Strategia ekologiczna Mazdy w pierwszym etapie wprowadza udoskonalenia podstawowych rozwiązań technicznych w samochodzie. Kolejny krok oparty jest na tych zmianach i obejmuje stopniowe wprowadzanie napędu elektrycznego, którego celem jest ograniczanie zużycia paliwa. Pierwszym systemem z tej serii był i-stop, wyłączający silnik podczas postoju, wprowadzony w 2009 roku w modelu Mazda3. Kolejnym rozwiązaniem, które debiutuje w nowym modelu Mazda6, to i-ELOOP. Zastosowano ponadto szereg zaawansowanych technologii bezpieczeństwa aktywnego. Nowa Mazda6 nie tylko zapewnia precyzyjne reakcje i przyjemne odczucia z jazdy, ale także wyjątkowe właściwości w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa.
Wykorzystując pełen potencjał TECHNOLOGII SKYACTIV i designu KODO, Mazda6 ma na celu zwiększenie "radości z jazdy". Jako flagowy model najnowszej generacji pojazdów, bazuje na sukcesie jaki odniosła Mazda CX-5, zapowiadając jednocześnie nową erę dla marki. Na rynkach międzynarodowych model pojawi się pod koniec 2012 roku.
"Przyjemność z jazdy" zaczyna się już przed uruchomieniem silnika.
Tworzenie flagowego modelu, dzięki któremu przyjemność z jazdy jest jeszcze większa.
"Tworząc trzecią generację modelu Mazda6, stosowaliśmy podstawową zasadę marki: "przyjemność z jazdy". Chcieliśmy stworzyć samochód, który reaguje i zachowuje się dokładnie tak, jak oczekuje tego kierowca", mówi Hiroshi Kajiyama, menadżer projektu nowej Mazdy6. "Wyróżniający się design podkreśla moc i dynamikę samochodu. Wachlarz oryginalnych innowacji wzmacnia wrażenie komfortu i przyjemności. Doskonałe rozwiązania techniczne i wykonanie Mazdy sprawiły, że powstał samochód, który działa tak doskonale, że sprawia wrażenie, jakby reagował na intencje kierowcy, a nie na fizyczny ruch podczas prowadzenia, hamowania czy przyspieszania. W skrócie, nowa Mazda6 oferuje "radość z jazdy", jakiej kierowcy zwykle oczekują od Mazdy, a te emocje rozpoczynają się, zanim kierowca uruchomi silnik i pozostają z nim długo po zakończeniu jazdy. Nie mogę się doczekać, kiedy będę mógł zobaczyć wyraz twarzy ludzi wysiadających z samochodu po pierwszej jeździe Mazdą6".
POLECAMY Nowa Mazda6 - produkcja w fabryce w Hofu
Design i wyjątkowa stylizacja Mazdy6
Nowa Mazda6 to model seryjny, następca koncepcyjnej Mazdy Takeri, po raz pierwszy zaprezentowanej podczas Salonu Samochodowego w Tokio w grudniu 2011 roku. "Nowa Mazda6 ma solidną ramę i niskie, szeroko rozstawione zawieszenie, wyrażające siłę i stabilność, tworzące wrażenie niezwykłej zwrotności, bez szkody dla uniwersalnych właściwości estetycznych i pięknej formy samochodu segmentu C/D", mówi główny projektant, Akira Tamatani. "Opracowaliśmy design, w którym dzika i dynamiczna ekspresja ruchu znajduje artystyczny wyraz. Jedno spojrzenie na samochód sprawia, że rosną oczekiwania związane z jazdą, zanim jeszcze ruszymy w drogę".
Mazda6 na zewnątrz
- Z przodu wykorzystano motyw "skrzydła", wspólny element stylu nowej rodziny samochodów Mazda. Jest on umieszczony w głęboko wyrzeźbionej przedniej części. Załamania na masce rozciągają się od kątów ‘skrzydeł’ aż po boczne linie nadwozia. Wraz z solidnym designem przodu, uzupełniają one całą dynamiczną formę nadwozia, która wyraża silne pragnienie ruchu.
- W widoku z boku dominują trzy charakterystyczne linie – rys zaznaczony do przodu od tylnego koła, linia tylnego oraz przedniego błotnika. Połączenie tych linii tworzy sylwetkę przyczajonego drapieżnika gotowego do skoku.
- Tył podkreśla stabilność dzięki dobrze wyważonym proporcjom przypominającego kształtem klin nadwozia, wydatnemu zderzakowi i kompaktowej kabinie.
- Z przodu, po raz pierwszy w seryjnie produkowanym modelu Mazdy, zastosowano reflektory diodowe i podświetlane obramowania reflektorów.
