jest dobre wyczucie
Deszcz w parku serwisowym, sucha pogoda na starcie odcinków specjalnych, śnieg w połowie trasy i lód na jej końcu – w Rajdzie Monte Carlo to całkiem normalne szaleństwo. Wybór właściwych opon na pętlę trzech odcinków specjalnych to prawdziwy poker. Kierowcy mają do wyboru opony zimowe z kolcami i bez, miękkie lub supermiękkie slicki. Dobrze mają ci, którzy mogą oprzeć się na szczegółowych informacjach swoich „lodowych szpiegów”. W żadnym rajdzie MŚ perfekcyjna koordynacja i komunikacja z zespołem meteo nie jest tak ważna, niż w legendarnym "Monte Carlo".

15 odcinków specjalnych, ponad 380 kilometrów, dwa parki serwisowe
Tradycyjnie Rajd Monte Carlo prowadzi przez francuskie Alpy Nadmorskie, czyli przez "zaplecze" Księstwa Monako. W 2014 roku królewskim odcinkiem specjalnym jest oes między Vitrolles i Faye. Z długością 49,03 kilometra należy on do najdłuższych w kalendarzu Rajdowych MŚ. Szczególne znaczenie ma także ostatni odcinek specjalny z Sospel do Breil-sur-Roya. 16,55 kilometra tego odcinka jest oceniane jako Power Stage. Trzech kierowców, którzy będą tutaj najszybsi, otrzyma dodatkowe punkty. Cecha szczególna: Power Stage „Monte Carlo” rozpocznie się tuż po dziewiątej wieczorem, zatem będzie rozegrany już po zmroku. Druga ciekawostka: w dwóch pierwszych dniach rajdu parki serwisowe będą znajdowały się w Gap, przez dwa następne dni w porcie Monako, niedaleko znanego z Formuły 1 zakrętu Rascasse.

POLECAMY Wypowiedzi kierowców VW przed Rajdem Monte Carlo

Czy wiesz, że ...
... Polo R WRC przejechał pierwszy odcinek specjalny w swojej historii mistrzostw świata podczas Rajdu Monte Carlo? Przed rokiem pierwszy OS nosił nazwę „Le Moulion” i ku zaskoczeniu wszystkich wygrał go Sébastien Ogier.

... Rajd Monte Carlo pierwotnie nie był planowany jako impreza dla sportu motorowego? Na początku XX. stulecia Monakijczycy próbowali przyciągnąć turystów na Lazurowe Wybrzeże także zimą. Z tego powodu książę Albert I dał w 1911 roku zielone światło dla pierwszego "Monte Carlo".

... pierwszy Rajd Monte Carlo w 1911 roku ruszył ze stolicy Francji Paryża? Na starcie stanęły 23 samochody i po 1.020 kilometrach dojechały do mety w Monte Carlo.

... pierwszy zwycięzca "Monte Carlo" nazywał się Henri Rougier (F). Kolarz, pilot i kierowca wyścigowy z Marsylii w swoim Turcat-Méry 24CV dojechał do mety jako pierwszy.

... w pierwszym Rajdzie Monte Carlo nie chodziło tylko o prędkość? Jury, obok czasu przejazdu, oceniało także elegancję samochodów, komfort jazdy i stan, w jakim auta dojechały do mety.

źródło: Volkswagen
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3803
Zdjęcia: 13105
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Uważajmy na rowerzystów bo to jeszcze nie koniec sezonu
    Wrzesień zaskoczył w tym roku wysokimi temperaturami i wszystko wskazuje na to, że utrzymają się one do końca miesiąca. To dobra informacja dla rowerzystów, dla których oznacza to dłuższy sezon rowerowy. Kierowcy ...