Olej do nowej Octavii RS - Comma ?

02 Lut 2023, 18:59

Ale co to za test? Poza tym ja nie polecam comma. Gulf to przyzwoity olej budżetowy na poziomie lotosa czy orlena.
ggg11
Początkujący
 
Posty: 59

02 Lut 2023, 19:04

Królują oleje 0w20,już Jankesi zaczynają się prać po łbach,zaczynają zmieniać zalecenia,trzeba być zdrowo p...tym by do silnika HEMI zalecić olej o HTHS 2.7,z tąd tyle zatartych silników,ten problem został poruszony,uwazasz,że do Skody RS olej 0w20 jest własciwy?! BMW też tak twierdziłoprzy wyborze oleju 5w30 do silników M power,mechanicy,którzy robią przy panewkach zalecają indeks 60 ,nie 30,ale tez konkretne oleje,gdyż są takie,które wcale nie chronią lepiej niż 30 tki.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8587
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

02 Lut 2023, 19:16

Leje się taki jaki zaleca producent. Nie możesz oceniać oleju na podstawie paru parametrów, ponieważ olej liczy się jako całość i tak naprawdę nie da się stwierdzić jaki olej jest najlepszy. :) Akurat BMW ma różne ciekawe wtopy, np. w N57 panewki się obracają, przez bicie wału korbowego, po prostu się krzywi. Nie dasz rady tego zniwelować olejem.

Gdzie masz te zatarte silniki? Konkrety, testy itd
ggg11
Początkujący
 
Posty: 59

02 Lut 2023, 20:02

ggg1, mam pytanko do ciebie, bo widzę, że się znasz na olejach - Jaki olej wg SAE będzie w Polsce najlepszy? 0W30, 0W20, 5W40? Co oznaczają te cyferki, bo słyszałem kiedyś, ze one mają jakieś znaczenie w zimie i w lecie? Pomożesz?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

02 Lut 2023, 21:44

Moim zdaniem najlepiej wybrać najniższą lepkość z zalecanych przez producenta. Silnik zużywa się najbardziej podczas zimnych rozruchów, więc najważniejszy jest przepływ, który zapewni olej o niskiej lepkości.

Tak realnie to olej jest dowolny, jakieś nieprawidłowości wyjdą po dłuższym czasie, choć w nowych samochodach np. wrażliwych na lspi szybko można ukatrupić silnik olejem, tak w starszych jest to prawie niemożliwe. Najlepszy jest po prostu nowy olej, nawet jakiś tańszy Specol, ale wymieniany często.

Między 0w a 5w nie ma większych różnic. W tym pierwszym większy udział baz PAO, poprawiający zakres temperatury płynięcia oleju w ujemnych temperaturach. Czyli tak naprawdę różnicę zobaczymy przy -15 i mniej..
Magiczne PAO ma również swoje wady, m. in. bez odpowiednich dodatków powoduje kurczenie się uszczelnień w silniku, czyli wycieki..

Normy SAE określają lepkość oleju m. in. w 100 stopniach.
Dla W30 (9,3 - <12,5 cSt)
Dla W40 (12,5 < 16,3 cSt)
Wysoka lepkość to m. in. większe opory w silniku, czyli wyższe temperatury i tu już warto spojrzeć na NOACK(im mniej tym lepiej), czyli ile oleju odparuje po podgrzewaniu go w 250 st. oraz mniejsze przepływy. Ogólnie można dużo pisać, bo jak wspominałem liczy się cały olej.

Jeśli chodzi o marki to większość leci na gotowcach(gotowe pakiety dodatków), jakieś ciekawe i autorskie przepisy tworzy Amsoil, Mobil, Castrol, czy Eneos.

