REKLAMA
Dotychczas Euro NCAP publikowało trzy osobne oceny dla poszczególnych testowanych samochodów. Od teraz organizacja będzie ogłaszać dla każdego pojazdu nową ocenę łączną obejmującą ważony wynik trzech dotychczasowych ocen (ochronę dorosłych (siedzących z przodu), dzieci (z tyłu, w fotelikach) i ochronę pieszych oraz nowość – oferowane asysteny bezpieczeństwa (ang. Safety Assist). W ramach nowych reguł testowania, samochody otrzymują pojedynczy rezultat od 1 do 5 gwiazdek. Takie podejście scala wszystkie dotychczasowe aspekty i obejmuje niedawno wprowadzone testy zderzenia tylnego (Rear Impact, whiplash, ocena ochrony kręgosłupa, zwłaszcza kręgów szyjnych, przez fotele). Zapowiedziano także zaostrzenie kryteriów w poszczególnych obszarach w ciągu trzech lat.
[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Spośród sześciu pierwszych pojazdów ocenianych wg nowych kryteriów, cztery auta otrzymały po 5 gwiazdek: Mazda 6, Mitsubishi Lancer (Sportback), Toyota Avensis i Toyota iQ. Citroen C3 Picasso i Subaru Impreza otrzymały po 4 gwiazdki. Toyota pokazała na przykładzie nowego Avensisa i iQ, że wielkość nie jest przeszkodą w drodze do ogólnego bezpieczeństwa (komunikat Euro NCAP pomija fakt, że wyniki w jednej klasie pojazdów są zależne od segmentów, a zatem i wielkości aut; inaczej 5 gwiazdek w małym aucie to inny poziom bezpieczeństwa niż 5 gwiazdek w samochodzie dużym czy średniej wielkości). Citroen C3 Picasso to pierwsze testowane auto, które otrzymało punkty za ogranicznik prędkości, nowy wymóg schematu oceniania Euro NCAP. Chociaż świetne wyniki pierwszej partii potwierdzają, że oferują one najnowsze rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa, to jednocześnie rezultaty te wskazują potencjał do poprawy. Większość aut słabo wypadła w zderzeniu bocnym. Euro NCAP bierze pod uwagę więcej krytycznych regionów ciała, niż smą głowę. W teście zderzenia tylnego (najechanie na tył auta przez inny pojazd) dobrze wypdła tylko (nowa) Toyota Avensis. Z kolei wszystkie przetestowane auta, poza Subaru Impreza, nie zdołały wywrzeć wrażenia pod względem ochrony pieszych. Na skutek nowych zasad oceniania, Mitsubishi i Subaru postanowiły zmienić swoje zasady wyposażania odpowiednio Lancera i Imprezy w system stabilizacji toru jazdy (ESC/ESP), ponieważ w niektórych krajach oferowano te modele bez tego systemu nawet w opcji. Nowy sytem oceniania Euro NCAP wymaga aby aż 85% sprzedaży (liczonej w sztukach) miało standardowo całe wyposażenie bezpieczeństwa, łącznie z ESC (ESP), a przynajmniej opcjonalnie, dostępne w każdym wariancie. W Niemczech, gdzie ESP jest najczęściej montowane, seryjnie wyposażanych w nie ma być obecnie 81% rejestrowanych jako nowe pojazdów.
Euro NCAP jest świadome, że w czasach ekonomicznego kryzysu ustanwia się priorytety i chce się upewnić, że bezpieczeństwo pozostanie głównym priorytetem. W 2007 roku wypadki drogowe wywołały szacunkowe straty 200 miliardów euro, tj. ok. 2% produktu brutto Unii Europejskiej. Zapewniając, że bezpieczne projektowanie i wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo, są wprowadzane poprzez nowy system oceniania, obniża się społeczne koszty i pomaga uwolnić od traumatycznych przeżyć miliony rodzin w Europie. Euro NCAP jest przekonane, że nie czynienie z bezpieczeństwa priorytetu byłoby fałszywym ekonomicznie działaniem oraz, że producenci, którzy pozostaną oddani bezpieczeństwu, zostaną nagrodzeni dobrymi łącznymi wynikami.
Wyniki pierwszych nowych testów zderzeniowych Euro NCAP (luty 2009):
Citroen C3 Picasso
- ocena łączna: 4 gwiazdki
- ochrona dorosłych z przodu: 81%
- ochrona dzieci w fotelikach z tyłu: 76%
- bezpieczeństwo pieszego w razie potrącenia: 40%
- asystenty bezpieczeństwa: 43%
Mazda6
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych z przodu: 77%
- ochrona dzieci w fotelikach z tyłu: 81%
- bezpieczeństwo pieszego w razie potrącenia: 49%
- asystenty bezpieczeństwa: 71%
Mitsubishi Lancer (Sportback)
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych z przodu: 81%
- ochrona dzieci w fotelikach z tyłu: 80%
- bezpieczeństwo pieszego w razie potrącenia: 34%
- asystenty bezpieczeństwa: 71%
Subaru Impreza
- ocena łączna: 4 gwiazdki
- ochrona dorosłych z przodu: 84%
- ochrona dzieci w fotelikach z tyłu: 73%
- bezpieczeństwo pieszego w razie potrącenia: 72%
- asystenty bezpieczeństwa: 57%
Toyota Avensis
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych z przodu: 90%
- ochrona dzieci w fotelikach z tyłu: 86%
- bezpieczeństwo pieszego w razie potrącenia: 53%
- asystenty bezpieczeństwa: 86%
Toyota iQ
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych z przodu: 91%
- ochrona dzieci w fotelikach z tyłu: 71%
- bezpieczeństwo pieszego w razie potrącenia: 54%
- asystenty bezpieczeństwa: 86%
Warto zauważyć, że wiele pojazdów, które uzyskało w przeszłości 5 gwiazdek, może nie powtórzyć tego wyniku wg nowych kryteriów, zwłaszcza jesli nie oferuje przynajmniej opcjonalnie w prawie wszystkich wersjach systemu stabilizacji toru jazdy (nazywanego przez Euro NCAP ESC, a znanego powszechnie pod nazwą ESP).
źródło: euroncap.com
Warto przeczytać:
Brak OC - nie muszisz mieć przy sobie potwierdzenia opłaty!
Ferrari 599 GTB Fiorano - Ekstremalna wyścigówka
Uwaga! Rewolucja w przepisach!