Wycieki oleju silnikowego i innych płynów eksploatacyjnych spotykają wielu kierowców. Początkowo każda plama pod autem może wyglądać niegroźnie, jednak bagatelizowanie tego problemu może nieść za sobą poważne konsekwencje. Specjaliści Q Service Castrol podpowiadają, co należy zrobić, żeby zidentyfikować ich źródła.
Parkując auto w różnych miejscach, kierowcy często nie dostrzegają śladów cieczy wypływających z pojazdów. Dopiero niepokojące wskazania kontrolek na desce rozdzielczej są sygnałem alarmującym.
"Kierowcy nierzadko dowiadują się o wyciekach dopiero podczas rutynowego przeglądu technicznego auta, co najczęściej skutkuje negatywnym wynikiem kontroli. Odkładanie w czasie identyfikacji usterki, może doprowadzić do poważnej awarii jednostki napędowej, dlatego nie powinniśmy lekceważyć żadnych sygnałów świadczących o tego typu nieprawidłowościach" podkreśla Szymon Sabat, marketing manager CEE w firmie Castrol.
Wycieki spod samochodu mogą mieć również następstwa prawne, jak np. odholowanie auta na parking depozytowy na koszt właściciela, a także zatrzymanie dowodu rejestracyjnego podczas kontroli drogowej, co jednocześnie wiąże się z zakazem dalszej jazdy.
Konsekwencją wycieku może być awaria silnika Istnieje wiele rodzajów płynów, które mogą wyciekać z samochodu. Może to być olej silnikowy, paliwo, olej ze skrzyni biegów, olej do wspomagania układu kierowniczego, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy, jak również wycieki z układu klimatyzacji oraz układu chłodzenia.
"Zbyt niski poziom oleju silnikowego może doprowadzić do zatarcia silnika. Z kolei wycieki płynu chłodniczego mogą być przyczyną przegrzania silnika, a w konsekwencji uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub nawet samej głowicy. Alarmujący powinien być również dla nas wyciek płynu hamulcowego, który często skutkuje obniżeniem sprawności całego układu. W skrajnych przypadkach taka sytuacja może sprawić, że hamulce w ogóle przestaną działać" zaznacza Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol.
Jak rozpoznać źródło wycieku? Większość zbiorników z płynami, zwłaszcza z olejem przekładniowym czy płynem chłodniczym, zlokalizowana jest z przodu pojazdu. Istnieje jednak grupa cieczy, które krążą w układach znajdujących się również w tylnej części auta. Ślady po płynie hamulcowym pojawiają się najczęściej w okolicy kół, natomiast plamy po oleju do dyferencjału często znajdują się w pobliżu mechanizmu różnicowego na tylnej osi auta.
Nie tylko lokalizacja płynów eksploatacyjnych pomoże ustalić źródło wycieku. Kluczowy jest również ich kolor i zapach.
"Ślady oleju silnikowego charakteryzują się czarnym lub ciemnobrązowym kolorem, z kolei barwa płynu chłodniczego może być zarówno zielona, niebieska, jak i w niektórych przypadkach czerwona. Płyn chłodniczy zostawia najczęściej plamy o oleistej i „luźnej” konsystencji, natomiast benzynę oraz olej napędowy można zidentyfikować po charakterystycznym zapachu. Awarię systemu klimatyzacyjnego może zwiastować cieknąca woda, czynnik chłodzący lub olej ze sprężarki tłumaczy Leszek Radzikowski – dyrektor sprzedaży na Europę Centralną i Wschodnią w firmie Castrol.
Niezależnie od tego, którego układu dotyczy wyciek należy niezwłocznie udać się do serwisu samochodowego / mechanika w celu zdiagnozowania i usunięcia usterki.
Dokładnie - każda plama pod samochodem powinna nas zaniepokoić. Czasami nawet wyciek płynu do spryskiwaczy może nam narobić problemów, bo nie używa się tego codziennie i podczas jazdy w deszczu, jak chcemy umyć szyby, okazuje sie, że płynu nie ma... A nawet taki płyn znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
Jak już pojawia się plama oleju pod samochodem nawet taka mniejsza to wyciek musi być spory. Generalnie zawsze warto zerknąć na silnik co jakiś czas i popatrzeć czy nie widać jakiś zapoceń, wycieków itd. nawet przy rutynowym dolewaniu płynu do spryskiwaczy.
Wynajem długoterminowy vs. leasing – co się bardziej opłaca? Leasing czy wynajem długoterminowy? To pytanie zadaje sobie coraz więcej osób szukających wygodnego sposobu na korzystanie z auta bez konieczności jego zakupu. Sprawdź, które rozwiązanie będzie bardziej opłacalne ...
Światowy rekord SKODY Citigo CNG! SKODA Citigo CNG pokazała swoją klasę rekordowym osiągnięciem. Gerhard Plattner, mistrz oszczędnej jazdy, przebył SKODĄ na gaz ziemny 2 619 kilometrów przez Europę. Na trasie z Wenecji we Włoszech, do szwedzkiego Sztokholmu, ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.