Pod względem cena/jakość lubię oleje shell, ponieważ są na bazach GTL, jedne z najczystszych baz, bezwonne, utrzymują silnik w czystości, nowoczesne przepisy, ograniczenie przestarzałego ZDDP(cynk, fosfor), dodatek magnezu, boru i molibdenu, lepkości bliżej dolnej granicy, najnowsze API SP
ggg11
Początkujący
 
Posty: 59

02 Lut 2023, 21:58

A co powiecie o oleju elf evolution 900 5w50 bo właśnie taki teraz zastosowałem do swojego N62.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16697
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku?
    Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...
    Alfa Romeo Tonale - hybrid?
    Włoski producent przedstawił to auto na targach w 2019 roku i było ono nawet w Poznaniu na Motor Show. SUV ma bardzo ciekawy design i jak na razie jest to wersja koncepcyjna ale nie widać przeszkód żeby w niedalekiej ...

02 Lut 2023, 22:54

Tam pewnie będzie norma LL-04, czyli 0/5w30 lub 0/5w40, czyli bardzo szeroki wybór. No moim zdaniem takich grubych olejów nie warto, w dodatku to chyba v8, więc mały piekarnik. :) A elfy to uczciwe oleje, w końcu są oe.
ggg11
Początkujący
 
Posty: 59

03 Lut 2023, 03:14

Kolego ggg1,piszesz,że Toyoty śmigająna 0W20 od kilkunastu lat,ok,od kiedy takie oleje są na rynku?! Nic to,jak myślisz,czemu do silników stosowanych w F1 ,eksploatowanych w normalnych warunkach,oleju nie byłbyś w stanie wlać,ani potem wylać?!a zwykły silnik zatarłbyś po kilkuset metrach?! Oczywiście,zgadzam się w pewnych kwestiach,problem w tym,że piszemy o mocnych silnikach,nie popierdawkach.Teorie nie mają się nijak do praktyki,to silniki weryfikują czy ekolodzy mają rację,oraz czy pomysł by auto mniej paliło o 0.3 l na 100km .Jakim cudem silnik 1.4 w Mazdzie 3 I gen na oleju 10W60 zaczął zdecydowanie ciszej pracować,lepiej się zbierał a konsumpcja oleju spadła 3 krotnie?! Mój brat był zaskoczony,Mazda zaleca oleje 5w30,silnik jeżdzi już na takim oleju 2 lata i nic się mu nie stało,brat był pewien,że silnik się zatrze,ja byłem pewien,że nie,bo jakim cudem?!KAO,pytasz o olej Elf Evolution?!:) Total Quartz jako jedyny olej ze wszystkich po przebiegu 30 tyś km i kilku latach zachował parametry takie,że kluczowe pola zaświeciły się na zielono,podczas gdy oleje innych producentów nadawały się do wylania po 8000 km,co prawda,nie badano TBN i nie analizowano zmian pod kątem chemicznym,ale olej wciąż rewelacyjnie chronił przeciwzużyciowo wnętrze silnika,ELF E ---n 5w50?!,pisałem już o prawie takim samym,wypadł najlepiej ze wszystkich konkurentów,co prawda są to hydrocracki ale jakis tam % PAO na pewno mają,jedno pewne,inne dpdatki skomponowano tak,że razem wzięte stworzyły mocną drużynę,bardzo mocną,oleje PAO ESTER bez niej mogą wypadać gorzej,TOTAL to mocny Hegemon w temacie olejowym,bardzo mocny,stworzyli kompozycję dodatków,które powodują pocenie się czół innych labolatoriów,GULF poszedł podobną drogą,ja nie zauważyłem żadnych różnic w pracy silnika,na obydwu pracował tak samo cichutko.Dobrałeś olej idealny do silnika BMW,RAVENOL Racing synto 5W50,który kosztuje 4 razy drożej ,też olej rzucający na kolana parametrami ustępuje mu w lepkości kinamatycznej w 100 st.c ,widzisz KAO,wlałeś olej tak samo mocny,zaoszczędziłeś kilkaset złotych przy takiej samej pojemności bańki,no ale tak to jest,gdy kieruje się człowiek własnym rozumem,doświadczeniem ,i ma się pojęcie ,i wie się o co w tym wszystkim biega:) Nie sądzę,by można zrobić krzywdę silnikowi BMW przy takim oleju,wpuściłeś do silnika Pudziana,inni wolą słuchać zaleceń BMW i poniewierają się im po silnikach Ralfy Kamińskie,i Michały Szpaki,no i dobrze,macie przez to mnóstwo roboty,a GLYCO nie nadąża z dostarczaniem panewek:)
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8587
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

