(nie)Wiadome zmiany w branży motoryzacyjnej

04 Mar 2022, 21:15

Cenowa karuzela w branży motoryzacyjnej dopiero się rozkręca. Zmiany w mandatach czy cenach samochodów to nie wszystko. Modyfikacje czekają kierowców również w zakresie cen OC. Przeciętny koszt ubezpieczenia dla właściciela samochodu w 2021 r. zmalał o 10% w porównaniu z 2020 r. – wynika z Raportu RankING. Jednak w 2022 r. może ponownie się zwiększyć – trend spadkowy powoli się zatrzymuje. Kiedy możemy spodziewać się zmian?

Tanie ubezpieczenia
Według informacji podanych przez Polską Izbę Ubezpieczeń – po III kwartale 2021 r. – największą część odszkodowań majątkowych stanowiły te z ubezpieczenia komunikacyjnego. Ich wartość była wyższa niż w tym samym okresie rok wcześniej. Odszkodowania i świadczenia z obowiązkowego OC wyniosły 6,8 mld zł (wzrost o 2,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim).
(nie)Wiadome zmiany w branży motoryzacyjnej Jednocześnie, gdy inflacja się napędzała i wszystko drożało – ceny ubezpieczeń malały. Po III kwartale 2021 r. średnia składka ubezpieczenia OC wyniosła 486,8 zł i była o 2% niższa niż rok wcześniej. Jednak w tym samym czasie średnia szkoda z OC wzrosła aż o 5,7%, co może zwiastować podwyżki cen w niedługim czasie.

"W ostatnich latach mogliśmy obserwować trend spadkowy w przypadku ubezpieczeń samochodów. Był on również kontynuowany pomimo znaczącej inflacji, w tym również inflacji szkodowej, czyli cen napraw i części zamiennych" wskazuje Piotr Korab, ekspert autobaza.pl. "Posiadacze aut muszą jednak być przygotowani na zmiany. „Wojna cenowa” na rynku musi w końcu się zakończyć i stanie się to najprawdopodobniej już niedługo. Możemy jedynie liczyć, że nie będzie to efekt szokowy, a ceny zaczną się zmieniać stopniowo" dodaje.

Rok 2022 w branży motoryzacyjnych to czas sporych zmian oraz walki z piratami drogowymi. Wkrótce firmy ubezpieczeniowe – w związku z wprowadzeniem nowelizacji prawa o ruchu drogowym – otrzymają dostęp do informacji o mandatach i punktach karnych kierowców. Można więc spodziewać się, że takie informacje wpłyną na finalną cenę polisy.

Cenowy zawrót głowy
Samochody wciąż ubezpieczymy względnie tanio, ale przy ich kupnie zapłacimy większą cenę niż normalnie. W ubiegłym roku zauważalny był wzrost cen pojazdów z rynku wtórnego w porównaniu do 2020 roku. Co więcej, o ponad jedną trzecią (34%) wzrosła liczba aut, za które należało zapłacić powyżej 100 tys. zł. Natomiast o 22% zwiększyła się liczba ofert w przedziale 50-100 tys. zł – wynika z danych autobaza.pl.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Warto również wiedzieć, że dostęp do lepszych ofert jest coraz trudniejszy. Jest to wynik wyhamowania produkcji w fabrykach samochodów nowych i co za tym idzie możliwości ich zakupu. W ten sposób także na rynku wtórnym jest coraz więcej starszych modeli. Co ciekawe, według danych autobaza.pl w styczniu 2022 r. było o blisko 30% mniej ofert z rynku wtórnego niż np. w przedpandemicznym styczniu 2020 roku.

W związku z coraz większą luką w asortymencie używanych samochodów będzie można częściej natrafić na niekorzystne oferty. Warto więc wiedzieć, że przed zakupem samochodu używanego należy dokładnie przebadać sam pojazd oraz jego przeszłość, można tu na początek wykorzystać numer VIN pojazdu i sprawdzić na rządowej stronie.

"Szczególnie teraz zakup używanego samochodu to niełatwe zadanie. Nawet z pozoru ciekawy egzemplarz nie gwarantuje jeszcze sukcesu, może on bowiem mieć wady ukryte. Wiele modeli nie powinno nawet trafić do sprzedaży, ponieważ są one po tzw. szkodzie całkowitej" wskazuje Piotr Korab ekspert autobaza.pl. "Przed zakupem auta z rynku wtórnego należy sprawdzić wiele różnych kwestii, jak m.in. przebieg samochodu, stan techniczny, ostatnie naprawy, wymiany części, historię wypadkową. Kluczową kwestią jest również sprawdzenie numeru VIN, który daje dostęp do historii auta" dodaje.

