Obecnie niemal każdy samochód z silnikiem diesla jak i benzynowym wyposażony jest w turbosprężarkę.
Ma ona na celu zwiększenie ilości powietrza doprowadzanego do cylindrów a co za tym idzie zwiększenie jego mocy. Niestety turbosprężarka jest bardzo "delikatnym" i skomplikowanym urządzeniem, a z racji na to, że pracuje w bardzo ciężkich warunkach, narażona jest na liczne awarie i uszkodzenia.
Poniżej chciałbym krótko a zarazem ze zrozumieniem dla zwykłego użytkownika samochodu wyposażonego w turbosprężarką, przytoczyć problemy jakie możemy napotkać jeżdżąc takim właśnie pojazdem.
Przekrój turbosprężarki ze zmienną geometrią. Oto cztery najczęściej spotykane objawy awarii turbosprężarki:
Olej w przewodach układu dolotowego lub wydechowego Turbosprężarka, a zasadzie jej wirujący wałek smarowany jest olejem silnikowym. Olej ten ma również za zadanie chłodzenie całego zespołu. W przypadku uszkodzenia lub zużycia się pierścieni uszczelniających w turbosprężarce powstaje wyciek oleju. Olej ten wycieka do przewodów układu dolotowego silnika lub do układu wydechowego a często na obie strony. W ekstremalnych przypadkach, gdy wyciek na stronę ssącą (do cylindrów) jest bardzo duży, może dojść do niekontrolowanego spalania się oleju w cylindrach i rozbiegania silnika. Oznacza to, że silnik sam będzie zwiększał swoje obroty, bez naciskania przez nas na pedał gazu. W takim przypadku aby nie dopuścić do uszkodzenia silnika należy do "zdusić", czyli nacisnąć mocno na hamulec, wbić bieg (najlepiej drugi lub trzeci w przypadku skrzyni manualnej) i puścić sprzęgło. Nie zawsze może się to każdemu udać, ale jest to jedyny ratunek.
Jak widać wyciek oleju z turbosprężarki może być bardzo groźny dla naszego silnika, więc nie należy tego faktu lekceważyć.
Czarny lub biały dym z rury wydechowej Zarówno czarny jak i biały dym wydobywający się z rury wydechowej może świadczyć o awarii lub złej pracy turbiny. Jednak takie objawy mogą również towarzyszyć gdy niesprawne są wtryskiwacze, zawór EGR lub inne elementy silnika albo jego osprzętu. Dlatego jeżeli zauważymy niepokojący dym za naszym samochodem, najlepiej od razu udać się do dobrego warsztatu, który trafnie zdiagnozuje problem a tym samym uchroni nas przed niepotrzebnymi, często nie małymi wydatkami.
Jeżeli za dym z rury wydechowej odpowiedzialna jest uszkodzona turbosprężarka, czarne spaliny będą powstawać, gdy do cylindrów dostaje się za mało powietrza. Może tak być w przypadku, gdy uszkodzeniu uległo koło kompresji, wirnik turbiny lub łopatki zmiennej geometrii (jeżeli turbosprężarka jest w nią wyposażona).
Biały lub siwy dym wydobywające się z rury wydechowej może świadczyć o spalaniu oleju silnikowego. Dzieje się tak, jeżeli turbina "puści" olej po stronie układu dolotowego.
Obydwa przypadki są groźne dla sinika.
"Dziwne" niepokojące odgłosy pracy silnika Często awarii turbosprężarki towarzyszy nienaturalny odgłos jej pracy. W niektórych typach turbosprężarek wirnik obraca się z prędkością nawet do 200 tyś. obr/min!!! Z racji tego, pracy każdej turbosprężarki towarzyszy wydobywający się dźwięk. Jednak gdy poziom hałasu turbiny znacznie się zwiększa, może to świadczyć o jej uszkodzeniu lub nieszczelności w układzie wydechowym lub dolotowym.
Niepokojące dźwięki emitowane przez turbinę najczęściej spowodowane są utratą doważenia zespołu wirującego, co w konsekwencji prowadzi do całkowitej destrukcji turbiny, a czasami również poważnej awarii silnika. Doważenie to może być utracone w przypadku zwiększenia się luzu wałka w łożyskach, uszkodzeniu mechanicznemu koła kompresji lub wirnika turbiny.
Jeżeli zaobserwujemy niepokojące odgłosy wydobywające się z pod maski silnika, od razu udajmy się do mechanika, ponieważ może to świadczyć o poważnej awarii turbiny.
Spadek mocy Uszkodzeniu turbosprężarki często towarzyszy spadek mocy silnika. Jeżeli zauważymy, że nasz samochód nie reaguje na pedał gazu jak dawniej, może to świadczyć, że nasza turbina uległa już zużyciu lub uszkodzeniu. Taki sam efekt może towarzyszyć, jeżeli pojawiły się nieszczelności pomiędzy turbosprężarką, a kolektorem dolotowym.
Jeżeli w naszym samochodzie wystąpi któryś z wyżej opisanych objawów, a diagnoza potwierdzi uszkodzenie turbosprężarki, nasuwa się pytanie... "Wymienić na nową, czy regenerować?" A jeżeli regeneracja turbosprężarek, to gdzie?
Zgadzam się. Ja kiedyś próbowałem grzebać sam przy turbosprężarce i skończyło to się wywaleniem kupy pieniędzy w błoto. Akurat tę część należy powierzyć specjalistom. Jestem z Elbląga i znajomi powiedzieli mi, że jest dobra firma w Ostródzie naprawiająca takie rzeczy. W dobrej cenie wymienili mi moją turbosprężarkę, nie opłacało się kombinować samodzielnie.
O regeneracji turbo wiem trochę ze swoich doświadczeń. Powinniśmy wybierać tylko specjalistów z porządnych serwisów, żadne robótki u "znajomych" bo potem wychodzi gorzej niż było. Tak się raz nadziałem, ale na szczęście chłopaki z profesjonalnej firmy mi pomogli po tym jak znajomy próbował majstrować.
Pierwszy minivan od Lexusa - jak będzie cena? Niespełna rok temu Lexus pokazał światu swojego pierwszego minivana. Teraz Lexus LM trafia do sprzedaży na chińskim rynku, a jego cena imponuje. To jeden z najdroższych modeli Lexusa na świecie! Najdroższy Lexus na chińskim ...
Luksusowa terenówka w eleganckim wydaniu - Lexus LX 570 S Australijski oddział Lexusa wprowadza na rynek model LX 570 S w nowej wersji. Flagowy SUV japońskiej marki zyskał odświeżony wygląd i nowe obręcze kół. Pod maską luksusowej terenówki nadal pracuje potężna wolnossąca ...
Do naprawy turbinek to tylko MELETT serwisy. Bardzo dobre części i pewność prawidłowej regeneracji np. w Bosch Service. Na razie nie wiele serwisów, ale sieć się rozwija.
Poznaj listę objawów nieprawidłowo działającej turbosprężarki: Miałem okazję opisać trochę o tym problemie o u siebie na blogu o turbosprężarkach. Jak jesteś zainteresowany to pisz na PW podam adres.
Każda turbina kiedyś będzie wymagała regeneracji więc kierowcy doładowanych silników z takim dodatkiem musza to mieć na uwadze. Oczywiście można o nią odpowiednio zadbać przedłużając jej sprawność jednak sporo kierowców nie zwraca na to uwagi i później wychodzą problemy takie jak opisane na początku tego tematu.
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.