

Już w trakcie projektowania Renault ZOE kierowano się jedną zasadą: zero kompromisów,
w zakresie bezpieczeństwa. Sedan ZOE jest w 100% elektryczny i pod względem bezpieczeństwa w niczym nie ustępuje samochodom spalinowym Renault.
Powstał w wyniku połączenia wiedzy i know-how marki w zakresie biernego i aktywnego bezpieczeństwa. W całym procesie jego tworzenia, począwszy od projektu aż po liczne testy, nie pozostawiono niczego przypadkowi. Oprócz wymagań Euro NCAP, firma Renault skoncentrowała się w szczególności na dwóch obszarach związanych z napędem elektrycznym: baterii i cichej pracy.
Bateria jest równie ważna jak zbiornik paliwa, dlatego to właśnie na niej skupili się inżynierowie ds. bezpieczeństwa. Jej obudowa została wzmocniona w celu zapewnienia integralności modułów. Wszelkie kable zostały tak rozmieszczone w pojeździe, aby ograniczyć ryzyko ich uszkodzenia. Bateria została także poddana licznym testom i "ciężkim" próbom w celu wykazania jej zgodności ze specyfikacją bezpieczeństwa. Testy ognia, zanurzenie, podpalenie, przeciążenie elektryczne, zwarcia, gwóźdź (włożony w sam środek ogniwa), kompresja, upadek – to tylko niektóre "tortury", którym został poddany pojazd. Po teście zderzeniowym bateria pozostała w stanie nienaruszonym, a jako środek ostrożności komputer pokładowy wysłał natychmiastowe polecenie wyłączenia prądu przez wyłącznik automatyczny.

Przy prędkości do 30 km/h samochód jest wyjątkowo cichy, dlatego samochód ZOE został wyposażony w system Z.E. Voice, który wytwarza zewnętrzny dźwięk ostrzegający pieszych o zbliżaniu się pojazdu. Z.E. Voice jest słyszalny przy prędkościach od 1 do 30 km/h. Po zatrzymaniu samochód jest idealnie cichy. Dźwięk został specjalnie zaprojektowany i jest charakterystyczny dla stylu ZOE. Opracowano go we współpracy z zespołem ds. percepcji i projektowania dźwięków instytutu IRCAM (Instytut ds. Badań i Koordynacji Akustycznej/Muzycznej). Kierowca ma możliwość wyboru jednego spośród 3 różnych dźwięków: "Pure", "Glam" i "Sport" oraz ich wyłączenia pojedynczym wciśnięciem wyłącznika. Dźwięk uruchamia się automatycznie po włączeniu zasilania w samochodzie.
źródło: Renault