Niesprawny układ chłodzenia silnika

02 Maj 2019, 11:27

Witajcie, proszę o poradę co można jeszcze w temacie wywnioskować odnośnie niesprawnego układu chłodzenia silnika. Może zacznę od początku.

Jeżdżę sobie zabytkiem Daewoo Nubira III z 2003r Benzyna 1.8 CDX kod silnika T18SED (ala Chevrolet Lacetti) już bodajże 9 rok. Z auta byłem mega zadowolony aż do lata 2018r. Kiedy to podczas powrotu z Wrocławia do Legnicy panewka powiedziała PA PA (40KM w stronę Legnicy).

Został wymieniony nowy wał korbowodowy + Panewki nominalne, oraz zostały też wymienione zawory hydrauliczne, zalano nowy olej i wymieniono rozrząd z pompą wody.

Po pewnym czasie zaczęła szwankować wskazówka temperatury płynu chłodniczego. Wymieniono Termostat i Czujnik temp. Są dwa jeden niepodłączony taki jakby grzybek. Wymieniono dwu przewodowy podłączony do kompa. Temperatura podnosi się do 63 Stopni przy ostrej jeździe a na postoju grzeje się do 93 i włączają się wentylatory. Układ na postoju działa "prawidłowo" ale nie do końca bo na dużym obiegu. Wymieniono znów termostat trochę droższy Verneta problem taki sam. Ponownie wymieniono termostat firmy GATES. Problem został a nawet się pogłębił, ponieważ wskazówka nawet się nie podnosi. Pod komputerem pokazuje 38 Stopni i spada do 36 kiedy samochód jedzie.

Mechanik próbuje na siłę zlokalizować problem, powymieniał wężyki i nic. Wygląda jakby układ się zapowietrzył i nie dawał rady się samoczynnie odpowietrzyć. Temperatura na postoju rośnie (bardzo wolno ale rośnie). 20 minut jest te 93 Stopnie. Kiedy się nagrzeje wrzucam bieg i jadę np 40-50KM/h temperatura zaczyna szybko spadać do 38 Stopni.

Będę wdzięczny za każdą choć małą podpowiedź bo już brakuje mi sił a strach, że coś z silnikiem może się stać w głowie siedzi nie od dziś...
mypenza
Nowicjusz
 
Posty: 5

02 Maj 2019, 14:46

mypenza napisał(a):Układ na postoju działa "prawidłowo" ale nie do końca bo na dużym obiegu
Nie działa prawidłowo. Sprawdź czy jak silnik będzie się nagrzewał to czy górny wąż też będzie się robił stopniowo ciepły? Jeżeli tak to znaczy że masz cały czas duży obieg. Ten wąż powinien się zrobić ciepły (gorący) dopiero po około 85 stopniach w zależności od tego jaka jest temperatura otwarcia termostatu.

Wszystko co opisujesz wskazuje jednoznacznie na termostat. Możesz zrobić test i sprawdzić przy jakiej temperaturze on się otwiera wrzucając go do wody i stopniowo zwiększać jej temperaturę np. ustawiając naczynie na gazie. Musiałbyś go wymontować.

Ciepłe powietrze leci z nawiewu jak ustawisz grzanie na maksa? Czy na postoju jak tak zrobisz i silnik ma temperaturę 90 stopni to zacznie ona spadać?
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

03 Maj 2019, 11:20

Górny wąż robi się ciepły po ostrym nagrzaniu silnika - czyli prawdopodobnie tu jest ok. Termostat ma pełne otwarcie przy około 85-86 Stopni sprawdzone termometrem. Woda w zbiorniczku gorąca i podnosi się kiedy zwalniam korek i jakby bulgocze ale to dlatego (tak mi się wydaje), że dochodzi do blisko temp wrzenia bo węże są tak gorące, że nie możliwe ich utrzymać 3 sekundy.