- Po raz pierwszy zastosowano czerwony lakier "Soul Red", nowy kolor opracowany z wykorzystaniem unikalnego procesu technologicznego Mazdy, który łączy głębię i cień podkreślające dynamiczną formę samochodu.
Mazda6 wnętrze
- Zorientowana na kierowcę deska rozdzielcza i trzy symetrycznie ułożone wskaźniki.
- Przestrzeń po stronie pasażera zapewnia poczucie otwartości i bezpieczeństwa, dzięki ozdobnej linii poziomej, rozciągającej się od panelu środkowego po wloty klimatyzacji oraz zaokrągloną deskę rozdzielczą.
- W często dotykanych miejscach, takich jak panele drzwi czy górna część deski rozdzielczej, zastosowano miękkie materiały.
- Panel centralny wykonany jest w dwóch kolorach – "Bordeaux metal" i "Dark metal".
Doskonałe wykonanie
Modele Mazdy nowej generacji powstają zgodnie z koncepcją doskonałego wykonania, która łączy poczucie estetyki projektanta z precyzją pracy inżyniera. Pełne wdrożenie tej koncepcji w nowym modelu Mazda6 umożliwiło osiągnięcie wysokiej jakości, doskonałego wykończenia z harmonią formy i jakości przy jednoczesnym zachowaniu pełnej funkcjonalności. Dużo uwagi poświęcono nie tylko tym obszarom, które widzi pasażer, ale także odczuciom i dźwiękom towarzyszącym obsłudze pojazdu.
Zagospodarowanie przestrzeni
W dynamicznym i eleganckim nadwoziu, powstałym zgodnie z motywem projektowym KODO, kryje się przestronne i komfortowe wnętrze. Pracom związanym z zagospodarowaniem przestrzeni przyświecały dwa główne cele. Pierwszym było stworzenie przestronnej, komfortowej kabiny, dokładnie spełniającej założenia filozofii designu KODO. Drugim celem było dopracowanie interfejsu człowiek – maszyna (Human Machine Interface - HMI), aby stworzyć otoczenie, w którym kierowca może poczuć się w pełni komfortowo. Zagospodarowanie przestrzeni nowej Mazdy6 spełnia wszystkie te cele i zapewnia kierowcy i pasażerom doskonałą atmosferę, w której w pełni mogą czerpać "radość z jazdy".
Przestronna, komfortowa kabina, spełniająca założenia KODO
- Rozstaw osi o długości 2830 mm to mnóstwo przestrzeni z tyłu i przestronne wnętrze.
- Duże, 19-calowe koła sprawiają wrażenie stabilności.
- W porównaniu z poprzednim modelem, przednie koła przesunięto do przodu o 100 mm w stosunku do słupka przedniego, co skróciło przedni zwis. Tył jest także krótszy niż w poprzednim modelu.
- Szerokość na wysokości ramion wynosząca 1450 mm z przodu (o 20 mm więcej niż w poprzednim modelu) i duże zaokrąglenie konsoli środkowej zapewniają komfort pasażerom.
- Tylne fotele oferują dużą przestrzeń na nogi, o 43 mm większą na wysokości kolan niż w poprzednim modelu i jedną z największych w segmencie. Przestrzeń na nogi wynosi 984 mm, 37 mm więcej niż w poprzednim modelu. Długość poduszki tylnych foteli wzrosła o 20 mm, a długość oparcia o 33 mm. Tylny podłokietnik zwiększył się o 60 mm.
- Bagażnik projektowano z myślą o ergonomii. Szerokość górnego otwarcia jest większa o 32 mm niż w poprzednim modelu, co ułatwia załadunek. Konstrukcja zawiasów ułatwia otwieranie i zamykanie bagażnika.
Otoczenie kierowcy
- Regulowany fotel i dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy pozwalają precyzyjnie dopasować pozycję jazdy.
- Sterowanie przełącznikami umożliwia intuicyjną kontrolę wielu funkcji, takich jak system audio, system nawigacji czy czułość wycieraczek.
- Informacje o trasie ukazują się na 3,5-calowym wyświetlaczu informacyjnym. Informacje nawigacji prezentowane są na 5-calowym wyświetlaczu na panelu środkowym. Dzięki podzieleniu informacji na kategorie i prezentowanie ich na dwóch oddzielnych wyświetlaczach wzrosła ich czytelność i łatwość obsługi.
