Nissan Terrano II - jak podnieść przód?

21 Kwi 2007, 20:53

:lol: witam,szukam porady :P jak podniesc przód samochodu o 2-3cm,czy istnieje mozliwosc jakiejs regulacji bez konicznosci wymiany elementow zawieszenia?
kuba73
Nowicjusz
 
Posty: 17
Miejscowość: siedlce

23 Kwi 2007, 07:48

Tyran to klasyczny drążkowahaczowiec, więc podnosi się go z przodu tak jak inne tego typu konstrukcje (Amigo, Rode, Trooper, Pajero/Montero itp). Cała operacja może trwać kilka minut... lub zakończyć się kapitalnym remontem zawieszenia... :(
Wszystko zależy w jakim stanie jest rama i elementy zawieszenia. Jeśli wszystko zdrowe, to jedziemy po kolei:
1) odkucie z błota i doczyszczenie wszystkich elementów zawieszenia (to po to, aby zobaczyć ewentualne "problemy");
2) podnosimy przód auta windą (najlepiej hi-liftem), ale nie za elementy zawieszenia (wahacze) tylko za ramę bądź zderzak (nie fabryczny - nie wytrzyma tego!);
3) bierzemy klucz nasadowy (chyba 32, ale nie pamiętam, więc strzelam - w każdym razie XXL ;) ) i dłuuugie ramię do niego;
4) klucz zakładamy na śrubę regulacji drążka skrętnego (od spodu auta, w okolicy środkowego słupka) i delikatnie i z wyczuciem "wiosłujemy", jednocześnie obserwując, czy nic nam nie pęka i nie odpada;
5) pkt 4. wykonujemy po drugiej stronie auta wykonując obrót klucza o taki sam kąt jak wcześniej;
6) Opuszczamy auto na dół i sprawdzamy, czy nie "przegieliśmy" - w razie potrzeby podnosimy, korygujemy i opuszczamy.

WAŻNE! Nie przesadzać z kręceniem - lepiej kilka razy podnosić, niż raz przegiąć!

A teraz moje pytanie - po co chcesz podnosić?! żeby wyrównać auto? - to OK
Ale jeśli w ten sposób chcesz podnieść auto, żeby go "doterenowić", to jest to błędny kierunek! W jeździe w terenie ważny jest prześwit, kąty zjazdy, najazdu i rampowy. O ile kąty poprawisz dźwigając sprzęta na zawiesi - o tyle przświt nadal pozostanie taki sam (najniższym punktem auta zawsze są dyfry - tego nie podniesiesz w ten sposób!). Lepszym rozwiązaniem jest podniesienie budy na ramie lub podcięcie nadkoli tak aby weszła większa opona. Bo to właśnie dzięki większej oponie zyskasz na prześwicie, a automatycznie zwiększą Ci się kąty robocze. No i zawieszenie będzie pracować w zakresach konstrukcyjnych, a nie na granicy wytrzymałości...


Jakby co - to pytaj śmiało, bo to temat rzeka i mółbym o tym pisać na kilkadziesiąt stron (ale potem musiałbym się sam wycinać... :D )...
Pozdr
fourup
Nie udzielam porad na PW - tylko forum ogólne!
fourup
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 974
Miejscowość: Kraków, Słomniki
Prawo jazdy: 08 01 1999
Auto: Mercedes S124 250D
Silnik: OM602
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1990

23 Kwi 2007, 22:42

:roll: dzieki FOURUP za info,chciałem wyrównać poziom samochodu,prosze jeszcze o info jaki jest zakres regulacji na drążku skrętnym tzn ile da sie podniesc przod a moze Wiesz jaka powinna być fabryczna odległosc /prześwit między opona a błotnikiem zarówno z przodu jak i z tyłu? ja mam opony 235/70/16 i przeswity sa bardzo różne na obu osiach ,tyl {przeswit} jest oczywiscie wiekszy,czy podniesienie przodu samochodu nie zmniejszy jego wytrzymałosci? pozdr :wink:
kuba73
Nowicjusz
 
Posty: 17
Miejscowość: siedlce

24 Kwi 2007, 07:53

Po pierwsze prześwitu nie mierzy się między oponą a błotnikiem tylko między ramą, a nawierzchnią drogi. Pomiędzy oponami i błotnikami mogą występować (i najczęściej występują) różnice. Jest to spowodowane różnym zakresem wychyleń konstrukcyjnych elementów zawieszenia między przednią i tylnią osią. Wyznacznikiem równego auta powinien być pomiar wysokości końca ramy w odniesieniu do nawierzchni. Można też (jeśli nie posiadasz dokładnych danych) poziomować auto opierając się na poziomie podłogi w aucie. Jeśli podłoga będzie trzymać poziom - całe auto będzie również trzymać poziom.

Po drugie - na drążkach można kręcić dużo, ale rozsądek podpowiada ograniczyć podnoszenie do 3-4 cm. Powyżej tych wartości zawieszenie zaczyna pracować w ciągłym wychyle, co z kolei powoduje powstawanie bardzo dużych naprężeń (i statycznych i dymnamicznych) w elementach zawieszenie i w konsekwencji znacznie szybsze ich zużycie... Myślę jednak, że jeśli chcesz tylko wyrównać auto - nie powinno być problemów...