Ciepłe powietrze leci z nawiewu już od 20Stopni nastawy stopniowo je zwiększając robi się gorętsze. Na postoju temperatura nie opada kiedy dam na maxa ogrzewanie jest stałe 90.
mypenza
Nowicjusz
 
Posty: 5

06 Maj 2019, 22:01

mypenza napisał(a):Górny wąż robi się ciepły po ostrym nagrzaniu silnik
Tylko tu chodzi o to żeby sprawdzić czy termostat otwiera się dopiero blisko tych 90 stopni. Wcześniej ta rura musi być chłodna. Silnik na wolnych obrotach powinien złapać odpowiednią temperaturę pracy a nie podczas ostrego gazowania.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

07 Maj 2019, 19:24

Miałem tu na myśli po rozgrzaniu silnika czyli kiedy się nagrzeje do max temperatury roboczej. Ponownie został wymieniony termostat i problem się nie rozwiązał. Auto trafiło do polecanego w mieście elektryka. Skoro mechanizmy wszystkie działają to szukamy problemu w wiązce. Jutro rano odbieram furę zobaczymy czy było warto...
mypenza
Nowicjusz
 
Posty: 5

14 Maj 2019, 09:20

mypenza napisał(a):Jutro rano odbieram furę zobaczymy czy było warto...
… i było warto? Problem rozwiązany?
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku?
    Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...
    SKODA Octavia kombi
    Gama Nowej Skody Octavii została poszerzona o wersję kombi. Dopłata do wersji liftback wynosi 4000 zł, niezależnie od wersji wyposażenia i silnika. W tej cenie Klient otrzymuje wyjątkowo obszerne i funkcjonalne nadwozie oraz ...

19 Maj 2019, 12:50

Było warto, bo okazało się, że przewód idący do czujnika temp. cieczy chłodzącej był uszkodzony. Po jego wymianie problem objawiał się taki iż w ogóle wskazówka na desce się nie podnosiła. Winny był źle dobrany czujnik. Okazuje się, że są jakieś dwa typy i pokazują różne rezystancje w temp. pokojowej. Problem rozwiązany aczkolwiek nagrzewa auto do tych rzekomo 87Stopni potem spada do 79 i tak oscyluje. Rozumiem, że środek podziałki na desce to 90Stopni C ? Jeżeli tak myślę to wskazówka dochodzi pomiędzy drugą a środkową podziałkę zarówna dla 79 i 87 Stopni. Jakby coś ją zablokowało. Można wykonać jakiś test licznika żeby sprawdzić czy wychył max jest ok na wszystkich zegarach?

Teraz jestem na urlopie więc mam czasu na diagnostykę. Moje OBDII jest jakieś inne, podpinane były jakieś programy ale albo były ograniczone funkcje lub nie widziały auta. Poszukam magika jakiegoś jeszcze.
mypenza
Nowicjusz
 
Posty: 5

22 Maj 2019, 08:05

mypenza napisał(a):Można wykonać jakiś test licznika żeby sprawdzić czy wychył max jest ok na wszystkich zegarach?
W twoim samochodzie nie czegoś takiego jak test zegarów :)
Ogólnie z tą temperaturą na 90 stopni zazwyczaj jest tak że wskazówka utrzymuje się w takim położeniu w zakresie odpowiednich temperatur dla silnika czyli jest to w granicach około 8 stopni czasem więcej.

Ja kiedyś miałem taki problem chyba w jakiejś Toyocie że wskazówka stała poniżej 90 stopni chociaż układ chłodzenia działał prawidłowo. Po rozebraniu licznika zmieniłem delikatnie umieszczenie wskazówki i było idealnie.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

23 Maj 2019, 13:24

U mnie jest tak, że gdy temperatura dochodzi do 51 Stopni to już wskazówka zaczyna się podnosić. Czy jak przestawię wskazówkę na zegarze zgodnie z programem na 90 Stopni w pozycji centralnej nie zmieni to wartości wskazywania przy 50?
mypenza
Nowicjusz
 
Posty: 5

27 Maj 2019, 13:01

mypenza napisał(a):Czy jak przestawię wskazówkę na zegarze zgodnie z programem na 90 Stopni w pozycji centralnej nie zmieni to wartości wskazywania przy 50?
Może to się nieznacznie zmienić ale nie musi, tu ciężko jest mi odpowiedzieć na to pytanie :)
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!