Nowy silnik Energy dCi 160 Twin Turbo

24 Lut 2014, 13:49

RENAULT, utytułowany konstruktor silników, podejmuje wyzwanie zwiększania efektywności w 2014 roku. Odnoszący liczne zwycięstwa w Formule 1 konstruktor silników wykorzystuje swoje doświadczenie do ciągłego podwyższania efektywności energetycznej swoich silników seryjnych i oferuje swoim użytkownikom coraz więcej doznań i przyjemności z jazdy. Najnowszy produkt downsizingu – silnik Energy dCi 160 Twin Turbo jest pierwszym wysokoprężnym silnikiem 1,6 l z układem podwójnego doładowania.

Przy pojemności 1598 cm3 silnik ten rozwija moc 160 KM i osiąga aż 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pod względem osiągów plasuje go się w kategorii silników 2-litrowych. To pierwszy taki przykład wśród silników 1,6 l, wyróżniający się obniżonym o 25% zużyciem paliwa i emisją CO2.

Nowy silnik Energy dCi 160 Twin Turbo

Wysokie osiągi dzięki doskonałemu opanowaniu technologii podwójnego doładowania
Technologia "twin-turbo" pozwala połączyć w silniku wysokoprężnym znaczny moment obrotowy przy niskich obrotach z wysoką mocą w górnym zakresie obrotów, oferując kierowcy dużą przyjemność prowadzenia.

Układ ten składa się z dwóch turbosprężarek zamontowanych szeregowo:
Pierwsza turbosprężarka o bardzo małej bezwładności pozwala na uzyskanie znacznego momentu obrotowego dostępnego już od najniższych obrotów, co zapewnia bezzwłoczną reakcję silnika przy ruszaniu z miejsca i zmianie biegów. Gwarantujące elastyczną i dynamiczną jazdę 90% momentu obrotowego jest dostępne już przy 1 500 obr./min, co umożliwia bezzwłoczne reakcje silnika, dobre przyspieszenia na niskich obrotach i błyskawiczne wchodzenie na obroty.
Druga turbosprężarka wkracza do akcji przy wyższych obrotach i umożliwia bezproblemowe osiągnięcie wysokiej mocy (100 KM/litr pojemności skokowej). Zapewnia tym samym ciągłe, równomierne przyspieszenie.
Silnik zawsze pracuje w odpowiadających optymalnej sprawności zakresach obrotów, co ma bezpośredni wpływ na obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2.

Silnik "high-tech" z technologiami przejętymi z Formuły 1
Zaawansowane układy doładowania nie są jedynym wspólnym elementem silników 1.6 Renault Energy F1 i 1.6 Renault Energy dCi. W kadłubie silnika Energy dCi 160 Twin Turbo zastosowano szereg technologii będących owocem bogatego doświadczenia Renault w Formule 1, w szczególności w zakresie chłodzenia i zmniejszania oporów tarcia:
    system poprzecznego obiegu płynu chłodzącego, zapewniający szybkie i skuteczne chłodzenie komory spalania;
    pierścienie typu U-flex (o przekroju w kształcie „U”): bardzo elastyczne dzięki swojemu kształtowi, doskonale dopasowują się do odkształceń cylindra (powstających pod wpływem wysokich temperatur i ciśnień) i zapewniają maksymalny kompromis między skutecznością a oporami tarcia;
    zmniejszające opory tarcia powłoki diamentopodobne DLC (Diamond Like Carbon) na popychaczach zaworów.

Nowy silnik Energy dCi 160 Twin Turbo

Silnik 1.6 l Energy dCi 160 Twin Turbo jest wyposażony w układ wtryskowy o ciśnieniu 1 800 barów, przystosowany do współpracy z układem podwójnego doładowania. Spełnia on wymagania normy czystości spalin Euro 6b dzięki katalizatorowi tlenków azotu NOx Trap i układowi regeneracji filtra cząstek stałych. Dzięki swoim wysokim osiągom silnik ten będzie w stanie skutecznie napędzać samochody o znacznych rozmiarach. Będzie on w szczególności montowany w przyszłych modelach Renault z segmentów C i D.

Jak myślicie jaka będzie trwałość takiej jednostki? Czy taka wysoka moc w dieslu przy tak małej pojemności może skutecznie odbić się na trwałości takiego silnika?

źródło: Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3817
Zdjęcia: 13124
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Warsaw Moto Show 2015
    Po oficjalnym otwarciu targów przez organizatorów, odbyła się konferencja prasowa Arrinery, a następnie konferencje i warsztaty. Wieczorem podczas uroczystej gali miał miejsce finał siódmej edycji plebiscytu "Złotej Kierownicy". ...