03 Lut 2023, 08:50

MotoAlbercik napisał(a):ggg1, mam pytanko do ciebie, bo widzę, że się znasz na olejach - Jaki olej wg SAE będzie w Polsce najlepszy? 0W30, 0W20, 5W40? Co oznaczają te cyferki, bo słyszałem kiedyś, ze one mają jakieś znaczenie w zimie i w lecie? Pomożesz?

ggg1 - nie odpowiedziałeś na moje pytanko :wink:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Lut 2023, 09:44

Bo odp nie istnieje, w większości przypadków zalecany olej jest wystarczający. Chyba, że mowa o skrajnych warunkach jak Sahara, ale nawet tam 5w30 da radę, jak i na Syberii. Do cywilnego auta max sae40. Lepkość zimowa ma mniejsze znaczenie 5 lub 0, ale to już dla fanatyków grup olejowych IV i V.

Phantom, w F1 stosuje się m. in. oleje 0w16 i to zupełnie coś innego, tak jak piszesz, nie nadawałby się do zwykłych samochodów, ale tu akurat się dużo nie wypowiem, bo nie interesują mnie zbytnio oleje do motor sportu, jednak z pewnością nie nadają się do zwykłych samochodów(również AMG czy BMW M), ponieważ dodatki działają tylko podczas mocnej, ciągłej pracy, a nie pyrkania w trakcie jazdy od świateł do świateł, czy po autostradzie. :)

Większość mechaników Ci powie, że podbijanie lepkości jakimiś 10w60 to tylko pudrowanie problemu. Jeśli silnik na zalecanym oleju nie pracuje prawidłowo to nadaje się do remontu, czego większość nie rozumie. Wybrałeś trochę zły przykład, bo BMW od dawna pokazuje jak nie robić silników, jak napisałem wcześniej nie jest to wina oleju tylko jakości, a właściwie jej brak.
ggg11
Początkujący
 
Posty: 59

03 Lut 2023, 10:09

ggg11 napisał(a):Bo odp nie istnieje,

No jak nie istnieje...a co z klasyfikacją SAE? O co chodzi z tymi słupkami z lepkością olejów i temperaturą?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Lut 2023, 10:56

Zabezpieczenie producentów, w zimniejszych strefach 0w, w gorętszych 40 i więcej, ale realnie bez znaczenia, ponieważ oleje często znacznie przewyższają deklarowane normy. To jest rozpiska dla użytkownika, ale zawsze oprócz tej tabelki jest zalecana lepkość.
ggg11
Początkujący
 
Posty: 59

03 Lut 2023, 11:55

Aha, czyli w Polsce, jak mieszkam w krk, to mogę lać i olej 0w30 jak i olej 5W30 czy tam 10W50? Oczywiście nie zwracamy teraz uwagi na to , co zaleca producent silnika, tak jak od samego początku. Ok..
ggg11 napisał(a):Zabezpieczenie producentów, w zimniejszych strefach 0w, w gorętszych 40 i więcej

No a co to są te strefy zimniejsze i cieplejsze? Bo nie ogarniam teraz tego?
ggg11 napisał(a): To jest rozpiska dla użytkownika, ale zawsze oprócz tej tabelki jest zalecana lepkość.

