REKLAMA
Czy naprawa turbosprężarek zawsze jest opłacalna? Tańsze rozwiązania nie zawsze przynoszą zadowalający efekt, a koszty naprawy często zamiast się zmniejszać, rosną.
W silnikach Diesla większość turbosprężarek ma obecnie konstrukcję ze zmienną geometrią, przez co ich cena wzrasta, zaś naprawa staje się nieraz niemożliwa bądź nieefektywna. W samochodach benzynowych z kolei stosuje się póki co niemal wyłącznie turbiny z geometrią stałą, które można z dobrym skutkiem zregenerować.
Ile kosztuje naprawa?
Po regeneracji turbina powinna być idealnie wyregulowana i dostarczać optymalną ilość powietrza. Decydując się na naprawę, należy zwrócić szczególną uwagę na dobór części zamiennych przez mechanika – niestety w wielu warsztatach używa się podzespołów nieoryginalnych i tanich zamienników. Dobre warsztaty dysponują z kolei dodatkowo wyważarkami, również do wyważania dynamicznego. Koszty serwisu turbosprężarki oscylują w granicach od 600 do 1200 zł.
Diesel kontra benzyniak
Niestety regeneracja nie zawsze jest możliwa. Szczególne kontrowersje budzi naprawa turbosprężarki ze zmienną geometrią, ponieważ producenci nie zawsze dostarczają do nich oryginalne części zamienne, zaś warsztaty nie mają na wyposażeniu specjalistycznych urządzeń umożliwiających pomiar natężenia powietrza. Naprawa nie daje zatem gwarancji, że turbina będzie miała pożądaną wydajność przy wyższych obrotach silnika. Mimo tego coraz więcej firm wprowadza do swojej oferty regenerację silników turbo dla diesla. Wysokie ceny nowych turbin zachęcają klientów do skorzystania z oferty naprawy. O ile ceny turbosprężarek z geometrią stałą nie przekraczają zazwyczaj 1500 zł, o tyle nowa turbina dla diesla to wydatek rzędu od 2500 do 4000 zł(1).
Dlaczego turbiny się psują?
Najczęstszą przyczyną uszkodzeń turbosprężarki jest złe smarowanie wirnika, dlatego przed instalacją nowej turbiny należy wyeliminować wszystkie przyczyny uszkodzenia starej.
Z powodu wytrącania się węgla lub spadku wydajności pompy olejowej dopływ oleju do turbiny staje się coraz bardziej ograniczony. Uszkodzenie wirnika może nastąpić także w wyniku zanieczyszczeń mechanicznych, dlatego przed rozpoczęciem prac konieczne staje się wyczyszczenie całego układu smarowania łącznie z miską olejową. W niektórych przypadkach wskazana jest również wymiana przewodu olejowego, o czym zapominają nawet fachowcy, oraz oczyszczenie lub wymiana intercoolera, montaż nowego filtra powietrza, a także sprawdzenie stanu odmy silnika (odpowietrzenia skrzyni korbowej).
Warto pamiętać, że zapchane odmy mogą powodować obecność oleju w układzie dolotowym mimo dobrej szczelności turbiny.
źródło: Redakcja, (1) auto-swiat.pl