Dynamika jazdy - Imponujące osiągi i precyzyjne prowadzenie
Jeśli chodzi o dynamikę jazdy, celem było zapewnienie niesamowitych wrażeń z jazdy, osiągalnych jedynie wtedy, gdy samochód i kierowca tworzą jedność. Liniowe reakcje na działania kierowcy są podstawą przyjemności z jazdy, a pełnej radości nie można osiągnąć samą szybkością czy mocą. Taka motywacja towarzyszyła wdrożeniu TECHNOLOGII SKYACTIV w całym samochodzie, w tym w silniku, skrzyni biegów, nadwoziu i podwoziu.
Inżynierowie Mazdy skoncentrowali się na zapewnieniu wyjątkowego poziomu osiągów poprzez system sterowania reagujący na intencje kierowcy.
Podwozie i karoseria
- Nowa Mazda6 wyposażona jest w dopracowane podwozie SKYACTIV z kolumnami w przednim zawieszeniu i wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu, zapewniającym szybkie reakcje podczas jazdy w zakresie niskich i średnich prędkości oraz stabilność przy wysokich prędkościach.
- Kolumnowy, wyposażony w elektryczne wspomaganie układ kierowniczy oferuje precyzyjną kontrolę jazdy, reagując w sposób właściwy na niewielkie ruchy bez wymuszania zmiany ułożenia rąk na kierownicy. Nowy system wspomagania prowadzenia zwiększa stabilność jazdy na wprost i zapobiega ściąganiu na nierównej nawierzchni.
- Zoptymalizowanie krzywych wspomagania hamulców, zapewniające skuteczne, precyzyjne i pewne hamowanie w pełnym zakresie prędkości, jest wynikiem płynnego uruchamiania układu hamulcowego i większej stabilności, będącej efektem lepszego chłodzenia hamulców.
- Solidna struktura nadwozia SKYACTIV charakteryzuje się szerszym zastosowaniem ograniczającej masę pojazdu stali o wyjątkowo wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, przy jednoczesnym podwyższeniu odporności na skręcanie o około 30%
- Działania w zakresie NVH (hałas, wibracje, drgania) koncentrowały się na uzyskaniu przodującego w tej klasie samochodów poziomu wyciszenia w kabinie i stworzeniu przyjemnego i miłego dźwięku silnika w chwili przyspieszania. Lepsze wyniki NVH pochodzą głównie ze skutecznego blokowania ścieżek przenikania hałasu z silnika i nawierzchni do kabiny.
- Udoskonalona konstrukcja podwozia poprawia właściwości aerodynamiczne poprzez udoskonalenie przepływu strumienia pod pojazdem i zminimalizowanie wiru spływowego dzięki skierowaniu przepływu powietrza poprzez wygiętą do góry konstrukcję głównego tłumika. Współczynnik oporu czołowego osiągnął przodujący w tej klasie pojazdów wynik 0,26 (zależnie od wersji). Ma to wpływ na stabilność podczas szybkiej jazdy i obniża zużycie paliwa.
Napęd (specyfikacja na rynek rosyjski)
- SKYACTIV-G 2.0 (silnik benzynowy) – wersje z tym silnikiem oferują doskonałą charakterystykę momentu obrotowego przy niskich prędkościach, umożliwiającą przyspieszanie dokładnie odpowiadające intencjom kierowcy w różnych warunkach drogowych i przyczyniającą się do zapewnienia precyzyjnych, liniowych reakcji, przyjemnej jazdy i wyjątkowo niskiego zużycia paliwa. Maksymalny moment obrotowy wynosi 210 Nm / 4000 obr. na min., a maksymalna moc 110 (107) kW / 6000 obr. na min.
- Silnik SKYACTIV-G 2.0 będzie również dostępny na rynku europejskim w mocniejszej wersji – 121 kW / 6000 obr. na min.
- SKYACTIV-G 2.5 (silnik benzynowy) – jednostka, która zadebiutuje w nowym modelu Mazda6, jest bardzo lekka i zapewnia przodujący w tej klasie moment obrotowy wynoszący 256 Nm / 3250 obr. na min. Maksymalna moc to 141 kW / 5700 obr. na min. Wałek wyrównoważający przyczynia się do ograniczenia wibracji silnika i niskiego poziomu hałasu.
- Silnik SKYACTIV-G 2.0 współpracuje z 6-biegową przekładnią automatyczną SKYACTIV-DRIVE lub 6-biegową skrzynią biegów SKYACTIV-MT. SKYACTIV-G 2.5 współpracuje z przekładnią SKYACTIV-DRIVE.