No ale ta tabelka określa właśnie lepkość i temperaturę...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Lut 2023, 12:53

Zgadzam się absolutnie z tym,że do słabych silników w doskonałym stanie powinno się stosować oleje takie jakie zaleca producent,jeśli jednak do silników kilkusetkonnych zaleca taki sam indeks lepkościowy,to coś jest nie halo.Jedno pewne,nawet na oleju 5w30 mocne silniki BMW są w stanie wytrzymać do okresu końca gwarancji,nawet przy interwale wym co 30 tyś km,czyli taki okres jaki interesuje producenta ,biorąc pod uwagę to,że przy przebiegu 8000 km oleje srednio tracą ok.20% ze swej lepkości a z czasem cyklicznie coraz bardziej,lub przeciwnie,indeks lepkościowy wzrasta tylko w temp.roboczych silnika,,jeśli oczywiście paliwo oleju nie rozrzedza,tyczy to silników diesla,wiadomo,sadza to zagęszczacz.Tutaj jest temat silników benzynowych,dlatego diesli nie tykam,silniki benzynowe a diesle,to zupełnie inne bajki.Silniki zasilane lpg też zostawmy w spokoju,to też inna baśń,do nich należy podchodzić jeszcze inaczej,podobnie z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benz,z nimi też inaczej.OK,Skoda,tzn VW zaleca do silników RS 0w20,to byłoby w porządku,gdyż nawet olej 10W60 w silniku benzynowym ,gdy przegnie się pałkę interwałową wymian ,w końcu w silniku benzynowym może opaść do 0w10:) VW zaleca 0w20,0w20 tak?! To ja bym się zapytał tych Mecenasów z VW-gena,czy BMW,jeśli dajecie gwarancję na auto zalecająć olej 0w20 i zalecacie wymianę co 30 tyś km ,to czy ten olej przy usuwaniu z silnika będzie miał dalej Matoły Ow20?! No i taki Herr jeden z drugim zatka się własnym językiem.Jeśli chcecie stosować oleje 0w20 ,proszę bardzo,ale przy 3-5000 km olej out z silnika,no i wybierajcie zaawansowanych technologicznie zawodników. KAO wlał olej 5w50,coś trochę ponad 100 zł za 4 l,przy wymianie oleju będzie miał taką poduszkę bezpieczeństwa lepkościowego,jaką daje swieży olej 5w30:)Napinacz rozrządu bedzie miał lżej,łańcuch oraz układ zaworowy,jesli oczywiście 6000 km i olej out.Jest taka złota zasada,możesz dobrać olej do stylu jazdy,ale nigdy nie dobierzesz stylu jazdy do oleju,który wymieniasz co 30 tyś km,już przy przebiegu 150 tyś km silnik moze być kaput,wymieniany olej wedle swojego indeksu lepkościowego gwarantuje to,że przy takim przebiegu silnik dopiero będzie ledwo dotarty.Reasumując,wlewaj do RSa 0w20,ale raczej gdy będziesz cisnął po autostradzie w upalne dni,nie ciśnij zbyt mocno,mozesz zerwać film olejowy gdy już olej będzie miał nalatane,,zimą bądż spokojny,latem w zadnym wypadku,olej KAO nadaje się i na taką i na taką porę,moze cisnąć ,silnika nie przytrze,nie ma takiej opcji.Nie byłem jeszcze na forum użytk.posiadających mocne silniki,i b.mocne,jestem ciekaw co oni sądzą,muszę zaglądnąć na fora użytk.mocnych BMW,jestem pewien,że wyjadacze radzą raczej oleje takie,jaki zastosował KAO,nie widzę innej opcji.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8587
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

03 Lut 2023, 13:23

Ja tam nie żaden znawca od olejów ale mój silnik optymalna temp plynu chłodniczego 110 stopni i wydawalo mi sie ze to bedzie leoszy pomysł, temp latem u mnie osiągają ok 40 stopni w cieniu to nagrzane auto i asfalt tez ma gorzej. wcześniej był 0w30, szkoda że nie zrobiłem porównania temperatury, czasu rozgrzewania itd.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16697
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4