Niszczenie opon przy wysokiej prędkości?

26 Wrz 2020, 01:45

Cześć. Czytając pracę motoryzacyjną natknąłem się na stwierdzenie typu: w samochodzie zamontowano specjalnie ogranicznik prędkości, w trosce o stan 21 calowych opon. Rozumiem to tak jakby wysoka prędkość miała negatywny wpływ na opony. Potrafi mi to ktoś wyjaśnić? ;)
Easydriver
Początkujący
 
Posty: 77
Zdjęcia: 1
Miejscowość: Warszawa / Złotoryja
Prawo jazdy: 22 05 2016
Auto: Ford Maverick, poluję na BMW
Silnik: 2.3 i 150 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

26 Wrz 2020, 07:50

A co tu wyjaśniać, nie jest to zbyt skomplikowane. Samochód pokonuje opór powietrza dzięki napędowi na koła. Im większy opór trzeba pokonać tym większe siły działają na opony, które bezpośrednio przenoszą ten napęd. Wyobraź sobie jak pracują opony, gdy duży ciężki samochód podjeżdża pod górę. Jak opony ciągną ten ciężar na granicy przyczepności, jak drobinki gumy nie wytrzymują tego obciążenia i odrywają się od opony. Opór powietrza przy bardzo wysokich prędkościach też stawia olbrzymi opór, który trzeba pokonać.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3743
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

30 Wrz 2020, 10:19

@yeti65 super to wyjaśnił :ok: Mało który kierowca zdaje sobie z tego sprawę dlatego tu też masz opony produkowane z odpowiednimi indeksami prędkości.

Podobnie niszczenie czy szybsze zużywanie opon występuje podczas ciągnięcia przyczepy. Dzieje się tak bo opony na kołach przekazujących napęd muszą pokonywać dużo większy opór podczas jazdy czy nawet samego ruszania.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10008
Zdjęcia: 35

30 Wrz 2020, 18:11

Świetne wyjaśnienie, dzięki :ok:
malmon3
Aktywny
 
Posty: 302

30 Wrz 2020, 19:51

Rokiko napisał(a):@yeti65 super to wyjaśnił Mało który kierowca zdaje sobie z tego sprawę dlatego tu też masz opony produkowane z odpowiednimi indeksami prędkości.

Dzięki za miłe słowo :mrgreen:
Co do indeksu prędkości, to trzeba brać pod uwagę to, że opony do wysokich prędkości muszą być wytrzymalsze(twardsze), co przekłada się bezpośrednio na osiągi. Opony wysokich prędkości przeważnie są nieco gorsze na mokrym asfalcie, komfort też jest gorszy.
Dlatego nie należy przesadzać z tymi wysokimi indeksami.
Trzeba brać opony z jak najniższym dopuszczalnym indeksem, zgodnie z zaleceniami producenta auta.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3743
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Roadmap E - samochody elektryczne od Volkswagena
    "Roadmap E" koncern Volkswagen rozpoczyna największą w światowym przemyśle samochodowym ofensywę w dziedzinie samochodów elektrycznych. Najpóźniej do 2030 roku Volkswagen dokona elektryfikacji całej oferty swoich ...
    Skręcanie w lewo drożej Nas kosztuje od skrętu w prawo!
    Kierowcy próbują wszystkich sposobów, aby oszczędzić na paliwie. Okazuje się, że stanie na lewym pasie w oczekiwaniu na skręt w lewo z wrzuconym jałowym biegiem jest nie tylko marnowaniem czasu, ale i pieniędzy. Unikając ...