Jeśli chciałbyś kiedyś podnosić auto dla jego "uterenowienia" właśnie na zawieszeniu - wtedy powinieneś pomyśleć o wymianie elementów zawiesi na mocniejsze i ukształtowane do pracy w wyższych zakresach. Polecam tutaj gotowe zestawy firmy Calmini (są jednak trochę drogie... +2" do Terrano II przód + tył + poduszku skrzyni + podpora wału do wydatek kilku tysięcy dolarów...). Ponadto należy pamiętać, że podnosząc auto na zawieszeniu należy pomyśleć o wałach (przedni i tylni) i całym zespole napędowym (silnik + skrzynia + reduktor), które trzeba przestawiać pod innym kątem...
Pozdr
fourup
Nie udzielam porad na PW - tylko forum ogólne!
fourup
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 974
Miejscowość: Kraków, Słomniki
Prawo jazdy: 08 01 1999
Auto: Mercedes S124 250D
Silnik: OM602
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1990

17 Lip 2008, 17:29

Witam
Żeby nie zakładać nowego tematu zapytam tutaj ;]
Kupiłem Tyrana od gościa, któwy prawdopodobnie woził coś ciężkiego i podniósł bude z przodu i z tyłu.
Czy chcąc go teraz obniżyć mam postępować jak przy podnoszeniu tylko przykręcić go w drugą stronę?
A i czy jeśli z tym przesadze to będzie tak samo obciązony jak po wyśrubowaniu w góre?
Pozdro :?
Tyranek II 2.7TD
grzenioPLK
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: z nienacka, Sanok

21 Lip 2008, 08:25

lift budy (body lift) to zastosowanie podkładek między budą, a ramą.
lift zawieszenia to podkręcanie drążków, stosowanie wyższych sprężyn, amorów itp.
jeśli poprzedni właściciel podniósł budę to żeby obniżyć auto musisz zastosowane podkładki wyjąć.
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Lexus IS - samochód do driftu
    IS od Lexusa jest bezpośrednim konkurentem serii 3 i również interesującą bazą na auto do driftu. Szczególnie, kiedy weźmiemy pod uwagę pierwszą generację modelu w wersji IS 300. W tym wariancie kompaktowego ...

11 Sie 2008, 00:30

Ciekawe czy temat ożyje ;)
Zamierzam wywindować na drażkach swojego L200. Konstrukcja taka sama jak terrano. Zastanawiam się jednak czy nie trzeba zdjąć segerów blokujących półosie przed wysynięciem się z piasty (a dokładniej z wieloklinu w zabieraku - w strszych modelach tam były sprzęgiełka)?
Po podniesieniu zawieszenia, koło będzie wyciągało półoś z dyfra, czy tak?
Czy po prostu koło zbliży się do osi auta i półosi nic nie grozi?
Z drugiej strony, jak zdejmę te segery, a półoś wysunie się z zabieraka to jeszcze bardziej bez sensu ;)
Macie jakieś przemyślenia na ten temat?
L200
three diamonds
Nowicjusz
 
Posty: 2

13 Sie 2008, 21:46

zrób jak napisał Fourup, nie kombinuj nic więcej. :wink:
stały zabierak to to samo co sprzęgiełko tylko nie da się go wyłączyć. swoją drogą, pomyśl na założeniem sprzęgiełek, po czarnym nie będziesz jeździł z obracającym się wałem i półosiami, zawsze to trochę oszczędności paliwa będzie. 8)
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce

19 Sie 2008, 12:24

Witam! Czytajac pański artykuł na temat ''podkrecenia drążków'' troszeczke sie zmartwiłem... A chodzi mi o to ze, jestem od niedawna posiadaczem fajnej terenówki Hyundai galloper (kopia pajero...) i po głowie mi chodzi maksymalne podniesienie mego wozu... Włożyć doń wieksze koła tak ze 33'' no ale jestem teraz rozczarowany... Czytałem cos o podniesieniu samej budy ale ile mozna i czy to jest bezpieczne i takie tam juz nie znalazłem... Jakieś fotki by sie przydały a tu nic... Czy mogłby mi pan powiedziec czy dam sobie z czymś takim sam rade w zaciszu przydomowego garazu? na jakie koszty nalezy sie przygotowac? nie chce autka katowac w terenie to ma jedynie słuzyc ze tak powiem szpanowi? Ma ładnie wygladac i tyle :D Za odpowiedz z gory dziekuje! pozdrawiam !
Lepiej starym wjechać wszedzie! Niz nowym nigdzie....
orzeszek81
Nowicjusz
 
Posty: 2
Miejscowość: Radzionków

25 Wrz 2008, 02:30

witam :lol: mam pytanie dotyczące podniesienia terrano II ,chciałbym pod sprężyny podłożyć tuleje gumowe o wysokości 3-4cm i skręcić przód też o 3-4cm czy oprócz tych czynności powinienem coś np. :P spawać :shock: itp jakieś inne przeróbki ,chciałbym poprawić tylko kąty natarcia i itd. żadnych szaleństw finansowych, prosze o opinie

[ Dodano: 14 Grudzień 2010, 17:03 ]
witam,w nissanie terranoII 2.4 benz 97r przestał działać wskażnik paliwa /opadł na minimum kontrolka się nie zapaliła / ten stan się utrzymuje nie ma znaczenia czy silnik jest na chodzie czy nie wskażnik ani drgnie,kontrolka ani na moment sie nie zapala,auto jażdzi bez zarzutów,normalnie pali itd,jakieś pomysły co padło?pozdr
kuba73
Nowicjusz
 
Posty: 17
Miejscowość: siedlce

10 Mar 2019, 14:18

Mam problem jak usztywnic tył terrano ? Strasznie siedzi tył od przodu . jak podpinam przyczepke to jest gorzej .. Myslalem o takich sprezynach [link do oferty na Allegro wygasł]
Reset1990
Obserwowany
 
Posty: 1
Zdjęcia: 2

10 Mar 2019, 15:01

Pewnie już masz sprężyny słabe, te z linku to lipa nie polecam, lepiej poszukać sprężyn twardych usztywnianych.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16662
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4