Objawy uszkodzenia turbosprężarki

23 Gru 2014, 11:57

Obecnie niemal każdy samochód z silnikiem diesla jak i benzynowym wyposażony jest w turbosprężarkę.

Ma ona na celu zwiększenie ilości powietrza doprowadzanego do cylindrów a co za tym idzie zwiększenie jego mocy. Niestety turbosprężarka jest bardzo "delikatnym" i skomplikowanym urządzeniem, a z racji na to, że pracuje w bardzo ciężkich warunkach, narażona jest na liczne awarie i uszkodzenia.

Objawy uszkodzenia turbosprężarki

Poniżej chciałbym krótko a zarazem ze zrozumieniem dla zwykłego użytkownika samochodu wyposażonego w turbosprężarką, przytoczyć problemy jakie możemy napotkać jeżdżąc takim właśnie pojazdem.

Przekrój turbosprężarki ze zmienną geometrią. Oto cztery najczęściej spotykane objawy awarii turbosprężarki:

Olej w przewodach układu dolotowego lub wydechowego
Turbosprężarka, a zasadzie jej wirujący wałek smarowany jest olejem silnikowym. Olej ten ma również za zadanie chłodzenie całego zespołu. W przypadku uszkodzenia lub zużycia się pierścieni uszczelniających w turbosprężarce powstaje wyciek oleju. Olej ten wycieka do przewodów układu dolotowego silnika lub do układu wydechowego a często na obie strony. W ekstremalnych przypadkach, gdy wyciek na stronę ssącą (do cylindrów) jest bardzo duży, może dojść do niekontrolowanego spalania się oleju w cylindrach i rozbiegania silnika. Oznacza to, że silnik sam będzie zwiększał swoje obroty, bez naciskania przez nas na pedał gazu. W takim przypadku aby nie dopuścić do uszkodzenia silnika należy do "zdusić", czyli nacisnąć mocno na hamulec, wbić bieg (najlepiej drugi lub trzeci w przypadku skrzyni manualnej) i puścić sprzęgło. Nie zawsze może się to każdemu udać, ale jest to jedyny ratunek.

Jak widać wyciek oleju z turbosprężarki może być bardzo groźny dla naszego silnika, więc nie należy tego faktu lekceważyć.

Czarny lub biały dym z rury wydechowej
Zarówno czarny jak i biały dym wydobywający się z rury wydechowej może świadczyć o awarii lub złej pracy turbiny. Jednak takie objawy mogą również towarzyszyć gdy niesprawne są wtryskiwacze, zawór EGR lub inne elementy silnika albo jego osprzętu. Dlatego jeżeli zauważymy niepokojący dym za naszym samochodem, najlepiej od razu udać się do dobrego warsztatu, który trafnie zdiagnozuje problem a tym samym uchroni nas przed niepotrzebnymi, często nie małymi wydatkami.

Jeżeli za dym z rury wydechowej odpowiedzialna jest uszkodzona turbosprężarka, czarne spaliny będą powstawać, gdy do cylindrów dostaje się za mało powietrza. Może tak być w przypadku, gdy uszkodzeniu uległo koło kompresji, wirnik turbiny lub łopatki zmiennej geometrii (jeżeli turbosprężarka jest w nią wyposażona).

Biały lub siwy dym wydobywające się z rury wydechowej może świadczyć o spalaniu oleju silnikowego. Dzieje się tak, jeżeli turbina "puści" olej po stronie układu dolotowego.

Obydwa przypadki są groźne dla sinika.

"Dziwne" niepokojące odgłosy pracy silnika
Często awarii turbosprężarki towarzyszy nienaturalny odgłos jej pracy. W niektórych typach turbosprężarek wirnik obraca się z prędkością nawet do 200 tyś. obr/min!!! Z racji tego, pracy każdej turbosprężarki towarzyszy wydobywający się dźwięk. Jednak gdy poziom hałasu turbiny znacznie się zwiększa, może to świadczyć o jej uszkodzeniu lub nieszczelności w układzie wydechowym lub dolotowym.

Niepokojące dźwięki emitowane przez turbinę najczęściej spowodowane są utratą doważenia zespołu wirującego, co w konsekwencji prowadzi do całkowitej destrukcji turbiny, a czasami również poważnej awarii silnika. Doważenie to może być utracone w przypadku zwiększenia się luzu wałka w łożyskach, uszkodzeniu mechanicznemu koła kompresji lub wirnika turbiny.

Jeżeli zaobserwujemy niepokojące odgłosy wydobywające się z pod maski silnika, od razu udajmy się do mechanika, ponieważ może to świadczyć o poważnej awarii turbiny.