źródło: autobaza.pl | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3804
Zdjęcia: 13106
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

05 Mar 2022, 11:42

szykują się chude lata. pada przemysł wiec każdy dostanie po tyłku.
Skoda zatrzymuje produkcję swoje flagowego elektryka

https://www.automotoklassik.pl/2022/03/ ... z-ukrainy/

volkswagen zatrzymuje produkcje https://gloswielkopolski.pl/volkswagen- ... 3-16078471

Audi zatrzymuje produkcję narazie 6 kluczowych modeli a pewnie zaraz kolejne

https://dailydriver.pl/nowosci/wydarzen ... niemczech/

Ja juz nie mowie o cenach benzyny która dobija do 7 zł.
LKempinski
Początkujący
 
Posty: 115
Zdjęcia: 2

05 Mar 2022, 20:44

LKempinski napisał(a):Ja juz nie mowie o cenach benzyny która dobija do 7 zł.
Benzyna jeszcze ma rezerwę do tych 7zł ale diesel jest już blisko przynajmniej u mnie w regionie szalejace-ceny-benzyny-i-oleju-napedowego-na-stacjach-benzynowych-vt128470.htm
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10021
Zdjęcia: 35

06 Mar 2022, 12:15

No ja już widziałem 6,93 wiec można powiedzieć że już się witamy w progu ;)
LKempinski
Początkujący
 
Posty: 115
Zdjęcia: 2

06 Mar 2022, 13:36

Czytałem dzisiaj że Toyota wstrzymała produkcję w Rosji i jak wiele innych marek np. samochodów ciężarowych DAF, MAN, Mercedes, Scania wycofuje się z tego tynku.

W Niemczech z kolei budują fabrykę Tesli ale prognozowane są problemy z dostawą półprzewodników więc nawet jak ona powstanie to produkcja samochodów może być pod znakiem zapytania.

Ogólnie myślę, że taki wyścig przy produkcji coraz to większej ilości samochodów do niczego nie prowadzi. Lepiej by było wydłużyć czas leasingu i trwałość samochodów. Wiem że to nie na rękę koncernom motoryzacyjnym ale na pewno na tym by skorzystała nasza planeta bo eksploatacja samochodu wydłużyła by się. W tej chwili mamy tzw. jednorazówki podobnie jak w wielu innych branżach.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10021
Zdjęcia: 35

18 Mar 2022, 17:24

Oczywiście. dłuższe życie auta to podstawa lepszego środowiska. Ale ludzie lubią te bajki o elektrykach jako autach ekologicznych. A prawda jest taka że takie Audi A4 1.6 czy 1.8 w gazie jeśli pożyje te 20 lat to nie zanieczyści środowiska 9swoją eksploatacją) tak jak samo wyprodukowanie jednego elektryka.
LKempinski
Początkujący
 
Posty: 115
Zdjęcia: 2

18 Mar 2022, 18:56

LKempinski napisał(a):jak samo wyprodukowanie jednego elektryka
To jedno bo pozostaje jeszcze kwestia złomowania i zużytych baterii.
Dodatkowo nowe samochody mogą nie przeżyć tych "20 lat".
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10021
Zdjęcia: 35

22 Mar 2022, 13:43

No i jest to bardzo możliwe. Pytanie jak świat poradzi sobie z tymi bateriami. Po drugie czy aby troszczyć się o klimat i Ziemię, to nie powinno się ograniczyć produkcji nowych aut a skupić sie na używanych i wydłużyć ich czas eksploatacji?
LKempinski
Początkujący
 
Posty: 115
Zdjęcia: 2

22 Mar 2022, 13:54

LKempinski napisał(a):Pytanie jak świat poradzi sobie z tymi bateriami.
Baterie które najczęściej już się nie nadają do eksploatacji w takim samochodzie elektrycznym mogą się jeszcze przez wiele lat sprawdzać jako magazyny energii w domach przy fotowoltaice. Tylko ktoś musiał by je przerobić i zrobić z nich takiego dużego UPSa :)

LKempinski napisał(a):Po drugie czy aby troszczyć się o klimat i Ziemię, to nie powinno się ograniczyć produkcji nowych aut a skupić sie na używanych i wydłużyć ich czas eksploatacji?
Ja jestem za. Problem polega na tym że trwa wyścig koncernów w tym ile kto wyprodukuje nowych samochodów i tu już w mniejszym stopniu liczy się trwałość ;/
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10021
Zdjęcia: 35