Napęd na wszystkie koła 4MOTION

25 Kwi 2012, 01:48

W normalnym warunkach także w Passacie Alltrack 4MOTION napędzana jest oś przednia, na tylną oś przekazywane jest tylko dziesięć procent momentu obrotowego. Taki podział pozwala zaoszczędzić paliwo. Tylna oś jest dołączana stopniowo tylko w razie potrzeby – w zależności od pracy napędu i sytuacji. Za dołączanie tylnej osi odpowiedzialne jest sprzęgło elektrohydrauliczne. Zaletą elektroniki jest fakt, że do aktywacji tego sprzęgła nie jest potrzebna różnica prędkości obrotowych między przednią a tylną osią, gdyż wzrost ciśnienia generowany jest przez pompę elektryczną.

Zdjęcie

Sprzęgło wielotarczowe w przekładni tylnej osi
Zespół sprzęgła wielotarczowego został wbudowany w przekładnię tylnej osi. Zasobnik ciśnieniowy jest zasilany pompą elektryczną, której ciśnienie robocze wynosi 30 barów. Moduł sterowania wylicza idealny moment napędowy dla tylnej osi i poprzez odpowiedni zawór reguluje, jakie ciśnienie ma być przenoszone na tłoki sprzęgła wielotarczowego. Siła docisku na tarcze sprzęgła rośnie proporcjonalnie do momentu obrotowego potrzebnego na tylnej osi. Poprzez zmianę nacisku wywieranego na tarcze sprzęgła można płynnie zmieniać przenoszony moment obrotowy. System pracuje bez poślizgu, ponieważ ciśnienie robocze jest zawsze dostępne. Zapobiega to całkowicie poślizgowi kół Volkswagena przy ruszaniu i przyspieszaniu, bowiem moduł sterujący reguluje rozdział momentu obrotowego odpowiednio do dynamicznych obciążeń osi. W ekstremalnym przypadku na tylną oś może być przesyłane prawie 100 procent momentu obrotowego.

źródło: Volkswagen
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5298
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czy serwisowanie w ASO się opłaca?
    Wielu kierowców staje przed dylematem, czy warto płacić więcej za usługi w Autoryzowanej Stacji Obsługi, czy może lepiej zaoszczędzić, wybierając tańszy warsztat niezależny. Analiza wspomnianych ofert przynosi zaskakujące ...