Odpowiednia temperatura cieczy chłodzącej silnik

24 Gru 2016, 15:33

Witajcie.
Na swoich studiach zająłem się tematem układów chłodzenia w pojazdach silnikowych. Przeczytałem wiele tematów czy for dyskusyjnych, lecz na żadnym z nich nie dostałem konkretnej informacji.

Jaka powinna być odpowiednia temperatura cieczy chłodzącej WPŁYWAJĄCEJ do silnika?
Wszystko fajnie, ładnie. Wiem w jakiej temperaturze termostat się otwiera, ciecz dopływa do chłodnicy, lecz jaka jest ta optymalna temperatura? Jak dobrze wiemy jeżeli ona jest za niska to spada efektywność tego silnika ze względu na skurcz temperaturowy w głowicy; patrząc z drugiej strony, jeżeli temperatura jest za duża to nie wystarczająca ilość ciepła jest oddawana.

Za wszelkie idee czy pomysły serdecznie dziękuję
dobrydamian
Obserwowany
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 11 02 2013
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Seat Cordoba 2
Silnik: 1,4 TDI
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

24 Gru 2016, 17:28

ja tylko słyszałem o grzani silnika
Ogrzewanie na prąd

Są to systemy najprostsze i najtańsze: w silniku montuje się grzałkę elektryczną dopasowaną do modelu jednostki napędowej, we wnętrzu zaś mały grzejnik. Oba te elementy występują razem lub osobno. Dodatki to programator umożliwiający włączenie grzania o określonej godzinie lub np. za kilka godzin. Cechą ogrzewania elektrycznego jest to, że potrzebne jest gniazdko 230 V, do którego podłączamy auto za pośrednictwem kabla i gniazdka w zderzaku.

Spalinowe suche i mokre

Są to piecyki zasilane paliwem z baku auta. „Suche” grzeją gorącym powietrzem (jak domowa farelka), tyle że zasilane są nie prądem, lecz paliwem. Montowane są np. w kabinach ciężarówek. Ogrzewanie „mokre” podgrzewa płyn chłodniczy i wymusza jego krążenie w układzie, a za pomocą dość skomplikowanego (szczególnie w przypadku klimatyzacji automatycznych) sterownika uruchamia nawiewy samochodu. Jak łatwo się domyślić, korzysta też z akumulatora auta.
merkaba12
Początkujący
 
Posty: 79
Prawo jazdy: 18 03 2003
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: ford
Silnik: 1,3 44
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

24 Gru 2016, 20:38

Nie do końca o to chodziło.
Sprecyzuje pytanie.
Jaka powinna być procentowa bądź ilośćiowa strata temperaturowa po przejściu przez chłodnice?

Przykładowo termostat nam się otwiera i w obiegu dużym mamy ciecz o temperaturze 90*C, ciecz ta przechodzi przez chłodnice chłodząc się do JAKIEŚ TEMPERATURY.
dobrydamian
Obserwowany
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 11 02 2013
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Seat Cordoba 2
Silnik: 1,4 TDI
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

28 Gru 2016, 15:38

dobrydamian napisał(a):Przykładowo termostat nam się otwiera i w obiegu dużym mamy ciecz o temperaturze 90*C, ciecz ta przechodzi przez chłodnice chłodząc się do JAKIEŚ TEMPERATURY.
Ciężko to określić ponieważ temperatury będą się od siebie różniły w zależności od tego czy jedziemy samochodem, z jaką prędkością, jaka jest temperatura zewnętrzna, czy wentylator chłodnicy jest aktualnie załączony itp.

Obecnie w układach chłodzenia są stosowane płyny chłodzące, zwane niskokrzepnącymi, o temperaturze wrzenia ok. 120°C. Umożliwiło to wzrost prawidłowej temperatury pracy silnika, do wartości z zakresu od 90 do 100°C. jak temperatura zacznie za dużo spadać to termostat zacznie odcinać obieg przez chłodnicę.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

15 Sty 2017, 06:57

Interesuje nas tylko temp.plyn chlodzacego w bloku silnka,jak wiadomo silnik benzynowy rozni sie od silnika diesla.Silnik diesla w korkach stygnie benzynowy odwrotnie,podczas jazdy z kolei jest na odwrot.Po swoim sprawnym ukladzie chlodzenia w silniku diesla wiem,ze optymalna temp jego pracy to 92 st.c ,silnik podczas jazdy pod gore nagrzewa sie do temp.95 st i ani grama wiecej,latem czy zima bez rozncy.Natomist w korkach.temp pracy mojego silnika spada do temp ok.85-80 st.c w zaleznosci od dlugotrwalosci stania w korku.Gdy pozostawie rozgrzany silnik na bieg7 jalowym dlugo,temp.silnika spada mi do 70.st.c i ani grama mniej.Natomiast w silniku benzynowym ze sprawnm ukladem chlodzenia na biegu jalowym temp.podczas upalow podchodzila mi do 95-100st.c a podczas jazdy 85 st.c.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8547
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Kalkulatory motoryzacyjne
    Kalkulatory dla każdego kierowcy w których sprawdzisz i porównasz rozmiary opon, dobierzesz odpowiedni ich zamiennik, obliczysz ET felgi, dobierzesz rozmiar opony do felgi i felgę do opony, obliczysz średnią ...