Spadek mocy
Uszkodzeniu turbosprężarki często towarzyszy spadek mocy silnika. Jeżeli zauważymy, że nasz samochód nie reaguje na pedał gazu jak dawniej, może to świadczyć, że nasza turbina uległa już zużyciu lub uszkodzeniu. Taki sam efekt może towarzyszyć, jeżeli pojawiły się nieszczelności pomiędzy turbosprężarką, a kolektorem dolotowym.

Jeżeli w naszym samochodzie wystąpi któryś z wyżej opisanych objawów, a diagnoza potwierdzi uszkodzenie turbosprężarki, nasuwa się pytanie... "Wymienić na nową, czy regenerować?" A jeżeli regeneracja turbosprężarek, to gdzie?

Ale to już temat na kolejny artykuł...
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3811
Zdjęcia: 13116
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

27 Sty 2015, 20:20

Najlepiej takie rzeczy konsultować ze specjalistami.
audi89
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 19 03 2001
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: audi a5

11 Mar 2015, 10:49

Zgadzam się. Ja kiedyś próbowałem grzebać sam przy turbosprężarce i skończyło to się wywaleniem kupy pieniędzy w błoto. Akurat tę część należy powierzyć specjalistom. Jestem z Elbląga i znajomi powiedzieli mi, że jest dobra firma w Ostródzie naprawiająca takie rzeczy. W dobrej cenie wymienili mi moją turbosprężarkę, nie opłacało się kombinować samodzielnie.
Modafon
Nowicjusz
 
Posty: 5
Auto: Ford Mondeo

16 Mar 2015, 16:25

O regeneracji turbo wiem trochę ze swoich doświadczeń. Powinniśmy wybierać tylko specjalistów z porządnych serwisów, żadne robótki u "znajomych" bo potem wychodzi gorzej niż było. Tak się raz nadziałem, ale na szczęście chłopaki z profesjonalnej firmy mi pomogli po tym jak znajomy próbował majstrować.
Mochos
Obserwowany
 
Posty: 1
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Renault
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

03 Kwi 2015, 10:18

gdzie jest ta firma w ostródzie jestem z ostródy i szukam dobrej firmy do regeneracji turbo
jarek150569
Obserwowany
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 15 05 1988
Przebieg/rok: 49tys. km
Auto: mercedes
Silnik: 17cdi
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2001

03 Kwi 2015, 10:19

Proszę podaj namiary na ta firme na PW
jarek150569
Obserwowany
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 15 05 1988
Przebieg/rok: 49tys. km
Auto: mercedes
Silnik: 17cdi
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2001
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pierwszy minivan od Lexusa - jak będzie cena?
    Niespełna rok temu Lexus pokazał światu swojego pierwszego minivana. Teraz Lexus LM trafia do sprzedaży na chińskim rynku, a jego cena imponuje. To jeden z najdroższych modeli Lexusa na świecie! Najdroższy Lexus na chińskim ...
    Luksusowa terenówka w eleganckim wydaniu - Lexus LX 570 S
    Australijski oddział Lexusa wprowadza na rynek model LX 570 S w nowej wersji. Flagowy SUV japońskiej marki zyskał odświeżony wygląd i nowe obręcze kół. Pod maską luksusowej terenówki nadal pracuje potężna wolnossąca ...

13 Maj 2015, 12:30

Ja regenerowałem jakiś czas temu turbosprężarkę, poszło sprawnie i szybko, a co najważniejsze, za rozsądne pieniądze.
matti909
Nowicjusz
 
Posty: 16
Prawo jazdy: 14 09 2008
Auto: skoda octavia

28 Wrz 2015, 20:19

Do naprawy turbinek to tylko MELETT serwisy. Bardzo dobre części i pewność prawidłowej regeneracji np. w Bosch Service. Na razie nie wiele serwisów, ale sieć się rozwija. :yes:
SEBA6
Nowicjusz
 
Posty: 14
Miejscowość: Mielec
Auto: Mercedes e klase

29 Lip 2019, 12:22

Poznaj listę objawów nieprawidłowo działającej turbosprężarki: Miałem okazję opisać trochę o tym problemie o u siebie na blogu o turbosprężarkach.
Jak jesteś zainteresowany to pisz na PW podam adres.
machill92
Obserwowany
 
Posty: 1

30 Wrz 2022, 12:29

Każda turbina kiedyś będzie wymagała regeneracji więc kierowcy doładowanych silników z takim dodatkiem musza to mieć na uwadze. Oczywiście można o nią odpowiednio zadbać przedłużając jej sprawność jednak sporo kierowców nie zwraca na to uwagi i później wychodzą problemy takie jak opisane na początku tego tematu.
Moskito
Początkujący
 
Posty: 193
Zdjęcia: 17