REKLAMA
Po krótce o silniku
cechy silnika: MultiJet 1,3 16V Common Rail z filtrem DPF (cząstek stałych) - samochód zwykle użytkowany w mieście, przebieg 130 tys. Doblo 2006
Takie symptomy zauważone niedawno (w przeciągu kilka dni):
* przy zimnym silniku odpala za którymś razem ( 2-3 raz, bez wcisniętego pedału gazu) ale jak odpali to nie umie utrzymać zwykle obrotów (800 na minutę) i spada to 600 po czym gaśnie. Taka sytuacja może wystąpić do kilku razy za nim obroty na biegu jałowym utrzymają się na prawidłowym poziomie.
* brak przyśpieszenia / silnik mało żwawy - turbina nie chce się włączać na wysokich obrotach.
a takie symptomy występujące dłuższy okres czasu przed:
* przy zimnym silniku ciężko odpala i chodzi bardzo nierówno przez krótki okres czasu: ma się wrażenie nie zaskoczyły wszystkie cylindry.
* Przy zimnym silniku ciężko rusza z jedynki - często przy tym gaśnie (1-2 razy). Wrzucenie dwójki zaraz po odpaleniu na zimnym silniku prowadzi w pierwszym kroku do zmniejszenia obrotów a następnie do zgaśnienia silnika. Zmiana na pierwszy bieg (a przez to zwiększenie obrotów) zwykle ratuje silnik przed kolejnym zgaśnieciem.
* częste anormalne intensywne dymienie (biało szary dym) z rury wydechowej trwające do kilku minut szczególnie często występujące w pierwszych minutach od uruchomienia silnika - nie jest to raczej objaw czyszczenie filtra DPF. Podejrzenie gromadzenia / skraplania oleju / paliwa które zaczyna się wypalać gdy temperatura silnika zaczyna wzrastać
* silnik bierze olej w znaczącej ilości - nawet 0.5 litra do 1000 km - przed czerwcem 2013 silnik był 100% szczelny - brak praktycznie ubytków oleju między wymianami (chociaż wiadomo że w tych konstrukcjach przy każdym uruchomieniu procedury czyszczenia filtra DPF możliwe jest "uzupełnianie" oleju paliwem)
* czasami występują odgłosy lekkiego piszczenia (paska ?? ) przy zimnym silniku ustępujące po krótkim czasie
* zwiększony pobór paliwa średnio 15-20% w porównaniu do lat poprzedzających
* występujące kilka razy błędy P2002 ( zbyt niska wydajność filtra cząstek stałych) średnio co 500-600 km (czyszczenie filtra DPF ?) - znikające samoczynnie
* od czasu do czasu chwilowe błędy "minimalne ciśnienie oleju" podczas uruchomienia zimnego silnika
* procedura czyszczenia filtra DPF czasami aktywowana zbyt pózno (120 % zapchania) pomimo braku sygnalizowania kontrolką i komunikatu "zanieczyszczony filtr DPF" i korzystnych warunków do rozpoczęcia procedury (odpowiednia temp, obroty itd)
poprzednie naprawy:
data: czerwiec / lipiec 2013
objawy: po "widowiskowym" eksplozji na autostradzie (wielki szaro-czarny dym zarówno z rury wydechowej jak i spod maski, oddźwięk wybuchu, metaliczne ustępujące odgłosy z silnika po ponownym uruchomieniu) w samochodzie stwierdzono:
* zbyt duża ilość "oleju" / rozrzedzony olej w silniku - pojedynczy uszkodzony wtrysk paliwa stale lejący
* brak kompresji w jednym z cylindrów - wypalone gniazdo w pokrywie głowicy
* niebieski dym i metaliczne odgłosy przy uruchomionym silniku
wykaz:
* regeneracja wtrysków paliwa: wymiana uszkodzonego wtrysku paliwa + czyszczenie / kalibracja / regulacja pozostałych
* regeneracja pokrywy głowicy
* wymiana wszystkich uszczelek
* wymiana oleju
Przepraszam że troszkę przydługo ale chciałem opisać temat jak najszerzej aby ktoś kto pochyli się nad moim postem miał pełny obraz stanu silnika. Proszę o próbę możliwej przyczyny / przyczyn - chciałbym wiedzieć czy samochód / silnik da się uratować i jakie to mogą być koszty.
Pozdrawiam