Ochrona środowiska i bezpieczeństwo
Pod względem dbałości o środowisko, wprowadzenie systemu i-stop i i-ELOOP obniża i tak niskie zużycie paliwa, uzyskane dzięki TECHNOLOGII SKYACTIV. Podstawą bezpieczeństwa nowego modelu Mazda6 jest wyjątkowe prowadzenie z bezpośrednimi reakcjami na działania kierowcy, doskonała widoczność i zabezpieczenia przed skutkami zderzeń bardzo sztywnej karoserii SKYACTIV. Oprócz tego szereg zaawansowanych technologii bezpieczeństwa wspiera kierowcę w bezpiecznej jeździe. Na przykład system monitoringu strefy za samochodem (RVM) i adaptacyjne światła przednie (AFS) zwiększają wiedzę kierowcy o sytuacji na drodze i jego pole widzenia. System automatycznego hamowania (SCBS) pomaga uniknąć wypadku lub ograniczyć jego skutki. Doskonałe bezpieczeństwo bierne minimalizuje szkody, kiedy już dojdzie do wypadku.
Ochrona środowiska
- Nowa Mazda6 to pierwszy model wykorzystujący system odzyskiwania energii „i-ELOOP”, który przyczynia się do znacznego obniżenia zużycia paliwa. To pierwszy system odzyskiwania energii w samochodzie osobowym wykorzystujący kondensator. Modele wyposażone w silnik SKYACTIV-G 2.5 są także wyposażone w system i-ELOOP.
- W nowym modelu Mazda6 pojawia się także system "i-stop", wyłączający silnik na postoju. Dzięki niemu silnik włącza się ponownie w rekordowym czasie 0,35 sekundy.
- Nanotechnologia zastosowana w katalizatorze poprawia proces oczyszczania spalin i zmniejsza ilość potrzebnych metali szlachetnych.
POLECAMY Nowa Mazda6 - światowa premiera na Salonie w Moskwie
Technologie bezpieczeństwa aktywnego
- Przesunięcie podstawy przedniego słupka do tyłu o 100 mm w porównaniu do poprzedniego modelu i zamocowanie lusterka na drzwiach, a nie na słupku pomaga polepszyć widoczność do przodu i na boki.
- System kontroli świateł drogowych (HBC) wykorzystuje czujnik wykrywający pojazdy nadjeżdżające z przeciwnego kierunku i automatycznie zmienia światła drogowe na mijania, aby nie oślepiać kierowców podczas jazdy nocą.
- Adaptacyjne przednie światła (AFS) wykrywają zakręty na podstawie położenia koła kierownicy oraz prędkości jazdy i kierują strumień światła w odpowiednią stronę. Polepsza to widoczność podczas nocnej jazdy.
- Wspomaganie ruszania na wzniesieniu (HLA) pomaga zapobiec staczaniu się samochodu w chwili, gdy kierowca przenosi nogę z pedału hamulca na pedał gazu w momencie ruszania na pochyłości.
Sygnały alarmowe pomagające kierowcy uniknąć zagrożenia
- Sygnalizacja awaryjnego hamowania (ESS) - szybkie miganie świateł awaryjnych w przypadku nagłego hamowania przy prędkości powyżej 50 km/h w celu ostrzeżenia innych kierowców.
- System monitoringu strefy za samochodem (RVM) działa powyżej 30 km/h i wykrywa pojazdy zbliżające się z tyłu lub znajdujące się w martwym polu po obu stronach i ostrzega kierowcę przed zmianą pasa.
- System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS) wykorzystuje kamerę w celu ustalenia pozycji linii na drodze i ostrzega kierowcę o przypadkowym zjechaniu z pasa ruchu, zmniejszając ryzyko wypadku będącego efektem nieuwagi lub zmęczenia.
Pomoc w unikaniu lub ograniczaniu skutków wypadków, kiedy kierowca nie może sam zapewnić bezpieczeństwa jazdy
- System automatycznego hamowania (SCBS) wykorzystuje czujnik na podczerwień i pomaga uniknąć lub ograniczyć skutki zderzeń czołowych (przy prędkości do 30 km/h), automatycznie uruchamiając hamulce.
Technologie bezpieczeństwa biernego
- Lekka, ale bardzo sztywna konstrukcja SKYACTIV zapewnia doskonałą ochronę w wypadkach.
- Ścieżki rozprowadzania energii i przód o przekroju w kształcie litery X polepszają pochłanianie energii uderzenia, podwyższając przez to bezpieczeństwo w kolizjach czołowych, bocznych i tylnych.
- Zapobiegająca urazom szyi konstrukcja przednich foteli pomaga chronić kręgosłup szyjny w przypadku kolizji tylnych.
- W przednich drzwiach umieszczono dwie belki ochronne. Górna ma przekrój okrągły, zaś dolna podwójne ścianki.
Zobacz zdjęcia » Galeria Mazda6
źródło: Mazda