REKLAMA
- Obowiązek zmiany opon – w Polsce go nie ma, ale czy warto ryzykować?
- Czy opony całoroczne są lepszym wyborem?
Obowiązek zmiany opon – w Polsce go nie ma, ale czy warto ryzykować?
Polskie prawo nie nakłada na kierowców obowiązku zmiany opon. Dlatego za jazdę na oponach letnich zimą nie można dostać mandatu, o ile ich stan jest zgodny z przepisami – m.in. mają odpowiednio wysoki bieżnik, a ich powierzchnia jest wolna od uszkodzeń. Zimowe warunki są jednak nieodpowiednie do jazdy na oponach bez symbolu 3PMSF (płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich). Otrzymują go nie tylko zimówki, ale również opony całoroczne, które przeszły pomyślnie testy w warunkach zimowych – na https://www.sklepopon.com/opony/caloroczne dostępny jest szeroki wybór modeli wielosezonowych z certyfikatem 3PMSF.Opony letnie tracą swoje parametry nie tylko, jeżeli na drodze pojawia się śnieg i lód. Również zbyt niska temperatura sprawia, że ich możliwości znacząco się obniżają. W efekcie nie tylko spada przyczepność i skuteczność hamowania, ale wzrasta też ryzyko uszkodzenia bieżnika. Wynika to z odmiennych właściwości mieszanek gumowych stosowanych do produkcji opon letnich oraz zimowych. Letnia mieszanka staje się zbyt sztywna w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza. Dlatego odpowiedni moment na zmianę opon na zimowe wypada w momencie, gdy słupek rtęci w termometrze obniża się poniżej tej wartości.
Pozostawiając w sezonie zimowym na kołach opony letnie, co prawda nie grozi nam mandat, ale znacząco wzrasta ryzyko wypadku. Może to również przysporzyć komplikacji z wypłatą odszkodowania AC. W umowach ubezpieczeniowych pojawiają się bowiem zapisy wstrzymujące wypłatę odszkodowania w przypadku rażącego zaniedbania. Brak dopasowania ogumienia do panujących warunków drogowych da się pod to podciągnąć. Dlatego, jeżeli koniecznie nie chcemy zmieniać opon dwa razy do roku, to może warto rozważyć opony całoroczne?
Czy opony całoroczne są lepszym wyborem?
Opony całoroczne, które otrzymały symbol 3PMSF, z pewnością sprawdzą się w sezonie zimowym lepiej niż letnie ogumienie. Dlatego, jeżeli sezonowa zmiana opon nastręcza trudności, to warto je rozważyć – szczególnie jeśli zdarza nam się w sezonie zimowym użytkować letni komplet.Jeżeli jednak do tej pory jeździliśmy na zimówkach i zastanawiamy się, czy zamienić je na wielosezonowe, to warto wziąć pod uwagę kilka kwestii. Nie oferują one aż tak wysokich możliwości na śniegu – będą zdecydowanie lepsze niż letnie, ale wciąż brakuje im nieco do modeli zimowych. Pozostałe parametry opon całorocznych również są niższe – jeżeli preferujemy dynamiczne prowadzenie, to zdecydowanie lepiej pozostać przy oponach letnich i zimowych. Nie są tak odporne na zużycie, jak modele sezonowe – jeżeli pokonujemy w ciągu roku wiele kilometrów, to jeden komplet całoroczny zamiast dwóch sezonowych nie musi wcale wyjść taniej.
Podsumowując, polskie przepisy nie nakładają obowiązku zmiany opon na zimowe, ale mimo to lepiej nie ryzykować – parametry opon letnich obniżają się wraz ze spadkiem temperatury poniżej 7 stopni Celsjusza. W efekcie można dosyć łatwo utracić na nich przyczepność i kontrolę nad samochodem, nawet jeżeli na drodze nie ma śniegu. Jeżeli sezonowa zmiana opon jest dla nas zbyt uciążliwa, to warto rozważyć model całoroczny. Jednak kierowcy, którzy jeżdżą dużo, preferują dynamiczne prowadzenie, a także chcą zachować możliwie wysokie bezpieczeństwo w wymagających warunkach drogowych, powinni pozostać przy osobnych kompletach na lato oraz zimę.
źródło: materiał partnerski | autor: Redakcja